Vandaag heb ik een toerenteller aangesloten, een 12V voeding, een massadraad en een signaal kabel. Wanneer ik het signaal bij de cdi kast pak, moest ik hem bij de zwart/rode draad aansluiten om de toerenteller werkend te krijgen, terwijl ik dacht dat dit bij de zwart/gele draad moest, maar dan werkt het niet. Bij zwart/rood werkt het wel. Kan dit kloppen?
Daarna moest ik toerenteller instellen om het juiste toerental af te lezen. Wat is het max toerental van een standaard 50cc? (Teller wees boven 10000 aan) En het stationair toerental ongeveer?
Ook vandaag ben ik aan het uitvogelen geweest welke draad welke functie heeft. Maar het komt qua kleur niet overeen met schema's die ik kan vinden.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar zelf aan het knutselen is geweest aan de kabelboom.
Onderstaande foto is hoe de kabels in de kabelboom aan elkaar gemaakt/gesplitst zijn. Is dit standaard zo?
De zwarte draden zijn hierbij een 12V na contact. Bruine draden zijn afkomstig van rechter licht schakelaar, hierbij komt er 12V voeding op wanneer schakelaar geschakeld is. Rechter licht schakelaar heeft 2 standen: uit en aan.
Linker licht schakelaar heeft 2 standen; klein licht en groot licht.
Nu wil ik de bruine draad van de rechter schakelaar verbinden met de rechter schakelaar, zodat ik met de rechter schakelaar het licht aan moet zetten en met de linker schakelaar kiezen tussen klein of groot licht. Hiervoor moet ik wel enkele kabels in de stekkerblokken verplaatsen.
Dit gaat allemaal wel lukken, maar vraag me af of de kabelboom standaard is.
De claxon, heeft een lichtgroene draad aangesloten waarop altijd 12V staat, wanneer contact aan staat. De andere aangesloten draad komt van de claxonschakelaar en die legt hem waarschijnlijk aan massa. Dit komt qua kleur ook niet overeen met schema, maar qua werking wel.
Weet iemand toevallig waarom dit zo gedaan is? (waarom de massa geschakeld wordt en niet de 12V voeding?)
Skyteam, mijn ervaring bij de mijne en een nieuwe, gebruikt zomaar een andere kleur draad dan op de skyteam schema's is afgebeeld. Dus mijn advies is het schema als leidraad te gebruiken en draden controleren ipv zomaar kleuren aan te nemen.
Ronaldo schreef: ↑05 jun 2021 20:22
Dat schema is van een honda toch.
Skyteam, mijn ervaring bij de mijne en een nieuwe, gebruikt zomaar een andere kleur draad dan op de skyteam schema's is afgebeeld. Dus mijn advies is het schema als leidraad te gebruiken en draden controleren ipv zomaar kleuren aan te nemen.
Is een skyteam schema. bami dax met e-start uit ongeveer 2005. Het schema van mijn 125cc 2008 bami monkey is zo goed als hetzelfde.
Bruinwit geeft de stroom door van rechts naar links.
rechterschakelaar,
1e stap is accu plus naar grijs, Is parkeerverlichting dwz: stadslicht, achterlicht en tellerverlichting rechtstreeks vanaf de accu zonder tussenkomst contactslot.
2e stap is geel naar grijs en via bruinwit naar de linkerschakelaar voor groot- en dimlicht.
Is een skyteam schema. bami dax met e-start uit ongeveer 2005. Het schema van mijn 125cc 2008 bami monkey is zo goed als hetzelfde.
Bruinwit geeft de stroom door van rechts naar links.
rechterschakelaar,
1e stap is accu plus naar grijs, Is parkeerverlichting dwz: stadslicht, achterlicht en tellerverlichting rechtstreeks vanaf de accu zonder tussenkomst contactslot.
2e stap is geel naar grijs en via bruinwit naar de linkerschakelaar voor groot- en dimlicht.
Dat de kleuren niet overeen komen, had ik al vlug door. Maar de kabels zijn ook niet allemaal aangesloten als in het schema. Verwarrend is dat.
Voor zover ik had gemeten (twijfel wel) kwam er pas stroom bij de rechter schakelaar na contactslot. Is op zich wel handig, want anders zou je het licht kunnen vergeten uit te zetten.
Ik ga het voorlopig vlug-vlug werkzaam maken, maar het staat in de planning om de gehele rechter schakelaars eraf te halen en de linker te vervangen door eentje die ik via aliexpress gekocht heb. Dan heb ik 1 schakelaar (links met 3 standen) voor verlichting (uit, klein licht, groot licht), claxon schakelaar en richtingaanwijzer zit er ook in.
Startschakelaar welke nu rechts zit, komt te vervallen, maar daarvoor monteer ik dan een ronde startknop op de plaats waar nu het contactslot zit. Een nieuw contactslot maak ik in de koplampbehuizing. Althans dat is de planning wanneer ik er wat meer tijd voor heb.
Het is een echte klusbrommer met allerhande mankementen, maar zo leer ik hem wel kennen.
Normaal zijn de meeste toerentellers:
Zwart/geel van de cdi. Zwart/rood is stil leggen bij chinezen
Oranje, stroom + na contact
Zwart/wit, -
Dan heb je normaal nog bruin of grijs nodig voor verlichting. Maar kun je dus ook op oranje zetten, dan brandt die als contact op staat
Nee hoor st50 enz is schema van een pbr en dat is een ERG speciale boom. Kun je met niets vergelijken
MrSinga schreef: ↑06 jun 2021 09:01
Normaal zijn de meeste toerentellers:
Zwart/geel van de cdi. Zwart/rood is stil leggen bij chinezen
Oranje, stroom + na contact
Zwart/wit, -
Dan heb je normaal nog bruin of grijs nodig voor verlichting. Maar kun je dus ook op oranje zetten, dan brandt die als contact op staat
Nee hoor st50 enz is schema van een pbr en dat is een ERG speciale boom. Kun je met niets vergelijken
Schema wat ik geplaatst had lijkt wel veel op hoe het aangesloten was. Qua kleur helemaal niet.
Ik heb een aparte Chinees in dat geval...En nu ik eraan gewerkt heb helemaal...
Zwart/wit kabel bij de cdi aan massa is motor uit.
Zwart geel bij cdi deed toerenteller (signaaldraad) niets mee. Zwart/geel is kabel die van cdi naar bobine gaat. Zwart/rood op cdi (daar de signaaldraad aan) werkt wel, maar dan moet ik teller instellen op 4 cilinder, anders gaf hij veel te hoog rpm aan. Zwart/rood is voeding voor de cdi, zag ik ergens.
Groene draad op cdi=massa
Ik heb de signaal draad (wit op de foto) nu aangesloten bij de blauw/witte draad. Dat komt van sensor bij vliegwiel af. Toerenteller ingesteld op 1 cilinder en geeft (volgens mij) toeren goed aan. Bij max snelheid geeft ie ca 10000-11000 rpm aan.
De toerenteller is ook meteen een snelheidsmeter. Werkt met een hall sensor, waarvoor ik een magneetje in de voorremschijf heb gemaakt. En een beugeltje voor de sensor. Band omtrek gemeten (1300mm) en ingesteld in de teller; max snelheid van krap 70 km/uur geeft ie aan. Plat erop, geen wind van voren.
49cc, 16?mm carb met 75 hoofdsproeier. Niks geen powerfilter, zat er wel op, maar ik heb het origineel luchtfilter terug geplaatst (vind ik mooier), originele uitlaat, wel uitgeboord aan het eind. 13 tands tandwiel voor, achter heb ik niet geteld...
Ikzelf vind de snelheid niet tegenvallen én het is de werkelijke snelheid, als het goed is. Klopt in ieder geval beter als de standaard km teller.
De Puch koplamp is ook vlug-vlug geïnstalleerd, met een Led lamp erin. Klein licht en groot licht. In het gat aan de bovenkant komt nog ooit een plaatje waar ik het contactslot in ga maken.
Weer een paar dagen verder en weer wat wijzer.
Iedere keer wanneer ik de accuspanning controleer is deze ruim 15V. 15,3-15,5V heb ik al diverse malen gemeten. Bij stilstaande motor.
Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, maar maakt geen verschil.
De accu is zo'n lithium brommer accu; zou dat een reden zijn waarom voltage zo hoog is?
ik zou nog een goed aantal jaren wachten met overgaan op die lithium accu's als vervanger voor normale accu's. lithium accu's hebben een ander potentiaalverschil t.o.v. normale accu's. gaat nog wel even duren voor de techniek is aangepast voor lithium accu's. zelfde verhaal voor diepontlader accu's zoals je die wel aantreft in scootmobielen. is echt ander spul. gewoon normale accu's gebruiken om allerlij vage problemen te voorkomen.
Die lithium accu zat er al in toen ik hem kocht.
Op diverse verkoopsites staat dat een dergelijke accu zonder probleem de oude kan vervangen. Maar als je hem in de stalling wilt opladen heb je een aparte lader nodig. Dat is dan wel raar, dat in de brommer het laad gedeelte niet anders hoeft te worden.
"gewoon normale accu's gebruiken om allerlij vage problemen te voorkomen."; dat is een goed advies.
Ik heb zojuist de startstroom gemeten van de startmotor. Die trekt 15-16A. Zekering die ik zie zitten is 10A. Misschien dat de startmotor stroom niet via de zekering loopt, dat kan ik niet zien.
Ander dingetje: mijn nieuwe rpm, km teller begon te flikkeren. Nadat ik benzine had getankt was het flikkeren over... blijkt dat de standaard tank vlotter + schakelt, terwijl de teller een vlotter nodig heeft die massa schakelt. Ik heb al wel een geschikte vlotter, maar moet die nog in de tank maken.
Bij mijn skyteam draadboom was de plusleiding van de accu naar het startrelais niet gezekerd. De zekering zat in de plus die naar het contactslot gaat.
Ah!
Dat zou zomaar zo kunnen zijn.
Ik ben van plan vandaag de tank eruit te halen om er onderstaande tankvlotter in te maken.
Wanneer die tank er dan uit is, heb ik ook meer zicht op de bedrading.
nielspbr schreef: ↑12 jun 2021 09:48
Bij mijn skyteam draadboom was de plusleiding van de accu naar het startrelais niet gezekerd. De zekering zat in de plus die naar het contactslot gaat.
Bij mij was het net zo, bleek toen ik er de tank uit had.
Maar naar mijn oordeel was er toch wel een en ander "mis"...
De massa draad (dik, groen) van de accu naar startmotor was aan elkaar verbonden door kabelogen aan elkaar te bouten en dit was dan afgeplakt met isolatietape, zonder dat dit massa maakte aan het frame, behalve bij de startmotor zelf dan. Ik heb dit aangepast door deze kabelogen aan elkaar te verbinden met een bout waarmee het spatbord aan het frame vastzit. Zo weet ik vrijwel zeker dat er een goede massa is van accu naar frame.
Deze zekering automaat zat erin geknutseld. Waarschijnlijk was iemand het zekeringen wisselen zo beu, dat hij voor deze "oplossing" gekozen had. Tenzij dit zo origineel is, maar dat geloof ik niet.
Ook dit was geweldig aangesloten... Wit komt van accu en de rode draad gaat richting contactslot. De rode draad is, door slecht contact, zo warm geweest ooit dat deze bij de (opengebogen) bullit female connector?, zwart verkleurd is en de isolatie zat vastgesmolten aan de massadraad, waar deze tegen elkaar kwamen.
Uiteraard heb ik dit vervangen.
Dit kwam ik ook tegen, bij het "uitgraven" van de draden onder uit de DAX. Kabels van remschakelaar achter. Niet afgeschermd? Even gecontroleerd, maar stond toch echt accuspanning op de zwarte draad bij ingeschakeld contact. Toch maar even isolatietape omheen gedraaid anders moet ik dadelijk zekeringen wisselen...
Hier is de massa draad naar startmotor aangepast. Zit nu ook verbonden aan het frame. De zekeringautomaat heb ik voorlopig vervangen door deze "oplossing" (rode draden met zekering).
De 4 gele draden die je van onderen ziet komen, komen van de nieuwe neutraal schakelaar (1-n-2-3-4). De originele groen/rode neutraal draad heb ik behouden. De 4 gele schakelen massa door naar de teller wanneer een bepaalde versnelling is ingeschakeld.
Tank heb ik aangepast, zodat daar nu een brandstofniveau sensor in past.
Deze heeft 3 aansluitingen, waarvan ik er maar 2 gebruik. Groen is massa en de andere (geel of blauw) is een signaal draad. Naar gelang de stand van de vlotter is er een bepaalde weerstand. Geel of blauw zijn beide signaal draden, maar geven een omgekeerd signaal.
De brandstofmeter zelf (in de toerenteller, snelheidsmeter) heeft ongeveer 3 sec een bepaald signaal nodig van de sensor, zodat bij een schommelend brandstofniveau in de tank de meter niet op en naar gaat, maar stabiel blijft.
De tankvlotter die ik nu gebruikt heb kost €8,-. De originele tankvlotter van een 5,5ltr tank is aan/uit en kost €24,50.
Doordat de nieuwe sensor/vlotter nu massa signaal doorgeeft naar de meter, ipv positieve accuspanning is ook de flikkering op de teller (bij lege benzinetank) weg.
Een WIN-WIN-WIN situatie als je het mij vraagt.
Hieronder een video, waar ik de werking laat zien van de teller met de verschillende, functies. Zoals toerenteller, blinkers, neutraal, versnellingskeuze, brandstofniveau.
Ook de LED Puch koplamp in beeld.
Dankje.
Wat ik nu aanpas aan de brommer is allemaal "tijdelijk". Zodoende leer ik hem van binnen en buiten kennen. Wanneer al de aanpassingen werken, wil ik het een keer allemaal netjes maken.