Honda XL50S restauratie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Dag jongens,

De XL doet het als een malle, tot nu toe eigenlijk niks gehad. Alleen kan hij wel wat sneller. Daarom heb ik een Kitaco 88cc set aangeschaft, alleen de cilinder dus zonder kop. Denk niet dat er gek veel verschil zit tussen een originele F kop en een Kitaco kop?

Anyway, wat heb ik verder eigenlijk nog nodig qua bougiegraad en qua sproeier ongeveer? Verder nog specifieke dingetjes nodig, lijkt mij niet toch? Ik zal verder de uitlaat nog eens checken op dempers oid. Ik rij nu namelijk maar 65kmh en hij trekt matig op. Kan beter met een F blok/kop lijkt mij. Hij trekt hem wel hoog door in toeren maar het ontbreekt een beetje aan fut...

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door iclaudius »

Zit er een andere/snelle nokkenas in? Daarmee trek je nogal sloom op. Hoger in de toeren wil ie wel doorstappen. Heb dit met een CB50 gehad. Originele as erin en alles klopte weer. Sproeiers kan soms even duren voor je de goeie hebt gevonden. Zoek eerst in de boeken welke Honda zelf gereserveerd heeft voor jou model. Of kijk in de technische Faq in dit forum.
Tis wél een mooi karretje geworden man. Zorg er goed voor dat een ander er niet mee vandoor gaat!!

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1815
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door hypercub »

De F kop heeft alleen een 20mm inlaatkanaal. De kitaco spl kop heeft een 22mm inlaat, 48mm verbrandingskamer, grotere kleppen en groter koeloppervlak.
Life is too short for lousy coffee.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

De originele F nokkenas zit er nog in. Hij trekt wel hoog door in toeren, maar dan is hij nog steeds niet echt snel ofzo, als ik de verhalen hier op de forum lees van mensen die een F blok onder hun europese ceebeetje zetten zou het als een kogel moeten gaan. Hoor allemaal leipe verhalen over 90kmh maar daar komt deze niet bij in de buurt.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Heb je die F kop er zelf opgezet of is dit de ori kop? Staat er een 3cijferig modelnummer op de zijkant?

Cb50 f of s of jx hebben 149 kop met 20mm inlaat, andere 50 modellen 16mm inlaat.

Cb50f/s/jx loopt officieel 85kmph, maar dan moet wel alles meezitten.. 75/80 lukt altijd wel.

Xl50, zit daar niet ook gewoon een 16mm carbje op net zoals op de xl80? Pc08 even uit mn hoofd. De snelle modellen hebben een pc07=19mm carb.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Er klopt nog iets niet, mijn ape 50 met alleen een 18mm carburateur en spruit (inlaat kop 16mm) loopt al 64 zonder verdere aanpassing. Het blokje loopt op dat moment 10,6krpm.

Ten eerste bij die 82cc heb je een langere overbrenging nodig, doe voor eens 2(of 3) tandjes meer.
(Ik denk dat je de 82cc (54mm) light kit hebt, = cilinder + zuiger voor ori kop)

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Ik zal de ontsteking nog eens even flitsen. Het vliegwiel past er namelijk wel op meerdere manieren op vanwege de vrij ruime spiegleuf...

Iemand een idee of de uitlaat nog begrenst kan zijn, zoja waar zit dat?

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door iclaudius »

MichelVH schreef: 04 nov 2021 21:27 Ik zal de ontsteking nog eens even flitsen. Het vliegwiel past er namelijk wel op meerdere manieren op vanwege de vrij ruime spiegleuf...

Iemand een idee of de uitlaat nog begrenst kan zijn, zoja waar zit dat?
Ai, veel speling op de spiebanen? das nie goed. Je moet er wel van uit kunnen gaan dat "T" ook écht het bovenste dode punt is.
En die uitlaatjes...Bij mijn CB zat er nog een dunner pijpje in de bocht (kijk maar in de bocht van boven, misschien heb jij dat ook)die dunne pijp loopt helemaal door tot in de demper, maar zit vast aan de flens die in de cilinderkop gaat9bij het pakkingringetje). Kreeg die dunne pijp er met geen mogelijkheid uit, heb de bocht doorgezaagd (auw) en kreeg het er wel uit, maar moest m'n bochtje weer lassen.
In feite had ik geen/nauwelijks verbetering. Beter zoek je een andere ori pijp zonder die restrikties, maar dat valt dan ook weer niet mee.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

ik verwacht niet dat de uitlaat begrenst is, ik heb zelf een aantal xe50 (japanse xl50, en eerdere uitvoering van de xl50s) uitlaatjes en die zijn onbegrenst.

ik ben wel benieuw naar wat voor kop en carb er nou echt opzit...je roept F kop en nokas, maar is dat zo? een f kop herken je aan de 149 nummering aan de linker zijkant en f nok aan de ringen. dan de carb...zit er een pc08 0f 07 op?

volgens mij, maar dat is een beetje gokken want ik heb de parts list van de xl50s niet, zit er standaard een 150 kop (16mm inlaat) en pc08 carb op en dan is 65kmph helemaal niet zo vreemd.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Geen van de japanners die ik heb heeft een begrenzing in de uitlaat. Zelfs een japanse cdi monkey loopt standaard 60 en die ademt uit door een rietje.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Eerstvolgende keer als mijn broertje hier langs komt zal ik de nummers eens bekijken.

20mm keihin is ook besteld, wordt wel een mooi setupje zo.

De kleppen heb ik gesteld met het originele vliegwiel, maar heb die nu verkocht. Zal dus beste even een getrapt spietje maken, kan met de meetklok wel het bdp bepalen.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Heb paar weekjes terug de 82cc van Kitaco erop gezet. Inlaat van de kop en het spruitje wat groter gefreest, 20mm AliExpress carbje erop. Niks afgesteld, bougie direct koffiebruin en trekt hem door zonder stotteren of inhouden. Trek hem in de 2 nog mooi op het achterwiel en topsnelheid nu precies 80kmh. Helemaal toppie. Heb ook een mooi dempertje binnen, binnenkort mooi rvs buisje bestellen en dan maken we een mooie uitlaat voor dat ding ;-)Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

Zo te horen zou ik voor een tandje meer doen. 80 klinkt een beetje langzaam voor een 82cc.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

nielspbr schreef: 16 jan 2022 01:28 Zo te horen zou ik voor een tandje meer doen. 80 klinkt een beetje langzaam voor een 82cc.
Opzich is hij voor mijn gevoel niet zo lang vertand, maar is 80 een slechte prestatie? Kop/nokkenas etc is standaard.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door cor »

Motorblock Motorblock mit 80ccm Zylinder von Honda CB50 mit 80ccm Zylinder von Honda CB50. Te koop op eBay voor 350 euro

Plaats reactie