is mijn brommer wel mijn geld waard

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
twan
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2021 11:59
Bezit: zhenhua dax

is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door twan »

hey
ik heb een zhenhua dax gekocht een paar maanden gelden, ik heb er nog maar 200 km mee gereden en ik heb al een paar problemen ervaren.
- metaal schilfers in de benzine tank
- draadjes van de toeter zijn al los
- mijn achterwiel staat scheef
- op mijn Chrome dingen zitten al kleine plekjes roest
- mijn achter knipperlichten zijn al afgebroken
- na een paar km zit ik helemaal onder het zand (maar dat kan door de grote banden zijn)
- en nog een paar kleine dingen
ik heb voor de brommer 1300 euro betaald maar die kost eigenlijk 1700 maar ik had korting en zo van die dingen, maar ik heb het gevoel dat 1700 toch wel 700 te veel is en wat vinden jullie van die prijs en van de kwantiteit van de brommer?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door nielspbr »

Ik kan wel heel veel gaan aannemen maar ik weet niet hoe je ermee omgaat.

Was dat ding nieuw of 2ehands gekocht. (bijna)Okm of een Inruilertje?

Strooizout is funest voor metalen oppervlakken. Ter voorbereiding kun je je brommer inspuiten met bv tectiel. Voor de rest helpt alleen maar wassen, wassen en nog eens wassen, dat zout moet eraf.
Je zit onder het zand, welkom in het leven met hoge spatborden.
Achterwiel staat scheef, ketting gespannen en maar aan 1 kant het wiel verschoven of keurig aan beide kanten gesteld en uitgelijnd. Wiellagers naar de ratsekemedee?(nooit met een hogedrukspuit richting je wiellagers spuiten, die vinden binnendringend water niet aardig.)
Metaalschilfers in je benzinetank, hoort niet maar daar zijn benzinefilters voor.


ps. Als je dat ding een paar maanden geleden nieuw hebt gekocht verwacht ik dat een een brommer met injectie en garantie is. Of anders een overjarig model.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door MrSinga »

Ik volg nielspbr.

Het is algemeen geweten dat het chroom van de chinese daxjes roest terwijl je er naar kijkt. Zie je ook aan de prijs voor een setje nieuwe tov zelf laten chromeren. Hier geldt: for peanuts you get monkeys

Zand en slijk op uw kleren. Jah, das eigen. Spatlapjes kopen helpt. Spatbord vooraan laag houden

Afbrekende pinkers ed, hier is het ook....kost geen hol, kwaliteit is er naar.

Wiel schuin is idd meestal verkeerd afgesteld. Achterste moer lossen, wat bijspannen aan die kant en terug mooi aanspannen. Zet je brom desnoods op een bak bier en kijk hoe hij staat (kun je desnoods zelfs meten )

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 846
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door Ronaldo »

Goedkoop kopen is 2 keer kopen.

Kwaliteit is niet te vergelijken met een echte honda.
Materiaal is gewoon allemaal minder van Kwaliteit en natuurlijk afhankelijk van hoe je er mee omgaat.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door cor »

Klopt allemaal, maar goed onderhoud is ook belangrijk, chroom poetsen met een middel dat een beschermlaag achterlaat en de rest goed in de was zetten scheelt al heel veel. Mijn singa monkey blijft mooi door dit onderhoud en met pekel op de weg ga ik niet brommer rijden.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door nielspbr »

cor schreef: 02 mar 2021 08:10 Klopt allemaal, maar goed onderhoud is ook belangrijk, chroom poetsen met een middel dat een beschermlaag achterlaat en de rest goed in de was zetten scheelt al heel veel. Mijn singa monkey blijft mooi door dit onderhoud en met pekel op de weg ga ik niet brommer rijden.
Als het je enig vervoermiddel is heb je niet veel keus (OV misschien).

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door Li'l Popeye »

Ik ken jouw brommer niet, maar weet wel dat mijn gebruikte skyteam niet zijn geld waard was. Desondanks heb ik hem toch gekocht. Het is dus maar net wat je ervoor over hebt.
Aan je verhaal te horen vind jij dat je afgepoeierd bent.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door MrSinga »

Ronaldo schreef: 02 mar 2021 07:24 Goedkoop kopen is 2 keer kopen.

Kwaliteit is niet te vergelijken met een echte honda.
Materiaal is gewoon allemaal minder van Kwaliteit en natuurlijk afhankelijk van hoe je er mee omgaat.
De vergelijking met Honda gaat ook niet op. De reden waarom Honda geen/bijna geen 50cc’s meer maakt is omdat ze met de huidige normen en regels snel 3k zouden kosten (vertelde menig Honda dealer me), iets wat iemand van 16j niet kan ophoesten meestal. Iets dat ik als 30+er ook njet zou geven voor een 50cc.

Het is gewoon een feit dat die dinge geld gaan kosten zijn doordat er bv injectie op kwam, soms ans,... is het dat waard? Tja, die dingen maken de aankoopprijs duurder dan pak 3j terug zonder al die zooi erop

Kan een chinees als daily, zeker wel. Maar de chroom is niet wat jicnheng en honda gebruikten. Nu is dat een laagje chroom direct op het metaal. Bij Honda en Jicheng zat er nog een laag tussen, zoals het bij een chromeur gebeurt. Echter zoals ik reeds zei: prijs chromeren dekt de prijs niet voor setje nieuwe china spats. Die zijn ergens 40-50euro tov 90euro achterspat dax van Honda alleen.

Ik reed voor m’n 1e MSX met een dx90 als daily (ok jincheng dus betere kwaliteit). Lukte perfect, weer in weer uit. Maar poetsen moest wel gebeuren. Daarop heb ik alu velghelften gestoken omdat die ori stalen ook begonnen te roesten (doen ze bij Honda ook na verloop van tijd). Liet dat ding me in de steek? Nee nooit.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door Lacsap »

De vraag zou moeten zijn; vind JIJ je brommer je geld waard?
Een hok van €100 kan best €300 aan investering nodig hebben zodat je er langere tijd lol aan beleven kunt..wat maakt geld dan uit?

Honda maakt nog steeds grote aantallen 50cc brommers, twee- en viertakt, maar die blijven grotendeels in Aziatische landen....de Nederlandse jeugd rijdt het liefst op chinese snorscooters...

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door cor »

Scooters praat me er niet van. Wil je er aan sleutelen ? Veel kappen verwijderen, stinkdingen met een hoog toerental en weinig snelheid, nee geen gesleutel voor mij aan scooters want dat zijn geen brommers.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door nielspbr »

MrSinga schreef: 02 mar 2021 12:28 ...
De vergelijking met Honda gaat ook niet op. De reden waarom Honda geen/bijna geen 50cc’s meer maakt is omdat ze met de huidige normen en regels snel 3k zouden kosten (vertelde menig Honda dealer me), iets wat iemand van 16j niet kan ophoesten meestal. Iets dat ik als 30+er ook njet zou geven voor een 50cc.
...
Ik denk dat een brommer versie van de monkey 125 of msx net zo duur is als de 125 versie, waarschijnlijk nog iets duurder vanwege de mindere aantallen.
Mensen willen tegenwoordig een automaat, kijk maar naar auto's.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: is mijn brommer wel mijn geld waard

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 06 mar 2021 23:06
MrSinga schreef: 02 mar 2021 12:28 ...
De vergelijking met Honda gaat ook niet op. De reden waarom Honda geen/bijna geen 50cc’s meer maakt is omdat ze met de huidige normen en regels snel 3k zouden kosten (vertelde menig Honda dealer me), iets wat iemand van 16j niet kan ophoesten meestal. Iets dat ik als 30+er ook njet zou geven voor een 50cc.
...
Ik denk dat een brommer versie van de monkey 125 of msx net zo duur is als de 125 versie, waarschijnlijk nog iets duurder vanwege de mindere aantallen.
Mensen willen tegenwoordig een automaat, kijk maar naar auto's.
Zal sowieso zoiets zijn naar prijs
En reden dat auto’s naar automaten gaan is voornamelijk omdat de ecu uitrekend dat wanneer je bij welke belasting het meest economisch/ecologisch rijdt en dus schakelt naar dat punt.
Nu mij krijg je niet in een automaat... ik rij teveel op m’n koppeling, zo aangeleerd en geraak het niet kwijt. Mijn VW T5 is handgeschakeld, onze camper idem. En als ik moet vernieuwen is het ook de 1e voorwaarde: handgeschakeld

Plaats reactie