SS50 restauratie verslag

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Beste mede 4-takt liefhebbers,

Sinds een jaar of 8 ben ik trotse eigenaar van een Honda SS50. Gekocht in onderdelen waarbij de oude eigenaar aan gaf dat hij tot het einde gelopen had. Blok zat nog steeds in elkaar maar rest in onderdelen, waarbij alleen de voorvork nog gemonteerd was. Natuurlijk vol enthousiasme aan de wederopbouw begonnen, waarbij ik wel het blok wilde gaan spitsen en reviseren. Door framenummer en tank zonder rand lijkt het een K1. Zadel is door de vorige eigenaar vervangen... zoek eigenlijk nog een kort exemplaar.

Al snel kwam ik erachter dat het blok inderdaad tot het einde gelopen had... totdat deze hard vastgelopen was. Olieaftapplug was zo lek als een zeef, en waarschijnlijk had de oude eigenaar hem nog een keer gestart terwijl die leeg was... met als gevolg een compleet vernaggelde cylinder en kromme drijfstang. Maar dit mocht de pret niet drukken, en complete blok gereviseerd.

- 5-bak
- 70cc + kop
- 19mm Keihin
- vervroegend vliegwiel

Rijdt als een malle, helemaal met de bomber. Had eerste een lage fluisteruitlaat voor de keuring, maar sinds een paar maanden de Bomber die ik nog op zolder had liggen voor de DAX. Bomber gekocht in mijn 'wilde' jaren, maar al snel op de DAX vervangen door een origineel exemplaar. Op de SS geeft het een imi look, maar het geluid is fantastisch! Heb ook nog een originele SS uitlaat liggen, die zal er na de revisie op komen.

Na een hoop leuke jaren is de tijd nu aangebroken om de rest van de brommer aan te pakken. Begon een paar weken geleden met als doel de voorvork te revisieren en wielen op te knappen door nieuwe velgen en spaken. Maar gaandeweg zie je steeds meer puntjes... lak was her en der niet top... dus uiteindelijk besloten om hem helemaal uit elkaar te halen, afgezien van het blok. Wat willen we allemaal doen:

- Voorvork revisie - originele poten, alle bussen, rubbers, veren en hoop cosmetisch
- Frame, brug en lamporen laten stralen en coaten
- Wielen laten doen, nieuwe velgen en spaken
- Tank spuiten en uitdeuken
- Zadel
- Achterbrug bussen
- Knipperlichten
- Verchromen van paar delen (RAW achter beugel o.a.)
- Spatbord voor (achter imi al liggen)
- Hoop cosmetisch vervangen van assen, bouten en moeren

In dit draadje zal ik de voortgang van het project bijhouden, en regelmatig met vragen komen.

Er zijn in het 'gezocht' forum al een paar delen die ik zoek:
- Buitenpoot links inclusief sierring, of alleen een goede sierring los. Heb die van mij verwijderd, waarbij er 1 beschadigd is.
- Helmslot beugel

Als iemand iets heeft liggen, please let me know!

Hieronder nog een paar foto's. Was vergeten net voor de start van het project foto's te maken, maar deze zijn zeer recent. Allen de DAX staat in de weg.

Groeten Jeroen

Afbeelding

Afbeelding

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door SuzuhaTR1 »

Leuk, ben benieuwd want mijn ervaring is dat men steeds fanatieker wordt tijdens de restauratie qua originaliteit, lees boutjes kloppend e.d. Hoeft natuurlijk niet, da’s t leuke van deze hobby. Wat betreft de kraagloze tank en de verwijzing naar K1, check je framenummer...2XXXXX is K1, terwijl 1XXXXXX K3 is.

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Hi,

Framenummer begint met een 2, dus een K1. Helaas is het zadel waarschijnlijk een imitatie... zullen nog eens op zoek gaan naar een exemplaar wat beter past bij de K1.

Voor wat betreft de boutjes en moertjes, het maakt mij niet zo veel uit of ze origineel zijn of aftermarket... als het er maar netjes uit ziet. Heb al een testje gedaan met de achterbrug as. Even met de lammelschijf en wiite pasta, en vervolgens met de harde schijf met blauw pasta gepolijst. Resultaat is voldoende voor deze restauratie, zie foto's.

Trouwens een vraag over de achterbrug montage. Volgens de exploded view zit de brug met de as en een self lock moer vast, zonder enige revetten. Begrijp ik het goed dat indien de brug gemonteerd is, de breedte van het frame en de lengte van de bussen bepalen hoe stevig de brug vast zit? Dus geen ringen plaatsen (toen ik de ss kocht zaten er wel een paar ringen om de as). En als de brug gemonteerd is (zonder schokbrekers), kan iemand aangeven hoe vast deze moet zitten? Ik zou verwachten dat alleen het rubber in de bussen voor beweging moet zorgen, dus maar beperkte uitslag.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Jeroen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door NIX »

Ja. En je zadel is gewoon een K3 zadel.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door Jurrien »

Tip voor boutjes en moertjes: alles in een grote emmer naar de verzinkerij brengen. Kost niet zo veel en alles is weer als nieuw.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

KiP
postslet
Berichten: 2390
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door KiP »

hoe lever je ze aan? maak je eerst alles schoon of kun je ze vies en roestig aan leveren?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

En wederom een vraag voor de die-hard restaurateurs.

Zie onder de afbeelding van de gehavende sier ring... de eerste ging vrij moeiteloos van de poot... vol goede moed aan de tweede begonnen, maar helaas was het resultaat daar minder. Ik moet nog een aantal delen laten verchromen, en overweeg ook deze ring te laten doen.

Iemand ervaring hiermee? Zou het chromen voldoende zijn om deze weer enigzins toonbaar te maken? Wellicht eerst voorbewerken om de deukjes eruit te halen. Iemand tips? Even met de dremel opschuren?

Alle ideeen welkom! En als iemand er nog een heeft liggen, please let me know!

Groeten Jeroen


Afbeelding

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door Oscar »

klein vellingkantje eraan maakt wel netjes. Ik kan me ook voorstellen dat dit soort ringen nog wel ergens liggen bij de leveranciers. Zijn niet echt verslijt dingen.

Weet jij een goede verchromer? Wil een dh uitlaat opnieuw laten doen en een schijfrem voorspatbord

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Ik ben nu in gesprek met G&R Chroming and Restoration in Uden (Brabant) voor een offerte. Wat ik wil laten doen:

- 2 x sier ring op buitenpoot inclusief oplappen van de beschadigde variant
- 2 x voorvork 'bus', die tussen voorvork rubber en kroonstuk
- 1 x knipperlicht beugel achter

Totale kosten hiervan worden op 175 euro geschat, waarbij de vraag nog uit staat of dit inclusief oplappen sier ring is.

Verder nog gevraagd voor het verchromen van een, naar ik denk, origineel voorspatbord... dat zou 325 euro zijn. Dit is mbt andere restauratie kosten nog even op de langere baan geschoven. Maar hierover later meer, want wil ook zeker zijn dat het om een origineel spatbord gaat.

Al met al niet goedkoop, maar ze zijn, naar eigen zeggen, een van de weinige of de enige binnen Nederland die zo goed verchromen.
Lagen die aangebracht worden:
- Hecht nikkel
- Koperbad gedurende 5 uur
- Slijpen en polijsten
- Hecht nikker laag
- Glans nikkel laag
- Chroom

Groeten Jeroen

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door Oscar »

. OK. Die 325 is dat dan inclusief een hele hoop herstel of...?

Als je een foto van je spatbord plaatst weten we het snel genoeg.

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Heb bevestiging van de verchromer dat genoemde prijzen van de bussen en beugel inclusief eventuele reparatie is.

Of ik het spatbord ook ga doen hangt van jullie reactie af... is mijn spatbord origineel of een imitatie? Mijn kennis is beperkt. Aangezien de rand aan de voor- en achterzijde niet door loopt, zou het een originele kunnen zijn. Maar omdat het chroomwerk zo slecht is, zou het zomaar een 'goede' imitatie kunnen zijn...

Ben benieuwd was jullie er van zeggen, zie onder.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Jeroen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door Dennis »

imitatie, zonder twijfel. Wel een betere dan de gebruikelijke variant. Maar toch. Dan kun je beter een nieuwe repro kopen van de A kwaliteit. Goedkoper dan verchromen en wel heel netjes.
''UNOX MAN''

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door ildert »

Inderdaad zeker weten imitatie. De beugel is niet dubbelgevouwen aan de bevestigingen er mist een nagel en het is allemaal veels te dun.

Cms verkoopt hele mooie repro, of zoek een ori in japan, die zijn nog wel te vinden via jauce.com bijvoorbeeld.
grote klappen, snel thuis

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Wederom dank voor de reacties. Ben aan het zoeken geslagen naar a-kwaliteit voorspatborden. Maar zowel op website van CMS als 4 takt winkel momenteel niet leverbaar. Bij beiden de vraag gesteld of dit weer beschikbaar komt. Op jauce.com kon ik ook geen juist spatbord vinden. Kijk ik scheel?

Op ebay wordt veel goedkope en natuurlijk slechte kwaliteit aangeboden. Nu wordt er een set voor + achterspatbord aangeboden die op de foto's er goed uit lijken te zien, kosten 390 doller, excl verzenden van 90 dollar! Iemand ervaring met die dingen? Is het de prijs waard mocht ik nergens anders iets vinden?

Ik heb jaren geleden een imi achterspatbord bij een 4 takt winkel in Houten aangeschaft. Pas vandaag uit de verkapping gehaald, maar dramatisch... weegt helemaal niks, en chroom is lelijk, zie foto.

Als iemand nog tips heeft over voor en/of achterspatborden hoor ik het graag.

Groeten Jeroen

P.S. mbt restauratie, frame is ready voor de coater, chroom gaat zaterdag naar de verchromer. Hopelijk snel meer foto's over de opbouw!

Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4007
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door wim V8 »

JeroenSmits schreef: 18 jan 2021 20:00 Wederom dank voor de reacties. Ben aan het zoeken geslagen naar a-kwaliteit voorspatborden.
maar dramatisch... weegt helemaal niks, en chroom is lelijk, zie foto.

Als iemand nog tips heeft over voor en/of achterspatborden hoor ik het graag.

Afbeelding

Beter als: Niet meer te krijgen.

Geef je "nieuwe" achterspatbord ook maar eens aan de verchromer mee! :idea:

Ontchromen, bewerken waar nodig, daarna mega! laten polijsten, dat het staal al bijna chroom lijkt.

Verkoperen, tussendoor polijsten, eventueel weer verkoperen, vernikkelen, verchromen.

Moet jij eens kijken.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie