CDI unit Little Cub

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

CDI unit Little Cub

Bericht door René »

Hoi!

Op mijn little cub zit een unit met 6 draden. Heb al even zitten struinen in de FAQ maar kom de zesde draad niet vaak tegen. En de kleuren vaak in andere volgorde. Weet iemand welke draad waarvoor is?

Afbeelding

Er zijn dus de onderstaand kleuren. Heb wel een een vermoeden van waar het voor is, maar kan iemand die bevestigen? Vooral naar de functie van de roze draad ben ik benieuwd. Is dat weer zo'n mysterieuze roze draad of heeft die deze keer wel nut?

Blauw/geel -> Puls
Roze -> ???
Zwart/geel -> Bobine
Groen -> Massa
Zwart/rood -> Voeding
Zwart/wit -> Contactslot

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door MrSinga »

Nee hoor. Zit op monkey r ook. En kun je feitelijk uit een nice ed ook vissen (en heden ten dage meeste chinezen)
In 4e heeft u blok hetzelfde signaal als neutraalcontact. Waarom: die cdi een andere curve gaat geven in z’n 4e zoadat hij vlotter in toeren gaat.
Moest je een gewone cdi daarop zetten, dus 5 pins, ga je merken dat u 4de heeeeeel anders rijdt. Bij ne maat op z’n nice die 4e aangesloten en het verschil met een gewone cdi is groot

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door René »

Aah oke, dat had ik niet verwacht.

Gaat een andere cdi in positieve of negatieve zin uitpakken? Origineel heeft de Little Cub natuurlijk maar 50cc. Bij mij is daar 106cc van gemaakt dus mag het juist wel wat vlotter.

Mocht iemand trouwens een elektrisch schema van een Little Cub hebben, dan zou ik die graag willen. Heb al zitten zoeken, maar krijg het niet gevonden.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door nielspbr »

Als het hetzelfde blok is, maar dan opgevoerd, waarom zou je je cdi/ontsteking aanpassen?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 08 jul 2020 18:23 Als het hetzelfde blok is, maar dan opgevoerd, waarom zou je je cdi/ontsteking aanpassen?
Agree.
En als je al een andere neemt heb je enkel de Takegawa voor Monkey R

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door René »

Omdat ie niet zo snel is. En omdat het een 50cc'tje was dacht ik dat de unit misschien een verlatende was, of in elk geval niet vervroegend. Dus ik hoopte er een vervoegende unit op te kunnen zetten om hem nog wat verder op te voeren. Wat voor soort ontsteking zit er op een little cub? (vliegwiel heeft wel een streep als pukkel)

Helaas heb ik geen stroboscoop om te checken wat de huidige unit doet.

Ik heb een andere unit liggen waarvan ik weet dat ie vervroegend is. Die wilde ik eigenlijk proberen maar toen kwam ik er achter dat deze 6 draden had; En wellicht qua volgorde van draden ook anders is.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door nielspbr »

Je bent van 50 naar 106cc gegaan. Hoe?

- Alleen een cilinderkitje of cilinder en kruk?
- andere kop?
- andere nok ?
- andere carburateur, spruit en filter?
- uitlaat met meer doorlaat?

Alle japanse 50ers die ik heb lopen toerentallen van heb ik jou daar met de originele cdi. (zijn wel allemaal de 4+2 versie)

Als ik met de ape naar 80cc zou gaan moet ik, volgens daytona bijvoorbeeld, de aanzuigopening van de luchtfilterkast eruit trekken omdat dat een restrictie word.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door René »

- 52mm kruk
- 51mm cilinder
- OT 70 kop
- C70 nok
- Imi C90 carb
- Motosport uitlaat
- C90 luchtfilter, origineel Honda, al is die afgezien van de aanzuigbuis volgens mij hetzelfde als die van de Little Cub

Tuurlijk kan de carburateur groter. Of nog een snellere nok er in. Maar een cdi unit is snel vervangen, dus daar wilde ik beginnen.

Maar begrijp ik het goed dat dit dus al een vervroegende ontsteking is? De unit heeft overigens geen 4+2 stekker, maar een gewone 5/6 pins.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door MrSinga »

Wat rijdt dat? Ik deed met 52*52 op m’n Dax vroeger rond de 100kmh. Banen van 90kmh kon ik mee met het verkeer.
Zat toen met een pc20 ofzo. 4 bak ct70h en gewone 2 plater. Daarna pas andere koppeling/nok/...

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door René »

80km/h ongeveer. Soms met wind mee 90, maar als het tegenzit zelfs de 80 amper.

Dus het valt wat tegen. Vandaar dat ik dacht dat er misschien nog een begrenzende unit op zou zitten.

Ik hoef trouwens geen 100(+), maar iets meer dan 80 zou wel fijn zijn. En met z'n tweeen of met wind tegen toch de 80 kunnen halen lijkt me ook wel prettig.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door MrSinga »

Tandwielverhouding zal ook wel ok zijn?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door nielspbr »

Dat loopt dus net iets harder als mijn ape 100 met catalysator en half afgeblankt 15mm carburateurtje.

Ik gok erop dat hier de imi c90 carb/filter de restrictie is. Het beestje moet natuurlijk wel kunnen ademen.

(en ik vind moto(r)sport pijpjes ook geen wonder van doorstroom. Herrie is niet altijd power)

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door René »

Ik bedacht me dat ik een andere schakelwals heb gemonteerd. Het koperen lipje klopt niet meer, dus de roze draad maakt geen massa als ie in zijn 4 staat. Dus als ik het goed begrijp krijgt de unit nooit het signaal om te gaan vervroegen.

Nu vroeg ik me af hoe de vervroeging werkt bij deze unit. Wanneer de roze draad maakt, vervroegt ie dan bij elk toerental? Of vanaf een bepaald toerental? In het laatste geval zou ik de roze draad gewoon aan massa kunnen verbinden. Misschien dat ik binnenkort een stroboscoop aanschaf, maar mocht iemand het al weten dan hoor ik het graag.

Wellicht dat ik inderdaad ook nog goed aan doe om een ander luchtfilter erop te zetten. Tandwielverhouding zou misschien een tandje lichter kunnen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door nielspbr »

Ik was vandaag bij een rit en volgens mij reed daar ook een injectie cub mee. Volgens mij beweerde de eigenaar dat er een begrenzing optrad bij ongeveer 62 km per uur. Een begrenzing met een wat zagend gevoel (wel/niet/wel/niet)


Als er begrenzing optreed in de vier zou ik in dit geval eigenlijk eerder aan een toerental begrenzing in 4 gaan denken. Als de resterende pinnen overeen komen gewoon even een 13 in een dozijn china cdi erop prikken en kijken wat het doet.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1864
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: CDI unit Little Cub

Bericht door lil »

nielspbr schreef: 12 jul 2020 21:58 Ik was vandaag bij een rit en volgens mij reed daar ook een injectie cub mee. Volgens mij beweerde de eigenaar dat er een begrenzing optrad bij ongeveer 62 km per uur. Een begrenzing met een wat zagend gevoel (wel/niet/wel/niet)
injectiecubjes hebben een overtoerenbeveiliging die werkt op de brandstoftoevoer, niet op de ontsteking.

hij rijd beter met een 15 voor. (origineel 14) en dat is zo'n beetje het enige wat je kan doen. je kan niks zelf afstellen, alles is computergestuurd.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie