Honda replica koppeling problemen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

Beste Hondafanaten!
Mijn naam is Yannick en nieuw op dit forum. Ik heb een Jincheng Singa, 1 van de eerste versies... ja een replica, maar ik ben 16 en ik ben er erg blij mee.
Ik gebruik mijn brommer om naar school te gaan. Afgelopen week kreeg ik last van dat mijn koppeling ging slippen als ik harder dan 45 ging. Dus had ik nieuwe koppelingsplaten gekocht en geïnstalleerd. De koppelingsplaten waren al aardig versleten dus dat was ook nodig. Omdat ik er mee naar school ga wilde ik het zo snel mogelijk gemaakt hebben. Alleen dat ging anders dan ik had verwacht :(

Ik heb alles in elkaar gezet met behulp van filmpjes en de volgorde van hoe ik het uit elkaar heb gehaald. Ik ben alleen bang dat ik iets verkeerd heb gemonteerd, want mijn koppeling ontkoppeld niet als ik mijn pedaal indruk. Ik las op dit forum over een koperen ring die niet goed zou kunnen zitten. Dus ik heb alles weer los gehaald en het hele liedje weer opnieuw gedaan. Volgens mij zit dit nu wel goed.
Alleen heb ik nog steeds hetzelfde probleem :(
Op de afstelling van de stelschroef reageert deze niet.

Ik ben zelf nog niet heel erg bekend met de 4-takt techniek van deze brommers. Zou iemand met meer ervaring mij kunnen vertellen of ik wel naar het goede heb gekeken en/of ik nog naar iets anders kan kijken wat het zou kunnen zijn. Want zelf kan ik niet echt iets vinden waar ik naar kan kijken. Zou dit nog kunnen liggen aan de plaatjes die tussen het carter en de koppeling zitten?

(deze afbeelding is misschien handig om duidelijker aan te kunnen geven welke onderdelen er wordt bedoeld)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yannick2192 op 04 sep 2020 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Ben C50 »

Heb je de koppeling opnieuw afgesteld?

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

Ik heb een semi schakel. Dus dat kan niet...
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4015
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door wim V8 »

Zeker wel!

Afbeelding

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

Ja ik begrijp hoe die schroef werkt. Alleen het maakt bij mij geen verschil met hoe de koppeling goed ontkoppeld...
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door ReezYard »

Yannick2192 schreef: 04 sep 2020 18:51 Ik las op dit forum over een koperen ring die niet goed zou kunnen zitten. Dus ik heb alles weer los gehaald en het hele liedje weer opnieuw gedaan. Volgens mij zit dit nu wel goed.

Afbeelding
De koperen bus #6 heb je dus vervangen!
Heb je de nieuwe koppelingsplaten voor de montage met olie ingesmeerd?
Om te voorkomen dat ze blijven plakken!

Zijn de nummers 15, 17, 18 en 35 goed met elkaar uitgelijnd en goed blijven zitten
na montage van het carterdeksel?
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

#6 heb ik niet vervangen nee. Hoort dit als je je koppelingsplaten vervangt? En ja die plaatjes zitten wel goed. Ik heb de koppelingsplaten ingesmeerd met olie voor ik ze had gemonteerd. Dit was wel een beetje gepruts omdat ik toen nog niet de handigheid erin had.

De plaatjes heb ik zo opgelijnd: bij nummer 16 zit er nog een soort plaatje aan vast. Deze zit in dat kleine lager lager van de koppeling. Daarna deed ik nummer 26 in 25 en die deed ik dan weer in het soortvan uitsparing van nummer 16 (met de veerkant er eerst in). Het armpje (15) heb ik op de as gedaan met het armpje wijzend naar het midden van de koppeling. Dan het veertje (17) op nummer 16 en het plaatje (18) er voorzichtig erop. En dan het carter voorzichtig weer op het blok schuiven.
Is dit de goede manier? En hoe zou ik kunnen testen of ze goed zitten?

Zou iemand mij ook kunnen uitleggen wat de werking is van #6? Ben nogal nieuwsgierig naar waarom zo'n klein busje kan zorgen dan mijn koppeling niet ontkoppeld.
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

Hallo iedereen,
Ik heb nu iets vooruitgang geboekt denk ik. Als ik nu mijn pedaal indruk hoor ik wel dat de koppeling begint te slippen. Alleen dit blijft hetzelfde hoe ik de stelschroef ook afstel. Weet iemand wat dit is?
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

wim V8 schreef: 04 sep 2020 20:35 Zeker wel!

Afbeelding

Gr. Wim.
Ik kan hem inderdaad afstellen alleen slipt die koppeling dan en dus ontkoppeld niet helemaal. Wat kan ik hier aan doen?
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door MrSinga »

Terug uiteen halen en zien wat er mis is

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

MrSinga schreef: 06 sep 2020 09:28 Terug uiteen halen en zien wat er mis is
Ik heb dit al een paar keer gedaan en een paar dingen gecheckt:
Ik de koppeling goed in elkaar heb gezet.
De koppeling goed op het tandwiel zit.
De platen niet vast geplakt zit.
En of ik de plaatjes goed heb gelegd die de koppeling ontkoppelen als ik mijn pedaal indruk.

Met behulp van dit forum en het nakijken of filmpjes heb ik niets geks gedaan. Nou waarschijnlijk wel, maar ik kom er echt niet achter.
Heeft iemand nog iets wat ik zou kunnen checken?
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door ReezYard »

Je hebt nog niet verteld HOE je de koppeling hebt geprobeerd af te stellen!
Beschrijf dat eens ....stap voor stap.

Los daarvan vrees ik toch dat de bronzen bus #6 aan vervanging toe is! 8-)
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

ReezYard schreef: 07 sep 2020 10:09 Je hebt nog niet verteld HOE je de koppeling hebt geprobeerd af te stellen!
Beschrijf dat eens ....stap voor stap.

Los daarvan vrees ik toch dat de bronzen bus #6 aan vervanging toe is! 8-)
Toen ik alles gemonteerd had. Heb je zo'n schroefje aan de rechterkant van je carter. Ik heb de borg moer los gehaald en ben het schroefje naar links gaan draaien tot ik weerstand voelde en dan weer 1/8 terug naar rechts. Ik moet er wel bij vertellen dat ik een keer heb gehad dat ik het schroefje niet kon draaien. Toen heb ik weer het carter eraf gehaald en gekeken wat er fout zat. Dit was volgens mij dat al die plaatjes niet lekker zaten. En daarna heb ik alles weer terug gemonteerd en deed het schroefje het wel.

Even een vraag over die bronzen bus. Hoe kan het dat die bus niet meer zijn werk doet als ik de koppelingsplaten vervangt? Slijt dit op elkaar in? of hoe werkt dit?
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4015
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door wim V8 »

Yannick2192 schreef: 07 sep 2020 12:51
ReezYard schreef: 07 sep 2020 10:09 Je hebt nog niet verteld HOE je de koppeling hebt geprobeerd af te stellen!
Beschrijf dat eens ....stap voor stap.

Los daarvan vrees ik toch dat de bronzen bus #6 aan vervanging toe is! 8-)
Toen ik alles gemonteerd had. Heb je zo'n schroefje aan de rechterkant van je carter. Ik heb de borg moer los gehaald en ben het schroefje naar links gaan draaien tot ik weerstand voelde en dan weer 1/8 terug naar rechts. Ik moet er wel bij vertellen dat ik een keer heb gehad dat ik het schroefje niet kon draaien. Toen heb ik weer het carter eraf gehaald en gekeken wat er fout zat. Dit was volgens mij dat al die plaatjes niet lekker zaten. En daarna heb ik alles weer terug gemonteerd en deed het schroefje het wel.

Even een vraag over die bronzen bus. Hoe kan het dat die bus niet meer zijn werk doet als ik de koppelingsplaten vervangt? Slijt dit op elkaar in? of hoe werkt dit?

Nou, fout dus!

-De borgmoer lossen.
-Schroefje voorzichtig 1 hele slag naar rechts!! (clockwise dus=met de klok mee!) draaien.
-Dan het schroefje rustig terugdraaien (naar links dus=counterclockwise) tot je echt weerstand voelt dan stop je.
-Dan het schroefje 1/8 - 1/4 slag (dus tussen een kwart en de helft van een kwart) weer naar rechts draaien (is clockwise)

Klaar, even testen en rijden.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Yannick2192
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2020 18:30
Bezit: Jincheng singa
Honda c50
Mobylette Kaptein cafe racer (1965)

Re: Honda replica koppeling problemen

Bericht door Yannick2192 »

wim V8 schreef: 07 sep 2020 13:02
Yannick2192 schreef: 07 sep 2020 12:51
ReezYard schreef: 07 sep 2020 10:09 Je hebt nog niet verteld HOE je de koppeling hebt geprobeerd af te stellen!
Beschrijf dat eens ....stap voor stap.

Los daarvan vrees ik toch dat de bronzen bus #6 aan vervanging toe is! 8-)
Toen ik alles gemonteerd had. Heb je zo'n schroefje aan de rechterkant van je carter. Ik heb de borg moer los gehaald en ben het schroefje naar links gaan draaien tot ik weerstand voelde en dan weer 1/8 terug naar rechts. Ik moet er wel bij vertellen dat ik een keer heb gehad dat ik het schroefje niet kon draaien. Toen heb ik weer het carter eraf gehaald en gekeken wat er fout zat. Dit was volgens mij dat al die plaatjes niet lekker zaten. En daarna heb ik alles weer terug gemonteerd en deed het schroefje het wel.

Even een vraag over die bronzen bus. Hoe kan het dat die bus niet meer zijn werk doet als ik de koppelingsplaten vervangt? Slijt dit op elkaar in? of hoe werkt dit?

Nou, fout dus!

-De borgmoer lossen.
-Schroefje voorzichtig 1 hele slag naar rechts!! (clockwise dus=met de klok mee!) draaien.
-Dan het schroefje rustig terugdraaien (naar links dus=counterclockwise) tot je echt weerstand voelt dan stop je.
-Dan het schroefje 1/8 - 1/4 slag (dus tussen een kwart en de helft van een kwart) weer naar rechts draaien (is clockwise)

Klaar, even testen en rijden.

Gr. Wim.
Ja sorry dit was ik vergeten te vertellen, maar schroef was uiterst naar rechts. Dus dat kon ik niet doen...
>LIVE IS TOO SHORT TOO DRIVE BORING THINGS<

Plaats reactie