Plof luchtfilter CB50J

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Bas_CB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jun 2008 20:54

Plof luchtfilter CB50J

Bericht door Bas_CB50 »

Ik heb het idee dat het verlatingsmechanisme in het vliegwiel van mijn CB50J kuren begint te vertonen.
Volgens mij blijft het verlatingssysteem op de een of andere manier hangen. Als ik een keer boven het toerental ben geweest waarbij het verlatingsmechanisme gaat werken, denk ik dat als je daarna weer lager in de toeren komt, dat systeem in werking blijft waardoor ik daarna bij accelereren plofjes uit denk ik het luchtfilter hoor.
Zou mijn theorie kunnen kloppen?

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Plof luchtfilter CB50J

Bericht door ReezYard »

Kun je toch gewoon checken:
* met behulp van een stroboscoop, of
* vliegwiel demonteren en aan het verlatingsmechanisme voelen
of dat nog soepel beweegt. Eventueel met een heel klein druppeltje
olie smeren

Geen verbetering, dan:
* bougie afstellen of vernieuwen en
* kleppen stellen.
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Plof luchtfilter CB50J

Bericht door iclaudius »

Of het mechanisme vast zetten, scheelt een berg.

Bas_CB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jun 2008 20:54

Re: Plof luchtfilter CB50J

Bericht door Bas_CB50 »

Volgens de stroboscoop treedt het verlatingsmechanisme inderdaad in werking bij de voorgeschreven 7350rpm.
Echter, soms blijft het verlatingsmechanisme hangen zodat het ook bij lagere toeren de verlating nog blijft werken, wat uiteraard niet de bedoeling is.
Heb het vliegwiel gedemonteerd en dat verlatingsmechanisme gaat nogal zwaar als je dat met je vingers probeert..
Bougie is praktisch nieuw en de klepspeling is in orde.
Ik vroeg me vooral af of er meerdere gevallen bekend zijn van het (soms) niet correct functioneren van het verlatingsmechanisme?

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Plof luchtfilter CB50J

Bericht door iclaudius »

Als het zaakje soms blijft hangen, is je ontstekings-tijdstip véél te laat, en zal met lagere toeren erg opspelen. Toch is het verlaat-systeem een uitvloeisel van verschillende overheden, om de brommer zéker niet boven de 40KM/Pu uit te laten komen.Honda heeft hier toen in voorzien. Echter, een verlaatsysteem zorgt voor slechte verbranding,en knijpen van de "PKaas" en is nu erg milieu onvriendelijk, en vervuild het motortje. De tip van de meeste forummer zal dan ook zijn; zet het verlaatmechanisme op zijn minst vast! Tenzij je de fiets helemaal origineel wil houden (snap ik ook)zorg dan dat het mechanisme werkt zoals het hoort. Achterhaal waarom het ding blijft hangen.
Moet je waarschijnlijk een afdekplaat verwijderen, en dan is het n iet meer origineel, probeer dan een ander vliegwiel te fixen! :)

Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Re: Plof luchtfilter CB50J

Bericht door Edwin »

Als je wel aan het vliegwielmechaniek draait mag het wel zwaar gaan maar moet het wel terugschieten als je het weer loslaat. Zo niet dan moet je de beschermplaat eraf boren. Ik kwam laatst een vliegwiel tegen waarbij de bevestigingspunten van de veertjes compleet lam waren en verbogen waardoor de veren hun kracht verloren omdat ze slap stonden.

Bas_CB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jun 2008 20:54

Re: Plof luchtfilter CB50J

Bericht door Bas_CB50 »

Het lag dus inderdaad aan het verlatingsmechanisme van het vliegwiel.
Heb er een ander vliegwiel op gezet en nu nergens meer last van. Ik ben blij! :D

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Plof luchtfilter CB50J

Bericht door iclaudius »

Goed gedaan!!

Plaats reactie