Amigo blok reviseren
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
- Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50
Amigo blok reviseren
Beste leden, ik wil mijn blok laten reviseren (keerringen, pakkingen) en mijn cilinder (1 maat uithonen?) voorzien van een nieuwe zuiger. Op dit moment lekt hij olie bij een keerring en rookt hij iets en ik wil het in één keer goed aanpakken.
Wat raden jullie aan om te vervangen naast wat ik heb aangegeven?
Iemand in de omgeving Tiel, Nijmegen die dit kan en wil doen tegen betaling? Iets verder is ook geen probleem.
Aan welke kosten moet ik denken?
Alvast bedankt voor een reactie.
Wat raden jullie aan om te vervangen naast wat ik heb aangegeven?
Iemand in de omgeving Tiel, Nijmegen die dit kan en wil doen tegen betaling? Iets verder is ook geen probleem.
Aan welke kosten moet ik denken?
Alvast bedankt voor een reactie.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4005
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Amigo blok reviseren
Wat er verder gedaan zou moeten worden blijkt pas na openen van het blok en controleren van alle toleranties van de betreffende onderdelen.
Moeilijk te zeggen van achter een toetsenbord wat er allemaal versleten is.
Wil je alle slijtdelen 100% nieuw:
-ruil cilinder/zuiger set.
-Kogellagers.
-Ruilkrukas.
-Keerringen en pakkingen en eventuele O-ringen.
-Koppeling schoentjes, veertjes.
-Start koppeling plaatje.
-Klepgeleiders.
-Klepzittingen.
-Klepveren.
-Of beter, voor de laatste drie, een ruilkopje. Plug and play.
Ik gok dat ik nu op 650,- aan onderdelen zit.
+ wat nog bovenwater komt.
Zonder arbeid.
Als je blokje nu gewoon goed optrekt, start zonder slip, zuiver klinkt en niet uit de middenpakking lekt.
Zou ik alleen een ruil cilinder/zuiger set monteren.
Nieuwe keerringen monteren.
Klep/geleider speling controleren. (anders wordt het alsnog een ruilkopje)
Klepjes inslijpen.
Alles mooi afstellen, misschien nieuwe punten, condensator.
Verse olie.
Klaar.
Gr. Wim.
Moeilijk te zeggen van achter een toetsenbord wat er allemaal versleten is.
Wil je alle slijtdelen 100% nieuw:
-ruil cilinder/zuiger set.
-Kogellagers.
-Ruilkrukas.
-Keerringen en pakkingen en eventuele O-ringen.
-Koppeling schoentjes, veertjes.
-Start koppeling plaatje.
-Klepgeleiders.
-Klepzittingen.
-Klepveren.
-Of beter, voor de laatste drie, een ruilkopje. Plug and play.
Ik gok dat ik nu op 650,- aan onderdelen zit.
+ wat nog bovenwater komt.
Zonder arbeid.
Als je blokje nu gewoon goed optrekt, start zonder slip, zuiver klinkt en niet uit de middenpakking lekt.
Zou ik alleen een ruil cilinder/zuiger set monteren.
Nieuwe keerringen monteren.
Klep/geleider speling controleren. (anders wordt het alsnog een ruilkopje)
Klepjes inslijpen.
Alles mooi afstellen, misschien nieuwe punten, condensator.
Verse olie.
Klaar.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Amigo blok reviseren
Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar loont het...?
Hoe loopt en klinkt het blokje nu?
Als het je alleen om lekken en roken te doen is, vervang pakkingen en keerringen en monteer een overmaatje.
Hoor je rommelen, een klop etc...dan moet er meer gedaan worden.
PF-blokjes zijn nog wel te vinden, er komt een punt dat voor een ander blokje gaan een verstandiger keuze wordt dan complete revisie..
Oh; deze blokjes zijn vrij eenvoudig van opzet.
Heel goed zelf te doen met een goeie doppen- en ringsleutelset..
Hoe loopt en klinkt het blokje nu?
Als het je alleen om lekken en roken te doen is, vervang pakkingen en keerringen en monteer een overmaatje.
Hoor je rommelen, een klop etc...dan moet er meer gedaan worden.
PF-blokjes zijn nog wel te vinden, er komt een punt dat voor een ander blokje gaan een verstandiger keuze wordt dan complete revisie..
Oh; deze blokjes zijn vrij eenvoudig van opzet.
Heel goed zelf te doen met een goeie doppen- en ringsleutelset..
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4005
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Amigo blok reviseren
Lacsap schreef: ↑19 mei 2021 17:59
Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar loont het...?
PF-blokjes zijn nog wel te vinden, er komt een punt dat voor een ander blokje gaan een verstandiger keuze wordt dan complete revisie..
Deze blokjes zijn vrij eenvoudig van opzet.
Heel goed zelf te doen met een goeie doppen- en ringsleutelset..
Ja, natuurlijk loont het.
Zodra alles is vernieuwd wat aan vervanging toe is, of bijna aan vervanging toe is, of gewoon vervangen wordt van, nu het blok toch open ligt, dan heb je een blok dat bij goed onderhoud gewoon de rest van je leven mee kan.
Of een ander blokje verstandig is valt te betwijfelen.
Deze zijn ook oud en flink gebruikt.
Ik denk dat je van voren af aan opnieuw begint.
Zelf heb ik ook een ander blokje op de kop getikt voor mijn PC50.
Deze kan ik rustig reviseren terwijl ik met de andere kan blijven rijden.
Sleutelen is inderdaad lekker simpel aan deze blokjes.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: Amigo blok reviseren
Ik snap je standpunt Wim, maar wees reëel; de meeste bromfiets-rijders nemen afscheid van het ding zodra auto- of motorrijden binnen handbereik komt..
Die enkeling die doorrijdt of heropstapt om een tweede jeugd of wat dan ook te herbeleven hecht waarde aan lange levensduur.
Zoals ik in een ander topic ook ooit aangaf; ik ken alleen de oude oliepomp-loze PF blokjes.
Zou ik zo'n blok moeten reviseren, dan zocht ik een blok met pomp en trok dat eventueel uit elkaar.. technisch beter.
Die enkeling die doorrijdt of heropstapt om een tweede jeugd of wat dan ook te herbeleven hecht waarde aan lange levensduur.
Zoals ik in een ander topic ook ooit aangaf; ik ken alleen de oude oliepomp-loze PF blokjes.
Zou ik zo'n blok moeten reviseren, dan zocht ik een blok met pomp en trok dat eventueel uit elkaar.. technisch beter.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
- Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50
Re: Amigo blok reviseren
Bedankt voor reacties.
Heb 2 blokken, 1 van amigo, deze lekt dus bij de keerring van het tandwiel, liep verder prima de eerste 10km.
Andere blok is van een novio, deze lekt niet maar rookt behoorlijk tijdens het rijden.
Een lokale fietsenmaker adviseerde me om de cilinder iets op te laten boren en een nieuwe zuiger te plaatsen.
Eigenlijk wil ik beide blokken voorzien van nieuwe pakkingen, keerringen en zuigers (of zouden nieuwe zuiger ringen ook volstaan) zodat ik zonder zorgen kan gaan toeren. Beter alles in 1x aanpakken en vervangen.
Aangezien ik geen ervaring heb met wat goed of versleten is in een blok wil ik dit liever laten doen.
Kennen jullie een lid wat dit vaker voor anderen doet?
Heb 2 blokken, 1 van amigo, deze lekt dus bij de keerring van het tandwiel, liep verder prima de eerste 10km.
Andere blok is van een novio, deze lekt niet maar rookt behoorlijk tijdens het rijden.
Een lokale fietsenmaker adviseerde me om de cilinder iets op te laten boren en een nieuwe zuiger te plaatsen.
Eigenlijk wil ik beide blokken voorzien van nieuwe pakkingen, keerringen en zuigers (of zouden nieuwe zuiger ringen ook volstaan) zodat ik zonder zorgen kan gaan toeren. Beter alles in 1x aanpakken en vervangen.
Aangezien ik geen ervaring heb met wat goed of versleten is in een blok wil ik dit liever laten doen.
Kennen jullie een lid wat dit vaker voor anderen doet?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
- Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50
Re: Amigo blok reviseren
Is inderdaad een 2e jeugd, spijt dat ik ooit mijn MT5 verkocht hebLacsap schreef: ↑20 mei 2021 17:28 Ik snap je standpunt Wim, maar wees reëel; de meeste bromfiets-rijders nemen afscheid van het ding zodra auto- of motorrijden binnen handbereik komt..
Die enkeling die doorrijdt of heropstapt om een tweede jeugd of wat dan ook te herbeleven hecht waarde aan lange levensduur.
Zoals ik in een ander topic ook ooit aangaf; ik ken alleen de oude oliepomp-loze PF blokjes.
Zou ik zo'n blok moeten reviseren, dan zocht ik een blok met pomp en trok dat eventueel uit elkaar.. technisch beter.
Re: Amigo blok reviseren
Geen excuus, dat is het op de een of andere manier ook voor mij.
Mijn schoonvader had nog een ouwe Tomos 3L, en die hebben we opgeknapt.
Om samen een keer een blokkie rond te kachelen, ging ik op zoek naar een oude strijdmakker; een PF-je...het werd een PC-A.
Omdat m'n zoontje ook wel eens meewilde, kocht ik de Cdrietien.
Toegegeven, een motor met wat meer power rijdt comfortabeler...maar ik heb zéker zoveel lol op m'n "jeugdzondes"..
Waar woon je JW; ik wil wel helpen met de blokjes eventueel.
Ik woon in 't oost'n des lands
Mijn schoonvader had nog een ouwe Tomos 3L, en die hebben we opgeknapt.
Om samen een keer een blokkie rond te kachelen, ging ik op zoek naar een oude strijdmakker; een PF-je...het werd een PC-A.
Omdat m'n zoontje ook wel eens meewilde, kocht ik de Cdrietien.
Toegegeven, een motor met wat meer power rijdt comfortabeler...maar ik heb zéker zoveel lol op m'n "jeugdzondes"..
Waar woon je JW; ik wil wel helpen met de blokjes eventueel.
Ik woon in 't oost'n des lands
-
- chaly addict
- Berichten: 18833
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Amigo blok reviseren
Lijkt me een beetje overdreven om lukraak alles te vervangen. Kijk gewoon wat wel en niet in orde is. Een pakkingset en keerringset heb je in elk geval wel nodig.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
- Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50
Re: Amigo blok reviseren
Bedankt voor je leuke reactie, ik woon tussen Tiel en Nijmegen.Lacsap schreef: ↑20 mei 2021 21:01 Geen excuus, dat is het op de een of andere manier ook voor mij.
Mijn schoonvader had nog een ouwe Tomos 3L, en die hebben we opgeknapt.
Om samen een keer een blokkie rond te kachelen, ging ik op zoek naar een oude strijdmakker; een PF-je...het werd een PC-A.
Omdat m'n zoontje ook wel eens meewilde, kocht ik de Cdrietien.
Toegegeven, een motor met wat meer power rijdt comfortabeler...maar ik heb zéker zoveel lol op m'n "jeugdzondes"..
Waar woon je JW; ik wil wel helpen met de blokjes eventueel.
Ik woon in 't oost'n des lands
Mijn vriendin heeft de smaak ook te pakken vandaar dat de Novio erbij is gekomen. De Amigo heb ik zelf opgeknapt, project staat hier op het forum.
Re: Amigo blok reviseren
succes met de klepgeleiders, die kun je niet vervangen, tenzij je helemaal custom gaat doen. klepzittingen idem. Hooguit wat in te slijpen.
Haal die kop er zelf even af zou ik zeggen, dan kun je voelen of de krukas speling heeft. Zo niet, en hij loopt/koppelt/rijdt verder goed, dan gewoon keerringen en cilinderset, en de kop nakijken, waarschijnlijk is de inlaatklep matig bij de tuimelaar. Maar misschien heb je geluk.
Als de krukas speling heeft, of hij niet goed rijdt of start op dit moment vanwege koppelingzaken, wordt het wat uitgebreider.
Haal die kop er zelf even af zou ik zeggen, dan kun je voelen of de krukas speling heeft. Zo niet, en hij loopt/koppelt/rijdt verder goed, dan gewoon keerringen en cilinderset, en de kop nakijken, waarschijnlijk is de inlaatklep matig bij de tuimelaar. Maar misschien heb je geluk.
Als de krukas speling heeft, of hij niet goed rijdt of start op dit moment vanwege koppelingzaken, wordt het wat uitgebreider.
''UNOX MAN''
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
- Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50
Re: Amigo blok reviseren
Bedankt Dennis, dit zijn dingen die ik zonder ervaring lastiger kan inschatten.
Ben trouwens erg blij met de nieuwe spaken, ziet er top uit. Zo weer even verder met de SS50. Hij zit weer heel eind in elkaar, nu bezig met het zadel, laat nieuwe schuim maken en ben bezig om het zadel te ontroesten, repareren en daarna te spuiten.
Ben trouwens erg blij met de nieuwe spaken, ziet er top uit. Zo weer even verder met de SS50. Hij zit weer heel eind in elkaar, nu bezig met het zadel, laat nieuwe schuim maken en ben bezig om het zadel te ontroesten, repareren en daarna te spuiten.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
- Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50
Re: Amigo blok reviseren
Beste leden, blok is inmiddels onder handen genomen, ik heb het laten reviseren bij http://fourstrokeservice.com
Blok was er helaas erger aan toe dan verwacht maar Ivo heeft het helemaal in orde gemaakt.
Blok was er helaas erger aan toe dan verwacht maar Ivo heeft het helemaal in orde gemaakt.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4005
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Amigo blok reviseren
Heel goed.
Maar je rijdt nu wel weer rond als met een nieuwe.
Informeer nog wel even naar de inloop olie bij de reparateur.
Die moet er vaak al uit na 600-1000km. En weer even de kleppen stellen.
Daarna gewoon om de 1600-2000km aan houden met olie verversen of eens per jaar, net wat eerder komt.
Veel plezier er weer mee.
En doe eens een foto van het ding?
Gr. Wim.
Maar je rijdt nu wel weer rond als met een nieuwe.
Informeer nog wel even naar de inloop olie bij de reparateur.
Die moet er vaak al uit na 600-1000km. En weer even de kleppen stellen.
Daarna gewoon om de 1600-2000km aan houden met olie verversen of eens per jaar, net wat eerder komt.
Veel plezier er weer mee.
En doe eens een foto van het ding?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
- Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50
Re: Amigo blok reviseren
Hallo Wim, dank voor bericht, ik heb er nu 15w40 inzitten, kleppen stellen doe ik ook binnenkort.
Ik zal van de week m'n brommers posten, ss50 is klaar en er is een Novio bijgekomen. Op de Novio moet een nieuwe zuiger, cilinder, hij rookt nu behoorlijk. Dit doe ik in het najaar, eerst rijden.
Ik zal van de week m'n brommers posten, ss50 is klaar en er is een Novio bijgekomen. Op de Novio moet een nieuwe zuiger, cilinder, hij rookt nu behoorlijk. Dit doe ik in het najaar, eerst rijden.