Kickstarten probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Kickstarten probleem

Bericht door wildebras »

Ik heb sinds vandaag een probleem met het starten van mijn Dax. Als ik de kickstarter naar beneden trap dan komt de kickstarter as een stuk naar buiten toe. Ongeveer 0,5 tot 1cm. Als je met tegendruk de as op zijn plek houdt en zachtjes de kickstarter naar beneden drukt dan doet alles het zoals het moet doen. Heeft iemand hier voor mij een eerste aanzet aanzet /richting om het probleem op te lossen?. Voordat ik begin met dingen los te halen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kickstarten probleem

Bericht door iclaudius »

Beter om het los te halen, "want naar buiten" komen is absoluut niet goed. Misschien is er een Circlip in het blok van je kickstart-as af.
Niet door blijven trappen!

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Kickstarten probleem

Bericht door wildebras »

Ik zal vandaag het koppelingsdeksel eens losmaken misschien dat dat wat meer inzicht geeft. Heb me er al min of meer op ingesteld dat het gehele blok uit elkaar moet.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kickstarten probleem

Bericht door iclaudius »

Ik ben er ook bang voor..Er moet in je blok een asje bewegen, en die wordt vastgehouden door zo'n clipje. Maar wacht nog even andere reacties af.
Hoe is je as (rondsel)waar de starter opzit? Als die slecht is kan je gelijk een nieuwe as steken.

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Kickstarten probleem

Bericht door wildebras »

Kickstarteras, schakelwals, versnellingsbak en kop zijn de delen die ik gehouden heb of met nieuwe onderdelen gereviseerd zijn. De rest van het blok is helemaal voorzien van nieuwe onderdelen en de carters heb ik mooi laten wet blasten ivm ombouw naar 12v en meer cc. Vandaag in de zinderde hitte eerst olie uit het blokje laten lopen. ik heb zo´n magnetische aftapplug en daar zat een heel klein beetje slijpsel aan. Niet veel maar toch wat. Blokje eronderuit gehaald en vast de kop en cilinder er af gehaald omdat ik hier het meest voor vreesde. Maar deze zijn gelukkig krasvrij zowel cilinderwand als zuiger zijn gewoon nog nieuw. Moet even wachten met splitsen van het blokje omdat ik geen vliegwieltrekker meer heb dus vandaag een nieuwe besteld. Ben er in ieder geval goed chagrijnig van omdat ik flink wat geld geïnvesteerd heb om een mooi blok en Dax op te bouwen.
Even wachten op post van de 4 taktwinkel en dan in de loop van de week verder kijken. Alvast bedankt voor je reacties en het meedenken.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 407
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Kickstarten probleem

Bericht door Novio Jorg »

Als je chagrijnig ervan word moet je een andere hobby zoeken :) Een hobby kost geld en geduld en heel veul BieR :) succes met het in elkaar zetten.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: Kickstarten probleem

Bericht door RaRe »

Nou, die as gaat door het hele blok heen en zit in het carter aan de andere kant. Ik moest wel vaker zo'n as vervangen (want driftige pubers met slechtstartende viertaktbrommertjes en handvastgedraaide kickstarters trapten ze nog wel eens stuk) en dan moest dat hele blok open... Succes.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Kickstarten probleem

Bericht door wildebras »

Koppelingsdeksel is er inmiddels af. kickstarter aanslag is met het naar buiten komen tegen de halve maan in het koppelingsdeksel gekomen en hier is een stuk afgebroken. Verklaart meteen het kleine beetje slijpsel. Bestelde spulletjes zijn binnen binnenkort het blok helemaal splitsen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kickstarten probleem

Bericht door iclaudius »

Goed dat je het gevonden hebt. Splitsen dan maar, en doe het lekker rustig aan, en overtuig je steeds dat je niks vergeet! Succes! ;)

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Kickstarten probleem

Bericht door lil »

hij hoeft niet te splitsen, het is bij het zijcarter, de as hoeft er niet uit.

ik vind het lastig trouwens om die veer en aanslag goed te doen, circlip wil er niet op omdat de as steeds wegzakt, moet die as nog in een bepaalde stand? er zit een puntje op de rand aan het uiteinde, moet dat nog ergens naar wijzen?

enfin, succes
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

wildebras
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 jul 2009 14:30
Bezit: C50DX
SS50K1
ST50G
Locatie: Arnhem

Re: Kickstarten probleem

Bericht door wildebras »

Blok vandaag gesplitst en de oorzaak gevonden. De circlip die op de as de 17mm ring op zijn plek zou moeten houden was uit de groef van de kickstarter los gekomen. Hierdoor kon de as tijdens het kicken naar buiten kan komen. Aankomende week nieuwe onderdelen bestellen en dan kan alles weer in elkaar.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Kickstarten probleem

Bericht door iclaudius »

dat dacht ik al, goed dat je het hebt gevonden!! 8-)

Plaats reactie