Honda XL50S restauratie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

hypercub schreef: 09 apr 2022 13:44 je hebt dan ook de nokkenaskettingspanner en -geleider nodig. En de kop. Het is een kostbare aangelegenheid.
De kop hoeft toch niet?

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door hypercub »

Tenzij de zuiger is afgedraaid. De xr75 en 80 delen dezelfde kop met een 48mm verbrandingskamer.
Life is too short for lousy coffee.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 685
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door cor »

De kop was gewoon van een cb50 en onderblok ook.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Nog even de vraag, kan ik een vulplaat onder de cilinder zetten? Verschil tussen slag 35.6mm en 45mm is dus 9,4, gedeeld door 2 kom je uit op 4,7mm ophogen. Vulplaatje van 5mm en even over de vlakbank. Of komt de zuiger dan aan de onderkant veel te ver uit de cilinder gestoken en gaat dat niet? Iemand met ervaring hiermee?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door NIX »

Denk ook aan de kettinggeleiders als je de cilinder ophoogt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door nielspbr »

en de ketting...

Kan je niet beter gelijk de krukas en het hele topend van een 100 pakken? Lees: een lopend 100 blok overzetten in 50 carters.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1311
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door ildert »

Ik weet niet of dat zon issue is hoor. Een xr80 cylinder is een behoorlijk stuk hoger, maar 4mm is misschien nog wel op te vangen in de standaardlengte van 50 setup.
grote klappen, snel thuis

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door NIX »

nielspbr schreef: 25 apr 2022 12:01 en de ketting...

Kan je niet beter gelijk de krukas en het hele topend van een 100 pakken? Lees: een lopend 100 blok overzetten in 50 carters.
100 Is anders. 80 Kan wel in 50.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Ja ketting en geleiders etc is al 6x genoemd, ging me om die vulplaat 8-)

Waarom zou ik mijn splinternieuwe 80cc weg doen, vervolgens een kleinere cilinder kopen, nog een krukas en de ketting mikmak erbij, om dan terug uit te komen op 80cc? Ik wil alleen die krukas icm mijn kitaco cilinder, voor de 115cc

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1866
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door lil »

@topicstarter; ik hoorde dat voertuigen van 40 jaar en ouder vrijgesteld zijn van milieuzonebeperkingen. ik weet niet of dat ook voor brommers geldt, maar dat zou iets voor je kreidler of mtx zijn.(astie van voor '82 is...)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Dag mannen,

Na ong 25.000km totaal probleemloos te hebben gereden kwam mijn broertje ineens met t volgende aan zetten. Er kwam tijdens t rijden rook uit t carter, op t stuk wat bedekt is door het frame, achterop dus. Heeft zon CB blok daar een carter ontluchting zitten ofzow? Ik heb eigenlijk niet zon zin om t hele blok eruit te slopen, maar als t moet dan moet t maar... Voor de duidelijkheid uit de uitlaat komt GEEN rook. Ben benieuwd of iemand van jullie dit wel eens heeft gehad en waar dat aan lag. Zou het kunnen dat de middencarterpakking daar gescheurd is? Weet niet hoe een 4 takt daar op reageert, omdat je in tegenstelling tot een 4 takt wel carterdruk hebt. Mvg Michel

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Afbeelding

Hier nog een kiekje van onze vakantie, hier in Brugge. In Normandië is mijn broertje terug naar huis gereden en zijn ik en mn maat nog naar Lissabon en Valencia/Barcelona geweest

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door wim V8 »

Kreidlers met veeel te grote schijven ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door wim V8 »

En wat betreft de rook.
Ik denk dat het condens rook is.
Als het buiten koud is kan daar condens uit komen.
Hou het oliepeil even in de gaten, en controleer op olie lekkage, onder kant blok droog?
Meestal is het dan oke.
Carterventielatieslangetje, zie foto.

Afbeelding


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Honda XL50S restauratie

Bericht door MichelVH »

Die schijven maak ik zelf en is mn side hustle ;-). Wel fijn als je met 110 per uur en een bult bagage van de Pyreneeën af komt sjeezen :lol:

Maar wel gek dat die condens ineens gaat roken halverwege een rit van 150km?

Afbeelding

Plaats reactie