Pinkerrelais

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Pinkerrelais

Bericht door Harley349 »

Honda CB200 1975.
Wanneer ik mijn pinkers aanzet knipperen de lampjes niet maar branden ze constant. Bij het aanzetten van de linker of rechter pinkers hoor ik één klik die van de relais komt waarna die zijde dus brandt maar zonder te knipperen.
De relais heeft 3 draden. Een zwarte (+), een groene (-) en een grijze (?).
De batterij is volledig opgeladen en ik heb het ook geprobeerd met de batterijlader aangesloten op de batterij (meer dan 13V spanning) maar ze knipperen niet. Ze branden wel heel fel (geen zwak lichtje dus).
De lampjes zijn alle vier 12V/18W zoals voorgeschreven in het werkplaatshandboek.
Kan ik de relais testen?
Moet ik er vanuit gaan dat deze stuk is?
Als ik hem vervang moet ik dan op bepaalde dingen letten buiten 3 draden en de vorm?

Alvast bedankt voor de hulp.
Laatst gewijzigd door Harley349 op 10 nov 2020 16:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Pinkerrelais

Bericht door nielspbr »

Laad je accu op, spanning te laag.

of eigenlijk, stroomsterkte te laag is de oorzaak. Maar dat kan dus komen door een gebrek aan spanning.

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Pinkerrelais

Bericht door Harley349 »

Dank u.
De batterij is volledig opgeladen en ik heb het ook geprobeerd met de batterijlader aan de batterij aangesloten (meer dan 13V spanning) maar ze knipperen niet. Ze branden wel heel sterk. Ik dacht ook dat dit een mogelijke oorzaak kon zijn maar ook met volle spanning knipperen ze niet.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Pinkerrelais

Bericht door MrSinga »

Correcte lampjes qua Wattage? Op een dax ofzo komt het ook voor als je 5w steekt ipv 10w dat die dingen gewoon branden

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Pinkerrelais

Bericht door Harley349 »

Bedankt.
Heb ik gecontroleerd. Overal 12V/18W zoals in het werkplaatshandboek is aangegeven.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 409
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Pinkerrelais

Bericht door Novio Jorg »

Doe ze dit ook bij een lopende motor ?

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Pinkerrelais

Bericht door Harley349 »

Dat is een goede opmerking. Toen ik hem ben gaan bekijken brandde de pinkers vrij flauw en knipperden ze heel zwak maar de zon scheen fel en dat is natuurlijk een verschil met mijn garage. De man gaf gas en wees mij erop dat ze dan beter knipperden.
Toen ik er enkele dagen later mee thuis kwam heb ik dadelijk het laadsysteem getest en stelde vast dat de spanning met draaiende motor minder dan 12V was en constant bleef wanneer ik gas gaf. Enkele dagen later en wat ritjes had ik al minder dan 10V. De batterij laadde dus niet bij. Ik heb intussen de motor volledig gedemonteerd en de aparte gelijkrichter en aparte spanningsregelaar vervangen door een nieuwe moderne gecombineerde spanningsregelaar. De motor is spijtiggenoeg op dit moment nog niet helemaal terug opgebouwd waardoor ik nu niet kan zien of de batterij laadt met draaiende motor en om te zien wat de pinkers nu doen.
Met volle batterij en de lader aangesloten (+13V) krijg ik enkel een klik en branden de pinkers fel maar knipperen niet.

Harley349
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2020 13:14
Bezit: CB200 van 1975

Re: Pinkerrelais

Bericht door Harley349 »

Nieuwe pinkerrelais van 5€ geplaatst en het probleem is verholpen. Dat was dus de oorzaak.

Plaats reactie