D1 D4 kop

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Wat is het verschil tussen een D1 en een D4 kop??

Mijn Chaly (2 bak, 6 volt) heeft D4 op de kop staan. Een kop welke van een SS komt (12 volt) heeft D1 er op staan.
Kan ik de kop van de SS op de Chaly zetten??

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: D1 D4 kop

Bericht door nielspbr »

Het kenmerk van de gietmal.

edit: Sinds wanneer heeft een ss12v, daar klopt iets niet. SS hoort een OT, 6V blok te hebben.

Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

Re: D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Klopt. Was omgebouwd naar 12 volt.
Maar de kop van een SS kan dus op een Chaly worden geplaatst?
Hoe zorg ik dat de timing goed staat?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2535
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: D1 D4 kop

Bericht door MrSinga »

12v 50 kopjes gaan enkel icm de 12V krukas. Ga je niet op 6V krukjes zetten

12V 70kop kun je vergelijken met een OT50, oud type China 50 kopjes en bv DX90/C90 KOPJES.

Dus OT50 kan op een 12V blok met 70kit voor NT70kop of hogere cc’s!

Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

Re: D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Weet niet of ik het nu volledig snap:
Mijn oude SS blok was omgebouwd naar electronische ontsteking en dus 12V. Dit blok gebruik ik niet meer. De kop is nog mooi dus wilde ik gebruiken op mijn Chaly blok welke nog origineel en 6V is.
Visueel zie ik geen verschil in de koppen (afgezien van D1 en D4). Echter kan de oude SS kop dus niet op de Chaly?

Nog een vraag;
Mijn zuiger heeft geen markering met in/uit of een pijl. Alleen “0,75” in het midden. Hoe kan ik zien hoe hij in de zuiger moet?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: D1 D4 kop

Bericht door Ben C50 »

Kun je aan de vorm van de klepuitsparing zien hoe om hij moet?

Wat de kop betreft, als alleen de ontsteking omgebouwd is, en de kruk/zuiger/kop nog origineel, dan is dit op je ss blok dus nog origineel ot (=oud type, ook wel 6v).
Dan kan hij gewoon op je chaly blok.

Als je ss blok is gemoderniseerd naar en nieuwer model krukas en zuiger en kop en 12v ontsteking, dan heb je een nt kop (gb2, of gk4, of...) Die past niet zomaar op je ot chaly blok.

0,75 slaat op de overmaat.

Zeg ik dit goed?

Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

Re: D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Hoe herken ik een OT kop van een NT kop?
Klep uitsparing lijkt het zelfde op deze cylinder... wellicht dat het dan niet uit maakt?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: D1 D4 kop

Bericht door stoterstangen90 »

Als de koppen aan de kant van de verbrandingskamer hetzelfde zijn, kun je ze prima uitwisselen.
Afbeelding

Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

Re: D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Afbeelding

Links is SS. Recht is Chaly.

Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

Re: D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Afbeelding

Foto zuiger. Zie visueel geen verschil in uitsparingen.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: D1 D4 kop

Bericht door ildert »

Zuiger zit op de kop zo, uitlaat klep is kleiner dan inlaat. Het scheelt niet veel, maar er is wel verschil in uitsparing hoor.....en de tekst staat oo zn kop
grote klappen, snel thuis

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: D1 D4 kop

Bericht door NIX »

Nou, ik wel. Rechts is een stuk groter den links. Zuiger zit ondersteboven.

Rechterkop lijkt een squisrand te hebben, maar is niet goed zichtbaar. Zou dan een GB2 70 kop moeten zijn. links is OT 50cc. Afmeting inlaatkanalen kan ik zo ook niet zien.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

Re: D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Afbeelding

Afbeelding

Heb er even een rolmaat naast gehouden. Lijken toch even groot. De schone is van de SS.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: D1 D4 kop

Bericht door stoterstangen90 »

draai je zuiger om. Zit op zijn kop. pijltje moet naar de uitlaat wijzen.
Afbeelding

Carel Wegman
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 feb 2013 16:13
Bezit: Honda SS50Z
Honda CF50 Chaly

Re: D1 D4 kop

Bericht door Carel Wegman »

Zal hem omdraaien maar zie geen pijl. Daarom twijfelde ik al...

Plaats reactie