Honda XL50S restauratie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Dag heren,

Ik rijd al jaren Kreidler, en had een goedkope K-pipe erbij als rag krot. Stiekem begon het 4 takt virus mij ook te benemen, en ik ben me er steeds meer in gaan verdiepen. Nu is mijn broertje 16 en bezig voor zijn rijbewijs, en zocht ik een mooie 4 takt brommer voor hem. Omdat hij in de milieuzone woont kon zijn idee (honda mtx) helaas niet doorgaan, dus het moest een 4 takt worden. Helaas kon ik weinig vinden wat echt cross was, dus toen na lang afwegen toch maar gaan zoeken voor een CB dan. Tot ik op een dag deze tegen kwam bij fourstrokebarn in Utrecht. Veel te duur en behoorlijk gehavend door de tijd, maar ik was op slag verliefd. Het blok schakelt gelukkig wel echt geweldig en hij heeft goede compressie. Het is een 5 bak met orginele snelle nokkenas. Ik heb hem toen toch maar gekocht. Ik wil hem zowel technisch als optisch goed maken. Helaas voor de puristen zal ik jullie toch iets moeten waarschuwen het wordt geen origineel pareltje, ik wil hem toch iets aanpassen naar eigen smaak, wel een beetje periode-correct. Denk aan andere velgen, tank stickers en vering. Hier alvast wat foto's, ik ga met een week of 2-3 wel beginnen met het opknappen, kom er nu nog niet aan toe. Ben al wel wat onderdeeltjes aan het bestellen, heb er super veel zin in. Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe ik dit aan ga pakken.

Groeten! Michel


Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MichelVH op 16 mar 2021 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door SuzuhaTR1 »

Wat een ontzettend gaaf model!
Zelf ben ik meer van origineel, maar ben benieuwd wat jij ervan gaat maken. Mooier kan niet ;)

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door hypercub »

Uniek in nl. Mooie aanwinst.
Life is too short for lousy coffee.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door iclaudius »

Als het de fotoos zijn van jou project, hoef je niet erg veel te doen. Ding ziet er keihard uit, erg gaaf model, iid uniek!
Persoonlijk zou ik het helemaal demonteren, en alles keuren en opknappen/vernieuwen en weer terug gebruiken, ik moet je waarschuwen voor het ontdekken van een erg leuke hobby.
Veel succes en we zijn zéker benieuwd. ;)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Uniek, want de europese variant ziet er behoorlijk anders uit.
Deze is kwa uiterlijk meer een kopie van zijn grote broers uit die tijd. (xl250s/500s)

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door Ronaldo »

Idd een volwassen en dikke brommer.

Welkom en we gaan de foto's wel zien.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 268
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door SeeWhy50 »

Mijn favoriete uitvoering van de XL50.
Ik ga deze thread volgen.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Dank heren, voor de reacties. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat het een gave brommert gaat worden. Hoe meer ik los haal aan dat ding hoe enthousiaster ik word. Het is alsof iemand dit ding gekocht heeft, 2 jaar heeft gereden en hem toen in de schuur heeft gezet. Het enige wat mist is het gereedschapsetje, maar het hoesje ervan zit nog wel aan de binnenkant van de zijkap. Verder is alles gewoon helemaal origineel er aan, zelfs de kabelboom. Dat werkt erg fijn, begin toch wat minder spijt te krijgen van de nogal stevige aankoopprijs. Ook qua techniek en onderdelen is het erg veel hetzelfde als een CB, dus ik verwacht geen eindeloze speurtochten naar een klein onderdeeltje. Ik haalde even preventief de carb los om hem schoon te maken, maar hij was nog goed schoon en als nieuw. Je kon ook duidelijk zien dat die sproeiers nooit los zijn gedraaid. Vonk gecheckt, en hij vonkt erg sterk en helder blauw. Morgen ga ik hem even proberen te starten. Verder nog niet veel spannends, koplampje even losgehad en het glas en de reflector schoon gemaakt, randje gepoetst. Alles is nog in goede bruikbare conditie. Over een paar weken zal ik beginnen met de grotere veranderingen zoals de voorvork etc aanpakken en de tellernaald vervangen. Als jullie nog ergens foto's van willen zal ik die maken.

Groeten, Michel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1342
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Erg fraai!

Wat is er mis met de teller?
grote klappen, snel thuis

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Afgebroken en tellertje zit volgens mij ook een beetje vast. Ik kan de kabel niet in de boormachine stoppen om te testen, zoals bij mijn Kreidler. Maar ik haal hem sowieso wel even open denk ik, maar eerst wil ik een naaldje vinden die er een beetje op lijkt, anders laat ik het eerst even zo.

Weet iemand van jullie trouwens of de teller bij een 16 inch voorwiel hoort, of dat de aandrijver voor 16 inch is? En als de aandrijver verschilt per voorwiel formaat, kun je dan losse wormwieltjes overzetten van een groter wiel, of moet je dan een compleet nieuw naafje + deksel hebben?

De zijkappen bleken ook geschilderd/lelijk gespoten. Daar onder zat nog gewoon mooi felrood plastic, dus die lak gaat eraf. Ik had geen zin om alles weg te schuren en dan weer die kappen te moeten polijsten. Logen kan ik op het werk, maar ik wil het niet riskeren om deze kapjes te verknooien. Ik heb ze nu te weken gelegd in de remolie (dot 4), en dit werkt echt supergoed. De lak wordt helemaal papperig, en met een oud pasje schuif je het er zo vanaf. Kan ik iedereen aanraden, mocht je een keer geverfde kappen willen ontlakken. Daarna even kort langs de polijstborstel en die kappen zijn weer supermooi hoop ik.

Afbeelding

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1342
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Dat afgebroken stukje ligt waarschijnlijk gewoon in je teller. Die naaldjes zijn gevouwen blik, dus misschien kun je er iets achter lijmen?

Het lijkt sprekend op een naaldje zoals ook gebruikt in tellers van ss, misschien heb ik nog wel een imi teller waar het naaldje uit kan.

Ik heb ook nog wel zon 5bak teller liggen voor xl, maar die is niet goedkoop, want heb ik uit japan laten komen.

Wat het wormwiel betreft, die hoort bij je wiel. Als je er een andere velg in gaat spaken klopt het niet meer. Worm is niet los te koop voor deze naaf/ankerplaat, dus je zal een passende ankerplaat/naaf moeten vinden voor 17"

...of leven met een beetje afwijking, zoveel is het niet 😉
grote klappen, snel thuis

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1342
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Btw, remschoenen zijn het zelfde als ss50 naaf, wellicht past die ankerplaat wel in die xl naaf...is wel 8mm as, die van xl is zelfde als cb denk ik? Dus ,10mm?
grote klappen, snel thuis

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1342
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

nog even verder gedacht, de ankerplaat van een 1982 c50 is wel behoorlijk gelijk aan jouw xl50 ankerplaat, ware het niet dat de teller uitgang aan de andere kant van de poot zit, maar; wellicht pas het tandwiel uit die naaf wel in jouw naaf, heb ik eigenlijk nooit geprobeerd:

https://www.cmsnl.com/honda-c50-1982-c- ... 804096650/
grote klappen, snel thuis

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Dank voor je reactie! Als je zon imi naaldje hebt liggen zou ik er erg mee geholpen zijn. Snor hem maar op als je er tijd voor hebt, geen haast. Teller naaldjes lijmen heb ik ook wel eens gedaan, maar ik vind het net niks eigenlijk.

Ik zal eens kijken wat ik dan doe qua teller aandrijving, ik wil namelijk een slagje grotere velgen om de originele naafjes vlechten. Ik heb al mooie aluminium velgen gevonden, ik wil proberen van 14"/16" naar 16"/18" te gaan. Ook wil ik achter hem ietsjes ophogen, maar dat kijk ik nog wel even aan. Met de grotere velgen gaat die al 2,5cm omhoog als het goed is. Ik wil er in ieder geval niet zo'n giraf van maken ;) . De wielassen zijn trouwens 12mm.

Afbeelding

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1342
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

er is ook nog een TL50, met 18" voor en 17" achter....en zelfde ankerplaat als jouw xl, maar dan met eigen tandwiel >
https://www.cmsnl.com/products/gearspee ... 804150003/
(150 is het modelnummer van de tl50)

Afbeelding
grote klappen, snel thuis

Plaats reactie