Honda XL50S restauratie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door wim V8 »

MichelVH schreef: 04 jul 2021 22:18


- En bij het horizontaal liggen in de auto is er een gigantische bel vol benzine gevormd onder? de lak,
jullie hadden toch gelijk... Ach ja, het was het proberen waard, zet hem op t werk wel in de 2k.




Is de tank daar niet gewoon lek dan?
Benzine bel onder de lak.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1343
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Ik denk door het liggen via de vulopening tussen de lak en tank gekomen. 1k lak wordt gewoon week bij langdurig kontakt met benzine. Ik haal trouwens altijd de tank er ff af als ie plat moet, is 5min werk.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Als je voor een tandje minder gaat zetten zou ik er toch even een toerenteller opzetten. Zo te luisteren naar je gps melding vlieg je nu al over de 11 a 12k toeren heen.

~Thijs~
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:11
Bezit: XL70 - 1974
Ape 50 - 2005
Locatie: Amersfoort

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ~Thijs~ »

Met plezier gelezen, leuk project!

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Ik zal nog even kijken, vind het ook niet erg dat die gewoon 75 loopt en een begrenzertje erin. Misschien maak ik wel gewoon zon spruitstuk propje ofzo, dan kan ook altijd nog.

Weet iemand waar je andere wattages lampjes kunt halen? Origineel zit er toch geen spanningsregelaar op voor het licht, of toch wel? Dat die kapot is. Want mijn voor en achter lichtjes branden telkens door...

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door SeeWhy50 »

Ik gok even dat deze ongeveer dezelfde elektrische uitrusting heeft als een CY. Daar is de lichtspoel altijd belast om de spanning binnen veilige grenzen te houden. Ofwel door de koplamp, of door een weerstand als het licht is uitgeschakeld. Van dezelfde spoel gaat een aftakking naar een gelijkrichterdiode (geen spanningsregelaar) en verder naar de accu en de spullenboel die op gelijkstroom aangesloten zit.

Als met deze opzet lampjes doorbranden dan kan het zijn dat de belastingsweerstand niet is aangesloten en/of dat de accu slecht is waardoor de accuspanning erg verschilt tussen opladen (veel toeren) en ontladen (motor uit of weinig toeren en stroomgebruik door (knipper) lichten).
De accu krijgt het overigens wel zwaar te verduren als de belastingswererstand er niet is.

Mijn oplossing zou zijn om er een spanningsregelaar in te zetten. Dan ben je in een keer van het hele gedoe met kapotte lampen en kokende accu's af.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Is een xl50s 6v(punten of al cdi?

Indien cdi zou je er gewoon het schema van een ape kunnen aanhouden. Wel regelaar, geen accu en geen flauw idee hoe die zijn lampjes heel houdt.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Hij heeft contactpunten en een nieuwe accu

Had helemaal niet gekeken naar het vermogen van de oude lampjes, had gewoon nieuwe van cmsnl. Had geen idee hoe zo'n fitting heette dus heb maar wat besteld.

Afijn, nog wat te rommelen. Anders breng ik hem wel onder bij een kabelboom kenner hier in de buurt (Dv-kabelbomen). Ben een beetje elektrofoob, ik ken de gaskabel en de remkabel en alle andere kabels blijf ik liever vanaf 8-) . Verder nog ff naar de toeter kijken dan kan die de weg op! Ben nu 4 weken met de Kreidler op pad in Spanje, dus de Honda staat even onder een hoesje van zijn laatste rust te genieten :twisted:

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Dag heren,

Ik ben bezig de elektronische ontsteking te maken en nou rest mij een vraag. Mijn uit stand gaat nu via de bobine, die wordt dan aan de massa gelegd. Kan ik dit behouden met een cdi ontsteking of is dit niet slim? Ik weet wel dat als je gaat lassen aan een frame oid dat je cdi verrot gaat door de hoogspanning, weet niet of dit ook zo werkt. Verder lukt alles erg mooi, verlichting etc doet het allemaal op de accu dus dat is mooi.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door SeeWhy50 »

Ja, dat werkt bij (deze versie van) CDI hetzelfde.
De kortsluitdraad om de motor uit te zetten is verbonden met de bobine. Deze wordt via het contactslot of een schakelaar met de massa verbonden.
Je kunt hiervoor de bestaande draad uit de kabelboom gebruiken die van het blok naar de bobine en het contactslot gaat.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Ah bedankt, fijn om te weten, de uit-pin op de cdi zit dus ook op het (in mijn geval) zwart/witte bobine draadje als het ware? Ik vermoedde al zo iets, de bekende Ducati cdi die op elke 2t schakelbrommer zit werkt namelijk ook zo.

Een vriend van me heeft zijn CB125 omgebouwd en die beweerde dat het niet zou werken... Heb toen maar naar hem geluisterd en de killswitch pin van de cdi naar het contactslot geleid, en de bobine met 1 draad van de cdi gevoed. Ik had toch 1 draad over van het zijkastje naar de koplamp, namelijk de gele draad. Omdat ik al mijn licht nu vanaf de bestaande 12V DC draad voedt. Alles is nu gelukt en het werkt, wacht alleen nog op mijn grondplaat en vliegwiel, cmsnl verzending is een beetje mis gegaan. En volgens mij is mijn neutraal schakelaar ook kapot, dus daar moet nog even mee gevochten worden.

Ik kan niet wachten om weer er mee te rijden, mijn broertje heeft ook eindelijk zijn rijbewijs dus hij kan er mooi op gaan rijden :D

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Nou nou, alles is gelukt. Brommertje rijdt/remt/loopt als een dolle. Voorvork verlengers zitten er al op, alleen de uitlaat nog even aanpassen dan kunnen de lange shocks erop. En de standaard verlengen. Zadel dekje staat ook nog op het lijstje. Mijn broertje is er al lekker op aan het rond tuffen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Nieuw zadeltje, new old stock van CMSNL. Kostte me een rib uit m'n lijf, maar goed het is de gouden kers op de taart :oops:

Tijdelijk ook even een Honda NSR tellertje erop gemikkerd, tot de 5 bak teller terug is van de revisie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door cor »

Mooi geworden wees er maar zuinig op

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Gelukkig is mijn broertje (in tegenstelling tot mij :twisted: ) behoorlijk poetsgeil, dus dat dingetje blijft piekfijn in orde ;)
cor schreef: 11 okt 2021 11:17 Mooi geworden wees er maar zuinig op

Plaats reactie