Honda XL50S restauratie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Misschien komt het doordat dit een 80 serie band is, stijvere wangen?

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door cor »

Jammer dat je geen banden rubbers hebt gebruikt( rubber ter bescherming van de velg) ook maakt men vaak de fout dat bij het aanbrengen van het tweede deel band ( eerste deel gaat vaak gemakkelijk eromheen) deze niet ver genoeg naar binnen zijde velg word gedrukt( tot waar de spaken zitten) waardoor de omtrek van de velg ten opzichte van de band groter word en dan krijg je de band er never om.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

De band paste gewoon echt totaal niet... plastic beschermers pasten niet eens, zo lastig paste die band eromheen. Overvloed aan bandenvet, 6 bar erop. Die gasten leggen honderden bandjes per jaar en laten ook zelf alu velgen produceren enzo, die weten wel de ins en outs. Een goed passende band moet je er ook gewoon zonder lepels op kunnen leggen, dit geloofde ik nooit totdat ik het trucje heb geleerd.

Daarnaast een te brede band op een smalle velg gaat die helemaal bol staan, rijdt niet fijn en zeker met beetje noppenbanden wordt dat 3x niks. Ik neem sowieso een 2.75 bandje, dat komt op een 1.85 velg ook al wel breder uit dan op een standaard 1.50 velg dus dat komt wel goed. Misschien koop ik ook een nieuwe velg, vond de kwaliteit beetje prut eigenlijk. Dik 2mm hoogteslag bij de lasnaad. Ze hebben dezelfde velg van een ander merk voor 5 euro meer, doe ik dat wel gewoon. De voorvelg was juist wel topkwaliteit, dus vandaar mijn idee om een andere velg te halen, misschien heb ik dan dezelfde kwaliteit als voor.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Komt vast goed, ben benieuwd hoe die maten staan op je xl :)
grote klappen, snel thuis

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Nou, de wieltjes zitten eronder. Binnenkort maar even een goede achterband halen. Sorry voor de wazige foto :?
Ik ben nog steeds bezig de verbruinde kappen af te schuren, zodra ik daar mee klaar ben kan ik op zoek gaan naar de juiste lak voor de tank en het achterspatje. De vorkpoten heb ik iets laten zakken, zo ongeveer wil ik ze dadelijk hebben qua lengte. Misschien ooit een langer voorspatbord, maar dat zie ik nog wel even aan. Vind het nou echt een gave brommer worden al zeg ik het zelf. Ik moet trouwens wel de zijstandaard verlengen en een langere tellerkabel. Dat tweede wordt nog even een zoektocht.

Afbeelding

Afbeelding

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Iemand trouwens een idee waar dit stukje rubber voor is en wat er precies op staat? Is voor een normale XL50, zag het op CMSNL...

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door NIX »

Volgens mij kun je gewoon een MT tellerkabel pakken. Die zijn er in verschillende lengtes. Denk aan de opgehoogde steigerdingen van vroeger.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Leuk ding nog steeds! :)
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Zo'n rubber vingertje heeft er bij mijn motor(gl650) er een keer voor gezorgd dat ik languit in de tuin kwam te liggen, met motor en al. Zijstandaard veerde terug door dat rubbertje precies op het moment dat ik afstapte...

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door Ronaldo »

Rubbertje dient er ook voor dat je standaard dichtslaat als je dat vergeten bent en gaat rijden. Tegenwoordig veelal elektronisch beveiligd qua motor uit bij standaard niet ingeklapt.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

ildert schreef: 18 mar 2021 14:14 er is ook nog een TL50, met 18" voor en 17" achter....en zelfde ankerplaat als jouw xl, maar dan met eigen tandwiel >
https://www.cmsnl.com/products/gearspee ... 804150003/
(150 is het modelnummer van de tl50)

Afbeelding
Nog even hierop terugkomend: Kan ik dit tandwieltje zo gebruiken? Ik kan het bijbehorende wormwieltje namelijk niet vinden. Lijkt me dat dat als matchend setje hoort., je kan toch niet zo maar 1 wormwieltje vervangen zonder de ander lijkt mij.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

In theorie kan het wel, als het aantal tanden veranderd van de een maar de vorm van het andere tw gelijkt blijft veranderd de evolvente. Of het hier gaat passen weet ik niet, de wormwielen zijn niet los te koop. Ik heb niet gekeken of nummer van de ankerplaat van xl en tl gelijk zijn, zo ja moet het haast wel passen. Voor 15e weet je het, past het niet zul je dus ook de ankerplaat er bij moeten kopen.

Edit...er is wel ook een 150-variant (tl50 modelnummer) te koop bij cms....https://www.cmsnl.com/products/sub-pane ... 010150003/

Je kunt eens bij 4strokebarn vragen of ze niet een tl50 wiel hebben, ze hadden een paar tl50's te koop. Wellicht kun je die eens inspecteren voordat je iets koopt.
grote klappen, snel thuis

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door NIX »

Zitten er nu en XR75 voorspatboard en zijkappen op dit ding?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Geen idee maar het hoort wel zo. De jap xl50s heeft nummerborden en een hoog spatbord.
Wat dat betreft lijkt de europese xl50 meer een japanse xe50 te zijn.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Inderdaad origineel, zie de folderfoto's maar op pagina 1. Maar er zitten in ieder geval dezelfde zijkappen en voorspatbord op als een 1977 XR75, dus met het verzetje erin, wat ze later veranderd hebben naar vlakke/gladde zijkappen.

Plaats reactie