Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Wie kan helpen met hoe ik dit moet doormeten? Ik ben geen elektricien, dus het verzoek stap voor stap. Waar moet ik de multimeter tegenaan houden etc.
Alvast bedankt! (Lampje zelf werkt)
groet, Oscar
Alvast bedankt! (Lampje zelf werkt)
groet, Oscar
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Ik snap de vraag niet, wat wil je doormeten...
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2537
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
+ op het lampje en de andere kant op massa van blok (het werkt als massacontact!). vandaar in teller ook rood en groen/rood
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Niels, ik wil graag uitvinden waar het probleem zit.
Ik heb de + op het lampje en de - tegen het carter. Zowel in z’n vrij als in de versnelling meer ik 6,3 volt...?
Ik heb de + op het lampje en de - tegen het carter. Zowel in z’n vrij als in de versnelling meer ik 6,3 volt...?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4005
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Schakelaar doormeten:
Draadje loshalen van de schakelaar.
Multimeter op Ohm(zoemer).
Een meetpen op het koper aansluitpunt van de schakelaar.
Andere pen op massa(blok of frame)
Met de bak in vrij moet de multimeter nu zoemen.
Dan is de schakelaar ok.
Zet de bak in een versnelling, de zoemer gaat uit.
Ook ok.
Draad doormeten:
Een meetpen aan de nog losse draad.
De andere meetpen op het andere eind van de draad bij het lampje in de teller.
Zoemen?
Draad is ok.
Staat er + op het lampje:
Multimeter op 20 volt bereik zetten en op gelijkspanning.
Contact aan.
Een meetpen(zwarte) aan massa.
Andere meetpen aan het + draadje van het lampje.
Meter geeft 12volt.(edit: 6volt!)
Voeding ok.
Lampje is min - geschakeld.
Dus er staat altijd 6volt op het lampje met contact aan.
De schakelaar in het blok schakelt massa - .
Dus zet jij m in zn vrij geeft de schakelaar de draad een min naar het lampje en gaat die branden.
Gr. Wim.
Draadje loshalen van de schakelaar.
Multimeter op Ohm(zoemer).
Een meetpen op het koper aansluitpunt van de schakelaar.
Andere pen op massa(blok of frame)
Met de bak in vrij moet de multimeter nu zoemen.
Dan is de schakelaar ok.
Zet de bak in een versnelling, de zoemer gaat uit.
Ook ok.
Draad doormeten:
Een meetpen aan de nog losse draad.
De andere meetpen op het andere eind van de draad bij het lampje in de teller.
Zoemen?
Draad is ok.
Staat er + op het lampje:
Multimeter op 20 volt bereik zetten en op gelijkspanning.
Contact aan.
Een meetpen(zwarte) aan massa.
Andere meetpen aan het + draadje van het lampje.
Meter geeft 12volt.(edit: 6volt!)
Voeding ok.
Lampje is min - geschakeld.
Dus er staat altijd 6volt op het lampje met contact aan.
De schakelaar in het blok schakelt massa - .
Dus zet jij m in zn vrij geeft de schakelaar de draad een min naar het lampje en gaat die branden.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Bedankt Wim.
Ik heb deze multimeter:
Als ik doe wat jij aangeeft:
Verandert er niets aan de aflezing of een piepje. Niet in neutraal of in een versnelling.... dat zou betekenen dat de blokschakelaar kapot is? Kan ik dat nog op een andere manier checken?
Ik heb deze multimeter:
Als ik doe wat jij aangeeft:
Verandert er niets aan de aflezing of een piepje. Niet in neutraal of in een versnelling.... dat zou betekenen dat de blokschakelaar kapot is? Kan ik dat nog op een andere manier checken?
Laatst gewijzigd door Oscar op 05 okt 2020 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Jouw 2e puntje draad doormeten nu ook gedaan, geen weerstand. Contactslot aan of uit maakt geen verschil. Die sluit je dus uit op deze manier?
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4005
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Ja, en als je dan het draadje tegen je blok houdt met contact aan gaat hopelijk je neutraallampje branden.
En de schakelaar is dus stuk.
Gr. Wim.
En de schakelaar is dus stuk.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Je kunt het zwarte dopje (waar de draad aan moet) eruit halen, en kijk dan of je een messing/koperen plaatje ziet zitten (in neutraal stand)
Als je die niet ziet, issie afgebroken! en mag het blok open om een nieuw plaatje erin te zetten. https://4taktwinkel.nl/Neutraal-contact ... neel-Honda
Of als je het messing plaatje wél ziet, maakt het kogeltje in het dopje geen contact, je zou het het plaatje iets met een haakje naar je toe kunnen halen (voorzichtig).
Oja..hoe is je accu, en het lamje zelf? én de massa van het lampje?
Als je die niet ziet, issie afgebroken! en mag het blok open om een nieuw plaatje erin te zetten. https://4taktwinkel.nl/Neutraal-contact ... neel-Honda
Of als je het messing plaatje wél ziet, maakt het kogeltje in het dopje geen contact, je zou het het plaatje iets met een haakje naar je toe kunnen halen (voorzichtig).
Oja..hoe is je accu, en het lamje zelf? én de massa van het lampje?
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
nogmaals dank voor de tips. Van het weekend weer even proberen. Gr. Oscar
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Lampje gaat inderdaad branden als je het draadje tegen het blok houdt. Dus dat gedeelte is goed.
Schakelaar verwijderd. Zo ziet het eruit in versnelling:
In vrij:
Is dit een afgebroken lipje of niet? Lijkt me wel natuurlijk maar even voor de zekerheid.
Schakelaar verwijderd. Zo ziet het eruit in versnelling:
In vrij:
Is dit een afgebroken lipje of niet? Lijkt me wel natuurlijk maar even voor de zekerheid.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Ja dat lipje is afgebroken of misschien niet aanwezig, heb hetzelfde gehad met m'n C
Je zou het messing lipje in beeld krijgen als je doorschakelt, en komt in vrijstand, dát is het punt dat het contact maakt én je lampje aan gaat!
Het blok moet open om het te vervangen!
Je zou het messing lipje in beeld krijgen als je doorschakelt, en komt in vrijstand, dát is het punt dat het contact maakt én je lampje aan gaat!
Het blok moet open om het te vervangen!
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
ik ben er tot nog toe nooit geweest, maar hoort de neutraalschakelaar niet achter die rubber dop te zitten, die boven het kettingtandwiel? of bestaan er verschillende uitvoeringen?
en hoort er geen borgplaatje op dat tandwiel?
edit: ok laat maar, ik heb hier een ding waarbij het anders zit. bij jou zit achter die rubber dop alleen maar een bout van de schakelwals. sorry voor de verwarring.
en hoort er geen borgplaatje op dat tandwiel?
edit: ok laat maar, ik heb hier een ding waarbij het anders zit. bij jou zit achter die rubber dop alleen maar een bout van de schakelwals. sorry voor de verwarring.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
Ik heb ook geen borgplaatje op het tandwiel....past gewoon niet!
Zo te zien aan je blokschroeven is je blok waarschijnlijk al eens open geweest.
Zo te zien aan je blokschroeven is je blok waarschijnlijk al eens open geweest.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Krijg neutraal lampje niet aan de praat
er bestaan 2 verschillende borgplaatjes he. de ene heeft de boutgaatjes ter hoogte van de uitgefreesde splines, en de ander heeft de gaatjes ertussenin, en die staan ietsje meer naar binnen.
en ja dat blok is nogal aan gevijlt en geslepen. het ziet er ook anders uit als blokken die ik heb. ik vermoed dat dat speciaal zo gemaakt is om te zorgen dat er geen groter voortandwiel gemonteerd kan worden. bij mij kan er makkelijk een 16 op, maar daarvoor moet er bij dat blok op de foto aardig wat weggevijlt worden.
en ja dat blok is nogal aan gevijlt en geslepen. het ziet er ook anders uit als blokken die ik heb. ik vermoed dat dat speciaal zo gemaakt is om te zorgen dat er geen groter voortandwiel gemonteerd kan worden. bij mij kan er makkelijk een 16 op, maar daarvoor moet er bij dat blok op de foto aardig wat weggevijlt worden.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.