Mijn CB50 loopt niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
RickPekela
4T-MSB beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2020 16:53
Bezit: Honda CB50

Mijn CB50 loopt niet

Bericht door RickPekela »

Dag beste mensen,
Ik en een aantal vrienden hebben kortgeleden een een Honda CB50 opgehaald met de intentie om hier een beetje aan te sleutelen en hem te proberen op te knappen. Wij zijn nieuw in de Honda 4 takt wereld maar je moet natuurlijk ergens beginnen.

Het probleem is we krijgen de brommer niet gestart. Het motortje lijkt compressie te maken en na het schoonmaken van de carburateur ziet het er naar uit dat hij ook brandstof krijgt.

Wij verwachten eigenlijk dat het aan de ontsteking ligt. Bij het testen van een nieuwe bougie zagen wij een klein dof vonkje maar soms ook een vellere. Wij hebben verder de ontsteking schoon proberen te maken dit was niet de oplossing.

Ik hoop dat jullie misschien een oplossing weten voor mijn probleem.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Mijn CB50 loopt niet

Bericht door Lacsap »

Begin er eens mee even alle stekkerverbindingen los te nemen en in te spuiten met een electrospray.
Als je twijfelt aan het contactslot, sluit de draden dan zó aan dat het slot even niet meedoet.
Zorg voor een goede aarde bij je bobine.
Als je veel vonken hebt tussen je contactpunten is je condensator dôd...

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Mijn CB50 loopt niet

Bericht door iclaudius »

En als alles dan schoon is, kijk dan even of de contact-puntjes open gaan op punt F op je vliegwiel (tegenover het merktekentje op carter), en een andere bougie kan ook wel helpen. Even flink aanduwen!
Doet ie het dan nog niet, kom dan maar weer terug, en stel de kleppen. Kleppen deksel van de cilinder af, merkteken van vliegwiel op T (vlakbij de F) Moeten de kleppen NIET bewegen als je het vliegwiel heen en weer draait, zo ja draai door naar de volgende T en merk dat de kleppen geheel gesloten zijn, dan meet je met een 0.05mm voelermaat tussen de kleptuimelaar en klepsteel of die maat ertussen past, past ie niet; stel ruimer, past ie té ruim; stel strakker, past ie precies is het goed ( wel steeds op T blijven)
Dan moet ie lopen. (verse benzine, en oliepeil meten met de losse peilstok op het vulgat!)
EERST JE OVERTUIGEN DAT ALLES SCHOON IS. succes.
Laatst gewijzigd door iclaudius op 12 sep 2020 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn CB50 loopt niet

Bericht door nielspbr »

Vergeet niet tussen de punten schoon te maken.

Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Re: Mijn CB50 loopt niet

Bericht door Edwin »

Als je begint over de vonk lijkt het meteen daar aan te liggen. Ik zou denken, met een paar flauwe vonken krijg je ook een plof. Als dat niet het geval is zou ik toch ook de benzinetoevoer gaan verdenken. Niet starten kan echt overal aan liggen. Pak een nieuwe bougie, verbuig eventueel de punten iets dichter bij elkaar. Is er een vonk, kijk dan nogmaals naar de toevoer. Na een paar keer trappen moet je wel benzine ruiken uit het bougiegat (klinkt ranzig) anders zit er toch wat anders nog niet goed. Loopt er benzine in de carb en zo ja, zijn de kanaaltjes ook helemaal open.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn CB50 loopt niet

Bericht door nielspbr »

Speciaal voor punten, een flauwe vonk is onder compressie geen plof.

Plaats reactie