CB125S sputteren bij volgas

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
digitronix
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2020 09:31
Bezit: 2 x Honda camino
1 x Honda CB125S

CB125S sputteren bij volgas

Bericht door digitronix »

Beste, ik ben in bezit van een honda CB125S (1972) en ben hier nieuw.
Om met de deur in huis te vallen, de bromfiets heeft een probleem.
Bij volgas begint deze te sputteren (stotteren).
Ondertussen al een en ander vervangen:
bobine met condensator, bougie, platine, batterij, inlaatflens carbu, ... maar resultaat nog steeds hetzelfde.
Ontsteking is mooi afgeregeld zoals de boek het voorschrijft en gecontrolleerd met strobe-lamp.
Ook raar dat het probleem verergerd wanneer het licht op staat. Nochtans, de accu blijft op spanning.
De bobine zit rechtstreeks op de accu dus het is wel een noodzaak dat deze vol blijft.
Spanningsregelaar zit er niet op enkel een gelijkrichter voor het laden van de accu (selenium cel). Deze werkt nog prima.
Iemand nog een ander idee?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CB125S sputteren bij volgas

Bericht door nielspbr »

Ik zeg toch condensator (gestotter wordt erger met licht aan)

digitronix
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2020 09:31
Bezit: 2 x Honda camino
1 x Honda CB125S

Re: CB125S sputteren bij volgas

Bericht door digitronix »

Bedankt voor uw antwoord.
Ik dacht dat wanneer de condensator zou stuk zijn er veel vonken ontstaan aan de platine. Dit is hier niet het geval maar ik ga de condensator toch maar voor de zekerheid vervangen.
Wat mij wel opvalt is dat bij een juiste ontstekings timing het probleem veel erger is.
Ik ben verplicht om de ontsteking een stuk vroeger te zetten om te kunnen rijden (ook dan sputteren maar enkel bij volgas).

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: CB125S sputteren bij volgas

Bericht door Dennis »

Ontsteking stuk vroeger is ook onverstandig, is vragen om te hete motor. Je hebt gelijk dat er meestal wel vonken ontstaan tussen de punten bij kapotte condensator. Maar het is een goedkoop onderdeel verwacht ik, dus beter gewoon proberen. Er kunnen ook andere dingen zijn, maar op afstand een diagnose stellen is niet mogelijk.

-condensator (tenzij je al een nieuwe hebt, dan minder waarschijnlijk)
-bobine
-benzine mengsel (stotteren kan zeker, dan moet er een kleinere sproeier in, of vlotter niveau te hoog)
-slechte massa
-slechte andere electrische aansluiting
-bougie zeker ook vervangen
''UNOX MAN''

digitronix
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2020 09:31
Bezit: 2 x Honda camino
1 x Honda CB125S

Re: CB125S sputteren bij volgas

Bericht door digitronix »

...Update: condensator vervangen, nieuwe massa kabel van batterij naar chassis, platine op 0.3mm en ontsteking terug gezet zoals voorgeschreven.
Alle draden, lampen, gelijkrichter, batterij enz. nagekeken maar dat is ook allemaal in orde.
Start direct nu en sputteren is een heeeeel pak minder. Enkel nog bij volgas (hoge toeren) met licht aan.
Er zit nu een 110 hoofdsproeier in wat vrij groot is denk ik. Van zodra ik er eentje heb ga ik die ook veranderen.
Zou het iets te maken kunnen hebben met dat avance systeem dat onder de platine grondplaat zit?
Op het eerste zicht lijkt hier alles ok maar of het ook werkt bij hogere toeren is niet gemakkelijk te achterhalen.
Ik zie met de strobe lamp wel dat bij hogere toeren het ontstekingstijdstip wat veranderd maar dat is de bedoeling wel denk ik.

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: CB125S sputteren bij volgas

Bericht door fons .be »

digitronix schreef: 21 jul 2020 09:54 ...Update: condensator vervangen, nieuwe massa kabel van batterij naar chassis, platine op 0.3mm en ontsteking terug gezet zoals voorgeschreven.
Alle draden, lampen, gelijkrichter, batterij enz. nagekeken maar dat is ook allemaal in orde.
Start direct nu en sputteren is een heeeeel pak minder. Enkel nog bij volgas (hoge toeren) met licht aan.
Er zit nu een 110 hoofdsproeier in wat vrij groot is denk ik. Van zodra ik er eentje heb ga ik die ook veranderen.
Zou het iets te maken kunnen hebben met dat avance systeem dat onder de platine grondplaat zit?
Op het eerste zicht lijkt hier alles ok maar of het ook werkt bij hogere toeren is niet gemakkelijk te achterhalen.
Ik zie met de strobe lamp wel dat bij hogere toeren het ontstekingstijdstip wat veranderd maar dat is de bedoeling wel denk ik.
heb je alles kunnen oplossen met condensator en sproeier ?
heb net het zelfde probleem
mvg

Plaats reactie