Vraag verlichting C50 ot

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Beste mede forummers, vraagje.

Zoals in een ander draadje vermeld heb ik sinds jan. dit jaar een HondaC50 in de verzameling. Gerestaureerd zonder kenteken.
Nu ben ik er de afgelopen weken druk doende mee geweest om alles na te lopen, af te stellen, te smeren om daarna naar het rdw te gaan. Info komt in een ander draadje te staan😎.
Maar ik loop vast met de verlichting. Wie kan mij vertellen welke functies de schakelaar v.d. verlichting heeft?

Afbeelding

Reden;
Als ik de rechter/binnendste schakelaar aan zet, 1 klik naar voren dan brand het achterlicht en de tellerverlichting (onder de schakelaar komt dan zo'n rood vierkantje vandaan)

Als daarna de linker/buitendste schakelaar bediend (maakt niet uit in welke positie ik hem schuif. Naar voren/achteren) wordt brand de koplamp, de tellerverl. gaat uit.

Knippers, claxon en neutraallampje werken correct. Ik snap niet echt de functie van die verl. schakelaar. Dubbele functie? Hoorttie erop? Hoort het zo te zijn... help ik weet het ff niet meer.

P.s. in de koplamp zit een p15d duplolamp 6V15W/15W
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Dennis »

De rechter schakelaar is voor ilcht aan en uit. Als je het rode ziet, staat ie aan.
De links is groot en dimlicht. In alle gevallen zou met de linker schakelaar, een koplamp/achterlicht/tellerlampje moeten blijven branden. Zo niet, dan zit ergens iets fout.
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Thanks Dennis. Er zit dus iets fout :idea: . Klopt het qua functie wel dat als je de rechter schak. aanzet er alleen een achterlicht en de tellerverl. brand?

Die linker schakelaar is dan voor dimlicht, standje 'L' (1x 15Watt) en standje 'H' voor grootlicht voor nog een keer 15 Watt erbij?

Bijkomende vraag, werkt de verl. alleen als de motor draait?

Ik pieker me suf en denk dat ik me ff blind staar op waarschijnlijk iets simpels...
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4007
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door wim V8 »

Nee, als je de rechter aan zet, dus rood zichtbaar, moet alles branden, en de koplamp brandt dan met dimlicht (L=lowbeam)
of grootlicht (H=highbeam) dat is al naar gelang hoe de linker schakelaar staat.

Alleen als de motor draait werkt de verlichting.
Accu is voor rem, knipper, claxon en neutraal lampje.

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 23 aug 2020 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Thanks, dacht het al wel maar soms... twijfel je aan alles. Ik denk dat ik het maar draad voor draad ga nalopen/meten. Ergens moet iets verkeerd zitten.... grrr
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4007
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door wim V8 »

Je moet wel ff een schema er bij nemen.
Voor de juiste kleur draden enz.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

wim V8 schreef: 23 aug 2020 20:26 Je moet wel ff een schema er bij nemen.
Voor de juiste kleur draden enz.

Gr. Wim.
Als het goed is, is dit schema ok. Lekker op A3 en een plasticje erover...
Afbeelding

Net nog ff in de schuur geweest, knippers gaan over het contact in mijn geval. Inderdaad Wim, volgens schema moeten deze voor het contact gestuurd worden.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Laatste schakelaarvraag Wim. Het voelt/is een drie standen schakelaar. Midden is niets (denk ik). L is dimlicht en H is grootlicht.
Als die schakelaar nu op het midden staat... brand dan alleen het achterlicht :idea: (lijkt mij onwaarschijnlijk maar ja...)
Of brand er dan überhaupt niets, wat mij ook niet logisch lijkt, maar wat doet die tussenstand dan? Of heb ik te maken met een schakelaar die er niet op hoort gezien z'n 3 standen....
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door NIX »

Het is een 2-standenschakelaar. Je krijgt stroom op de witte of de blauwe draad, dus of groot, of dimlicht. Als de andere op aan staat. Stroom komt direct van de spoel, dus alleen met lopende motor brandt er wat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Dank jullie wel voor het meedenken👍
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Pfffff ik gooi tijdelijk ff de handdoek in de ring. Ik dacht 'doe ik ff'. Maar niets is minder waar.
Wat heb ik gedaan:

-1 De witte draad (naar de gelijkrichter) was gesoldeerd. Deze draad had best veel weerstand (uiteraard als losse draad gemeten). Oude soldering verwijderd, opnieuw gesoldeerd, krimpkousje erover. Voila, geen weerstand meer!
-2 Preventief een massadraad getrokken v.h. frame naar de koplamp om de groene massadraad daar een 100% goede massa te geven. (Wit en blauw voor de verl.)
-3 Tevens de massa doorgetrokken naar de verl. schakelaar en middels een oogje gemonteerd bij het steuntje die de verl. kabels bijelkaar houden.
-4 'Ten einde raad' de verl. schakelaar gedemonteerd. En per schakelfunctie doorgemeten. Dat verklaarde een hoop. Niet te rijmen hoe dat nu daarbinnen ging dus de schakelaar opengemaakt. Erachter gekomen dat 1 v.d. 2 sleepcontactjes los lag. Holleee gevonden dacht ik. Alles weer gemonteerd en goed gekeken of kogeltje, veertje en contactje ok zaten. 100% ok. Een ander schakelbeeld maar nog steeds niet ok. Weer uitelkaar, de contactjes van de twee schakelaars omgewisseld. Het ene plaatje heeft n.l. 2 sleepcontactjes en het andere 1 contactplaatje. Daarna de functies doorgepiept, holleee werkt. Weer gemonteerd en ja hoor, we hebben een aan/uit functie bij lopende motor en een h.b. en l.b. functie met als resultaat de middenfunctie die zorgt dat er behoorlijk wat Volts weglekken (achterlicht en koplamp branden dan erg zwak)
Pfffffff ik weet dat het simpeltjes is/kan zijn achteraf maar ja, ik weet het ff niet meer. Heb Google afgestruind, het forum... maar nope. Heb ff geen insparatie meer.

Ik heb natuurlijk veel getest en ongetwijfeld de accu leegetrokken, ook veel stationair gelopen en functies getest. Nu is de batt. leeg en brand de boel zwak.

•Heeft er iemand in de wereld een tekening, schets o.i.d per functie hoe de verl. schakelaar werkt?
•Kan iemand me uitleggen hoe ik de laadstroom kan meten zodat ik weet dat die accu bijgeladen wordt? Welke kleur draad uit blokje.
•Dragen die extra gemaakte massa punten nu echt bij?

Morgen weer wat tijd vrijmaken... tips zijn welkom

Heb zoveel gefreubeld aan de verlichting dat ik het spoor bijster dreig te raken (of misschien al ben🤔) veel dingen spreken voor zich... maar nu ff niet zo lijkt het. De kabelboom is echt netjes, geen gefrut op 1 soldering na. Kabels hebben geen weerstand, per stuk doorgemeten en alle stekkers zitten lekker strak en schoon gemonteerd. Kleur op kleur... toch werkt het niet naar behoren.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door NIX »

Op de witte en gele draad kan bij draaiende motor 6-50V staan. Afhankelijk van hoeveel toeren de motor draait. Dat is normaal. Op de witgele draad uit de schakelaar die naar de gelijkrichter gaat staat dus ook zoveel prik. Na de gelijkrichter staat er o de rode draad ook nog enorm veel volt als de accu is losgetrokken. Maar dat mag alleen gelijkstroom zijn. Ik meet dat met een lampje met ledjes die aangeven of er +, - of wisselstroom op staat. Met de accu in het systeem staat er nog maar een volt of 8 op, ook als je flink gas geeft.

De massadraad is een heel goed idee.

Dat je de schakelaar hebt schoongemaakt is een hele goede actie.

De schakelschema's van de schakelaars staan gewoon in de schema's van de manuals.

De tussenstand staat op het schema inderdaad aangegeven en je ziet dat dan zowel groot- als dimlicht brandt. Dat doen de schakelaars zonder deze stand trouwens ook. Dat is om te voorkomen dat je steeds bij omschakelen je achterlicht en tellerverlichting frituurt. De tussenstand is mij onduidelijk waarom hij erop zit omdat hij in feite onbruikbaar is. Er wordt dan zoveel prik gepakt dat de verlichting op die stand zelf even helemaal uitdooft. Dus gewoon doordrukken tot of grootlicht of kleinlicht.

Wat doet het nog niet?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Ha NIX... ik ben zeer blij met deze uitleg. Tussenstand, echt ik heb me rot gezocht naar het antwoord 'wat is het nut van deze stand'. Ik dacht echt met volle overtuiging dat dit niet hoorde. Altans, die lampen gingen vaag branden... dus doordrukken... :lol: pfffff ik ga er morgenavond mee verder. Maar ik denk dat het antwoord gegeven is, thanks.

Wat doet het nu niet... dat ga ik morgen meemaken. Ik ben gestopt toen alles gedemonteerd lag. Accu buiten de brommer zodat ik alle draden en contacten kan zien. Koplamp los en verl. schakelaar los voor het overzicht.
Wat me opviel bij de laatste handeling gisteren was dat de claxon het alleen deed met verl. aan.
Met verl. uit hoorde je dat ding wat vaag jammeren (deed het voor deze uitgebreide exercitie overigens wel).
En alstie het doet (met verl. aan) gaat het neutraal lampje uit. Maar dat ga ik morgenavond ff filteren, wanneer werkt iets i.c.m. iets anders.

Vandaag had ik er ff geen zin meer in en met mn kids de old-school Fleischmann racebaan uitgezet. Papa chagrijnig, regen, bier op... weinig ongezonds in de vriezer, zwaar leven. Heb de hele middag de autootjes van mn kids eruit gedrukt in de bochten :mrgreen: was ff heerlijk om te doen op 25 meter plastic wegdek!

Morgenavond ga ik eerst meten zoals je aangaf, laadspanning voor/achter gelijkrichter. Dan de boel weer netjes monteren en kijken wat ik over hou aan 'uitdaging'. Als dit verholpen is ga ik een afspraakje maken bij het rdw.

Nogmaals bedankt!!!
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Vraag verlichting C50 ot

Bericht door Gooische Honda »

Zo... paar dagen verder en ff tijd. Rendement gehad, eindelijk. De boel netjes aangesloten. Daar waar nuttig de 'org' ronde stekkertjes gebruikt. Alle aansluitingen vertind voor max. resultaat.

Afbeelding

De extra massadraad met universele stekkertjes aangesloten, gesoldeerd en een krimpkousje erover... gewoon lekker 8-) niet org. wel functioneel.
De fitting ervangen voor een vers (imi.) exemplaar, stekkers eraf geknipt en verv. waarna vertind, ook krimpkousje erover, hoppalakee.

Afbeelding

Stekkers aansluiten

Afbeelding

En toen de accu was volgeladen na ca. 4 uur... plaatsen. Extra massa aangesloten bij het montage boutje v.d. gelijkrichter. Dit draadje gaat netjes in de kabelboom naar de koplamp. Daar weer een aftakking naar de verl. schakelaar.
Het rode kousje om de zwarte draad is een extra stekkertje rechtstreekse massa v.d. accu. Niet nodig nu en zal weer naar org. worden omgebouwd. Wel handig om bij te laden met een ladertje trouwens.

Afbeelding

Contact aan... neutraal lampje brand, toeter werkt zonder rare afwijkingen en ook de knippers gaan ok. Zie wel dat bij rechts de knipperbollen niet geheel uit gaan (nagloeien) bij de schakelaar naar rechts... maar het functioneert. Het knippert en bij 'uit' geen restspanning of andere narigheid.

Aantrappen en ff meten. Met ca. half gas meet ik op de groene draad 7.2 Volt, als ik mij goed heb ingelezen is dit ok. Bij een scheut meer gas erbij loopt ook het Voltage wat op maar niet veel... ok toch?

Afbeelding

Dan de gele draad. Halfgas 12.3 Volt, iets meer als er meer gas gegeven wordt maar geen pieken naar 20+ Volt... ok toch?

Afbeelding

Het lijkt erop dat het allemaal ok is. Heb natuurlijk veel stationair gedraaid. Dus bijladen ho maar. Die accu is onder de 5 Volt terecht gekomen en dan is het klaar. Integendeel met een 12 Volt systeem waar de bandbreedte wat ruimer is dan ca. 1 Volt... dat heeft me achteraf denk ik wat tijd gekost... ach hobby en het heeft me weer wat nuttige inzichten gegeven.

De winst zit hem in ieder geval in de extra massa, de verl. schakelaar die niet goed functioneerde door het losliggende geleidertje waardoor verl. vaag deed, soms alles ok maar dan weer niet...
Hopelijk kan iemand mij iets zeggen of het gemeten wisselspanning gedeelte ok is. Voor zover ik het heb kunnen nagaan is het wel okay...
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Plaats reactie