Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
Ruby
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2020 09:46
Bezit: C50 OT 1971

Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door Ruby »

Hallo,

ik heb een oude C50 OT. Na 24 jaar stilstand in de schuur was er het een en ander te vervangen maar m'n oude schatje loopt weer, alleen niet zo lekker... Hier is een filmpje van het geluid:


Ik heb de distributieketting en tandwieltjes vervangen, kleppen gesteld (0,05mm), nieuwe (2de hands) 50cc cilinder met mooi clean zuigertje erop, nieuwe ontsteking/vliegwiel, alles netjes in orde gebracht.

Er zit echter een verschrikkelijk lelijke tik in het blokje. Volgens mij aan de koppelingszijde van het blok, niet bij de kop. Het schakelen gaat ook verre van soepel, met kracht en bijbehorende schok kan ik schakelen. Kan het zijn dat de koppeling aan gort is? En kan dat dit geluid veroorzaken? Moet het hele blok los of alleen de koppelingszijde?

Heeft iemand tips / ervaring met dit probleem? Alvast bedankt voor de tips!

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door iclaudius »

Heb je de distriebutie ketting weer gespannen? (of heb je een blok waar dat niet mogelijk is?)Kijk eens of het geluid anders wordt door tijdens het draaien te ontkoppelen.Is je koppeling goed afgesteld?
Als je de werkzaamheden zelf gedaan hebt, ben je wel handig genoeg, denk ik!
Heb je je krukas gecheckt? dwz de speling. Je kunt het nu ook nog een beetje controleren, door aan je vliegwiel zachtjes heen en weer te draaien, en misschien een speling waar te nemen.
Zit je koppeling wel vast, zit je vliegwiel vast? Komt je vliegwiel nergens tegenaan?Is je nokkenas versleten? Kleppen gesteld op T (arbeidsslag)?Komt je koppakking niet tegen je zuiger aan? ( eigenlijk andersom)
Heb je het motortje gehoord vóór je werkzaamheden?

Gebruikersavatar
Ruby
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2020 09:46
Bezit: C50 OT 1971

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door Ruby »

Hi iclaudius,

bedankt voor je reaktie. Ik zal proberen te antwoorden wat ik kan ;)
  • De distributieketting wordt automatisch gespannen door een veer, ik heb gecheckt of die vrij beweegt, dat lijkt het geval te zijn.
  • Tijdens het koppelen (ceetje dus semi-automatisch) is er geen verandering van het geluid.
  • De afstelling van de koppeling weet ik niet, aangezien het schakelen moeilijk gaat denk ik dat die niet goed is of niet goed afgesteld staat...
  • Krukas heeft geen speling die voelbaar is via het vliegwiel.
  • Vliegwiel zit vast en loopt geheel vrij.
  • Of de koppeling vast zit weet ik niet, die zijde van het blok was nog niet open...
  • De kleppen zijn net gesteld op T, daarbij heb ik de kop helemaal uit elkaar gehad en de nokkenas leek me niet versleten...
  • Koppakking is een 50cc R Design met een nieuw 50 cc zuigertje, kan niet misgaan volgens mij...
Voor de werkzaamheden heb ik de tik in het blok ook gehoord, dat was eigenlijk de reden om de distributieketting te vervangen en de kleppen te stellen.

Het is echt zo een gekke, duidelijke tik dat ik hoop dat iemand me kan zeggen wat het is voordat ik het blokje helemaal uit elkaar moet nemen.

Bedankt!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5171
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door stoterstangen90 »

Zitten je pasbussen wel op z'n plek? koppakking scheef...
Afbeelding

KiP
postslet
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door KiP »

Ruby schreef: 30 sep 2020 14:02 Hi iclaudius,

bedankt voor je reaktie. Ik zal proberen te antwoorden wat ik kan ;)
  • De distributieketting wordt automatisch gespannen door een veer, ik heb gecheckt of die vrij beweegt, dat lijkt het geval te zijn.
  • Tijdens het koppelen (ceetje dus semi-automatisch) is er geen verandering van het geluid.
  • De afstelling van de koppeling weet ik niet, aangezien het schakelen moeilijk gaat denk ik dat die niet goed is of niet goed afgesteld staat...
  • Krukas heeft geen speling die voelbaar is via het vliegwiel.
  • Vliegwiel zit vast en loopt geheel vrij.
  • Of de koppeling vast zit weet ik niet, die zijde van het blok was nog niet open...
  • De kleppen zijn net gesteld op T, daarbij heb ik de kop helemaal uit elkaar gehad en de nokkenas leek me niet versleten...
  • Koppakking is een 50cc R Design met een nieuw 50 cc zuigertje, kan niet misgaan volgens mij...
Voor de werkzaamheden heb ik de tik in het blok ook gehoord, dat was eigenlijk de reden om de distributieketting te vervangen en de kleppen te stellen.

Het is echt zo een gekke, duidelijke tik dat ik hoop dat iemand me kan zeggen wat het is voordat ik het blokje helemaal uit elkaar moet nemen.

Bedankt!
voor het afstellen van je koppeling https://www.youtube.com/watch?v=1pP_L85mo7A
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door iclaudius »

Je kleppen moeten gesteld worden op T tot zover klopt het, maar je moet ze stellen op het moment dat de kleppen niet meer bewegen (de inlaat) wil dan open gaan DAT IS NIET HET GOEDE MOMENT om de kleppen te stellen. Gebeurt het wel dan staat je inlaat erg ruim!
Je zal wel een blok hebben dat afstelling niet mogelijk is, of..er zit een stelschroef met moer nét onder het vliegwiel, dan is het wél een blok om zelf af te stellen.In beide blokken zit een veer!
En de nokken as ziet er versleten ook nog goed uit, aan de nokken is niks te zien, maar de uiteinden (die in de kop gelagert zittten) hebben een "spoed" ingeslepen voor de smering, als je ziet dat die dunner is geworden op een helft van de as...is ie best versleten. Of het gat in de kop is ovaal geworden.(waar de nok-as in draaid)
Eigenlijk zou het blokje helemaal gecheckt moeten worden. Nu zitten we van alles te raden!!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door wim V8 »

Je kan toch gewoon het blokje demonteren van de brommer, op de werkbank, en netjes uit elkaar halen en alles controleren, meten.
Kantelende zuiger? veren? big-end? Small-end? Kleppen?
Het kan nog veel meer zijn, je komt t vanzelf tegen.
Je hebt toch wel nieuwe motorolie er in? Komt het wel in de kop??
Je hebt hiervoor toch niet proberen te starten, duwen, kicken met de 24 jaar oude of te weinig(geen) motorolie??

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door lil »

hij zegt dat de tik er voordien ook was, dus hij heeft gereden. en dat had ik ook gedaan :p

anderszins had ik het blok net zo ver opengemaakt tot ik precies wist waardoor die tik veroorzaakt word, en niet zomaar wat dingetjes gaan vervangen en maar hopen.

vrij solide tik trouwens, diep en zwaar
Laatst gewijzigd door lil op 01 okt 2020 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door Skiller »

Heeft iemand de kabouters al uitgesloten? Die komen na jaren van stilstand overal met een hamer tegen protesteren :lol:
Maar serieus je hebt wel een heel groot probleem volgens mij!

Dat tikken is zo te horen kruk of erboven aangezien het met het toerental mee verandert, persoonlijk denk ik dat je 2e hands zuiger+cilinder combinatie hier ook (mede) een oorzaak kan zijn. Nieuwe zuigerveren in een oude combinatie kan hier al voor zorgen, net als een andere zuiger+veren in een cilinder zetten.

Dat niet goed willen schakelen kan liggen aan de koppelingskant maar ook gewoon corrosie op de schakelstang van het zo langs stil staan.

Inderdaad helemaal uit elkaar trekken en kijken wat er mis is.

Gebruikersavatar
Ruby
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2020 09:46
Bezit: C50 OT 1971

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door Ruby »

Wow, heel erg bedankt voor al jullie reakties!

Ik heb kabouterspray gebruikt, dat zou moeten hebben geholpen tegen kabouters, toch? ;)

Ik heb het inderdaad niet kunnen laten om na 24 jaar te kijken of ze wilde starten, en jahoor, ongeloflijk! Natuurlijk wel gechecked of er olie in het blokje zat, maar ja, oude meuk. So sorry ...

Ik zie het al, weer een weekeindje sleutelen. Ik zal eens bij de kop beginnen, de nokkenas is natuurlijk zeer verdacht, dan ook gelijk de 'nieuwe' cylinder checken, small end, big end en mijn weg het blokje in werken. Jullie zijn duidelijk allemaal van mening dat ik wel wat tegen zal gaan komen en ik ben benieuwd wat dat dan gaat zijn.

Ik woon zelf niet in Nederland, het ceetje staat bij mijn moeder in Nederland dus na de volgende klus-sessie breng ik jullie op de hoogte van mijn vorderingen. Allemaal heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door lil »

ik wil niet te pessimistisch klinken maar ik verdenk eerlijk gezegd je big-end... en aangezien dan letterlijk je hele blok uitelkaar moet zou allereerst kijken of dat het niet is
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

KiP
postslet
Berichten: 2395
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door KiP »

lil schreef: 01 okt 2020 18:07 ik wil niet te pessimistisch klinken maar ik verdenk eerlijk gezegd je big-end... en aangezien dan letterlijk je hele blok uitelkaar moet zou allereerst kijken of dat het niet is
daar kan hij best oud mee worden....denk ik :geek:
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door lil »

niet echt...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door Alexander Korenhof »

Had het ook een keer. Koppakking zat niet mooi op plek. Zuiger tikte tegen de metalen ring in de koppakking. Was trouwens een fabricage fout van de pakking

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Lelijke tik in blok C50 OT - wat kan dit zijn?

Bericht door Dennis »

Dat big end heeft het nu al 24 jaar volgehouden, dus op naar de volgende 24 jaar! Ik heb nog wel een paar krukassen liggen, in verschillende condities, tot aan gereviseerd.
ook een zuiger die de koppakking net raakt, zou kunnen.
Ik heb ook een gereviseerd C50 blok liggen dat wel weg mag.

Zou het evt. nog je distributieketting kunnen zijn die over je oliepomp tandwiel schiet? Tsja je komt er maar op 1 manier achter, dingen open maken. En ik zou zeker beginnen met de kop/cilinder.

Nog 1 laatste tip: voel eens aan je vliegwiel. Als je echt veel speling op je big end hebt, dan voel je een stukje vrije slag in je vliegwiel, bij heen en weer wiebelen. Omdat de speling er dan voor zorgt dat je zuiger niet mee hoeft te bewegen. En als je een soort klop geluid krijgt met het wiebelen, dan zit je koppeling los, maar dat klinkt heel anders bij lopende motor. Dus dat zal het niet zijn.

Groeten
Dennis
''UNOX MAN''

Plaats reactie