Pagina 1 van 1

Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 25 dec 2020 13:51
door Nico VC
Beste allen,

Ik ben recent begonnen met het restaureren van een honda cb125 (vermoedelijk K3) van 1971. Het motorblok lijkt volgens cmsnl wel meer op dat van een 125B6. Ik heb recent het motorblok opengedaan ter revisie en heb vastgesteld dat in de bevestigingsframe voor de linker carter een voorgaande amateur een bout heeft proberen uitboren dewelke nu volledig onbruikbaar is. Het betreft de invoeg voor bout nr 201 (tensioner bolt) op cmsnl ( https://images.cmsnl.com/img/partslists ... 3_7f7f.gif ). Nu vroeg ik mij af of deze echt noodzakelijk is voor een goede afsluiting? En zoja, hoe kan ik dit nog oplossen? Normaal gezien zou ik gewoon uitboren en een nieuwe schroefdraad trekken maar het lijkt me een vrij specifieke bout.
Alvast bedankt voor de hulp. Zalig kerstfeest!

Groeten,

Nico

Hier een foto van de huidige staat van de motor ter illustratie.
Afbeelding

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 26 dec 2020 00:28
door SuzuhaTR1
Dit lijkt idd een K3, en voorzover ik weet is het vanaf de K1/2/3/4/5 & B6 allemaal t zelfde blok. Tankje en zijkappen weer in een vd ori two-tone kleuren en je hebt een mooie en redelijk zeldzame Honda!
Het is de bout waarmee je de nokkenas stelt of juist vastzet na het spannen dacht ik, die is sowieso belangrijk.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 26 dec 2020 00:49
door Daan1508
Dit is inderdaad een K5/B6 blok. Het nokkenasdeksel aan de linkerkant bevestigt of het K5 of B6 is.

De eerdere blokken zijn heel anders: distr. ketting tussen de cilinders ipv aan de linkerkant.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 26 dec 2020 09:12
door MrSinga
Skip dat B6 blok maar als K5. Heb zoeen gehad en der zijn veeeeeeel verschillen. Discussies met CMS en David Silver gehad. Omdat geleverde stukken niet correct waren maar wel ook als voor de B6 passend vermeld stonden.
Uit frustratie weg gedaan :oops: niet slimste zet maar toch

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 26 dec 2020 16:19
door SuzuhaTR1
Dat wist ik dan ook niet, heb hier momenteel een B6 staan, en eerder 2x een K5. Blokken zijn aan de buitenzijde m.i. compleet gelijk. Bij de B6 is de bij de K5 afgedichte mogelijkheid voor de startmotor wel in gebruik, voor de rest ‘lijkt’ het allemaal eender. Noem aub eens een voorbeeld, want ben gek op deze 2-pittertjes en hoop er nog vele weer op de weg te krijgen.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 26 dec 2020 20:05
door MrSinga
Gehele ontsteking, vooral op de kop, was bij mijne anders. Waardoor ik in discussie zat. Zij jamaar den uwen klopt ni. Maar een vriendin had dezelfde van Duitse origine en had dezelfde ontsteking als de mijne. En nergens iets van gerug te vinden in Honda boeken.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 28 dec 2020 09:41
door Nico VC
Enig idee hoe ik dat slecht uitgeboorde gat dan kan recupereren? Er zit ook nog een deel bout in dat ik er niet uitkrijg.

Alle suggesties zijn welkom 😅

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 28 dec 2020 10:19
door wim V8
Dat is een vervelende vraag om te beantwoorden van achter een toetsenbord.
Dat moet je in het echt zien, van dichtbij, proeven, voelen enz.
Je bent zelf de enige die dat nu echt goed kan beoordelen.

Om bouten uit te boren, tappen enz kan je alle voor dat doeleinde geschikte en bruikbare middelen gebruiken.
Je moet zelf beoordelen welke geschikt is, dat wordt moeilijk van achter een toetsenbord om te zeggen.
Je geeft ook geen super duidelijke foto's van het gebeuren, behalve een minifoto van een cb op meters afstand.

Repareren kan met helicoil.
Maar een helicoil is een dun breekbaar veertje van schroefdraad van bijv M8-M6.
En daarbij mag je bijna niets naast de bestaande m6 schroefdraad boren want een helicoil moet overal goed dragen anders draai je hem stuk.
Voor m8 moet je al 6,5 boren dus een mini uitstapje met het boortje naast de m6 draad is al funest.

Het zou dan een schroefdraadbus kunnen worden maar die zijn flink groter, maar wel sterker.
Maar dan ga je al van m10 (8,5 boren) naar m6, daar moet ruimte voor zijn.
Dus bestudeer alle mogelijkheden(google) en kijk wat mogelijk is.

Uiteindelijk kan je misschien ook dichtlassen, boren en nieuw tappen.

Gr. Wim.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 28 dec 2020 21:38
door NIX
Afgebroken draadeinden las je ergens uit. Niet gaan kloten met linkse tappen enzo.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 29 dec 2020 08:53
door MrSinga
NIX schreef: 28 dec 2020 21:38 Afgebroken draadeinden las je ergens uit. Niet gaan kloten met linkse tappen enzo.
Heb ik ook niet altijd goeie ervaringen mee met linkse tappen.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 29 dec 2020 22:52
door Daan1508
SuzuhaTR1 schreef: 26 dec 2020 16:19 Dat wist ik dan ook niet, heb hier momenteel een B6 staan, en eerder 2x een K5. Blokken zijn aan de buitenzijde m.i. compleet gelijk. Bij de B6 is de bij de K5 afgedichte mogelijkheid voor de startmotor wel in gebruik, voor de rest ‘lijkt’ het allemaal eender. Noem aub eens een voorbeeld, want ben gek op deze 2-pittertjes en hoop er nog vele weer op de weg te krijgen.
Tja, ik kan het ook fout hebben, maar
mijn k5 had een glad puntendeksel, en wel een startmotor

ik dacht dat een b6 een geribbeld puntendeksel ...

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 30 dec 2020 13:54
door MrSinga
Daan1508 schreef: 29 dec 2020 22:52
SuzuhaTR1 schreef: 26 dec 2020 16:19 Dat wist ik dan ook niet, heb hier momenteel een B6 staan, en eerder 2x een K5. Blokken zijn aan de buitenzijde m.i. compleet gelijk. Bij de B6 is de bij de K5 afgedichte mogelijkheid voor de startmotor wel in gebruik, voor de rest ‘lijkt’ het allemaal eender. Noem aub eens een voorbeeld, want ben gek op deze 2-pittertjes en hoop er nog vele weer op de weg te krijgen.
Tja, ik kan het ook fout hebben, maar
mijn k5 had een glad puntendeksel, en wel een startmotor

ik dacht dat een b6 een geribbeld puntendeksel ...
mijn onderblok had opschrift CB125K5 of was het K6... Maar vanaf je naar boven ging en koppeling ook waren er verschillen :x welke zever dat ik had om die verkeerde stukken terug te sturen. jamoja, dat kan niet. volgens de Honda manuals kan dat er niet op zitten. Ja maar in beide, NL model van mij en Duits van een vriendin zit dat erin/erop... toeval is vrij klein dat beide net die aanpassing hebben gehad. allez, ne berg zever die ik niet moest

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 30 dec 2020 22:12
door wim V8
Wel bij de vraag blijven jongens.

Gr. Wim.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 30 dec 2020 22:45
door NIX
Nee, gewoon lekker off topic gaan, daar leer ik het meeste van.

Re: Uitgeboorde linker carter Honda CB125 1971

Geplaatst: 03 jan 2021 19:06
door Nico VC
Dag iedereen,

Omdat het inderdaad moeilijk is vanop afstand te beoordelen, heb ik nog wat extra foto's gemaakt.
Het betreft het gat bovenaan in het midden. Het lijkt te stoppen net voor de kettingspanner lijkt mij. Geen idee of dat er door loopt.
Ik heb een foto gemaakt van de carter ook, daar is het het gat rechts naast de spoelen.
Hopelijk is het hiermee iets duidelijker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding