knutselproject skyteam - Elektronica

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

Hoi,

Volgende stap in mijn restauratieproject is het leren kennen van de elektronica.

- is er een overzicht van hoe de kabelboom aan te sluiten? Bij voorkeur visueel...
- kunnen jullie aangeven wat deze onderdelen zijn/doen?
- kan ik met een multimeter de kabelboom en onderdelen doormeten om te checken of ze nog goed zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door SeeWhy50 »

Op de bovenste foto, van boven naar beneden:
- CDI
- Spanningsregelaar (evt. met begrenzer voor de lichtspoel)
- herken ik niet van de zijkant maar vermoedelijk zit er een bosje stekkers in :)
- knipperlicht automaat

Kabelboom controleren met multimeter kan prima. Voor de onderdelen die je daar hebt lukt dat in het algemeen niet.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door nielspbr »

SeeWhy50 schreef: 13 jul 2021 12:46 - herken ik niet van de zijkant maar vermoedelijk zit er een bosje stekkers in :)
De stekkerverbinding naar de spoelen en neutraal en waarschijnlijk een aarde, maar ik kan hiervandaan niet in dat afschermhoesje kijken.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

Dank. Foto 3-4 zijn overigens van hetzelfde blokje.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door nielspbr »

Rutger1973 schreef: 15 jul 2021 11:42 Dank. Foto 3-4 zijn overigens van hetzelfde blokje.
Huh, dan zie ik wat anders dan wat jij ziet?

1 deel van draadboom
2,3 gelijkrichter/spanningsregelaar
4,5 knipperlichtrelais
6,7 cdi

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

sorry, ik sla foto 1 over.

Foto 1 is idd de draadboom. De 3 overige blokjes hebben allen 2 foto's 2-3/4-5/6-7

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

Ik heb inmiddels wat nieuwe spullen voor mijn Skyteam binnen waaronder de accu. Ik zou graag de kabelboom willen aansluiten (zonder het frame) om alles te testen. Kunnen jullie helpen? Alle hulp erg welkom!

Ik weet niet of ik alles heb wat daarvoor nodig is.

foto 1 - kabelboom
foto 2 - plus-aansluiting van de accu naar de kabelboom (neem ik aan). Waar moeten deze connectoren op de kabelboom aangesloten worden?
foto 3 - min-aansluiting van de accu naar de kabelboom (denk ik?). Hoort daar nog een soort van zekering tussen of iets dergelijks?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door nielspbr »

Dat gaat zonder frame niet werken, het frame wordt namelijk gedeeltelijk als massa gebruikt. Het motorblok trouwens ook.

Je zal het frame dus tijdelijk moeten vervangen door iets wat je als gezamenlijke massa misbruikt.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

Ok, dus kabelboom in frame hangen. Mag ik aannemen dat de 2 zwarte draden met de ringetjes de massadraden (de min pool?) zijn (voor frame en motorblok?). Wat zit er dan aan de - van de accu? En wat gaat er vanuit de + van de accu naar de kabelboom?

Sorry voor al mijn noob vragen maar ben lerende 😬

dennis W
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 sep 2014 11:47
Bezit: ss50

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door dennis W »

Laatste foto, is een incomplete remlichtschakelaar. Die gaat op deze manier niet werken. Ff een nieuwe scoren voor 5 euro.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door nielspbr »

Rutger1973 schreef: 16 jul 2021 18:40 Ok, dus kabelboom in frame hangen. Mag ik aannemen dat de 2 zwarte draden met de ringetjes de massadraden (de min pool?) zijn (voor frame en motorblok?). Wat zit er dan aan de - van de accu? En wat gaat er vanuit de + van de accu naar de kabelboom?

Sorry voor al mijn noob vragen maar ben lerende 😬
De min van de accu zit aan de massa in de draadboom en aangezien de draadboom ook ergens aan een boutje in het frame zit zitten die massa's lekker aan elkaar geknoopt. En omdat dit een skyteam boom is heel bijna elke verbruiker een massa draad. Honda zelf wil hier en daar wel eens wat draden weglaten en laat de massa dan via het frame teruglopen. (hee, waar heb ik dat meer gehoord))

Vanaf de pluspool van de accu komen als het goed is 2 draden in het geval van een e-start boom. Een dunne rode die via een zwevende zekering(10A) houder naar het contactslot gaat. En een dikkere rode die naar één van de aansluitingen op het startrelais gaat deze heeft geen zekering dus uitkijken hiermee..

ps. Zat die draadboom niet eerst in de brommer voor je de boom eruit haalde?

edit. Op één van de foto's zie je de dunne rode met een stuk zekering houder en de dikke rode die nog aan het startrelais zit.

edit2 met een beetje geluk staat er in de faq nog een schema van de skyteam st-110, die moet je hebben.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

Super, dank Niels!!!

Ik heb jouw opmerkingen vertaald naar onderstaande foto's. Klopt dat zo?

Daarnaast een schema gevonden van een ST 110 maar daar staat 6 achter. Is dat de 6V versie? Ik zie nl. geen aansluiting voor de km teller. Klopt deze?

Brommer werd aangeboden voor onderdelen want superlang stilgestaan, veel achterstallig onderhoud, tikken gehad en rammelde aan alle kanten. Kabelboom zat er wel in maar veel kapot en los. Prima leerproject voor mij want kom veel ellende tegen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door nielspbr »

Dat is het juiste schema. (een -6 is dax, -8/8a is monkey)

@Wat komt hierop: De pluskabel naar de startmotor. (onderkant schema net links van de battery(accu).)

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

Aaahhh… wordt helemaal gek hier. Al paar dagen aan het klooien maar nul resultaat. Kleuren van de kabelboom komen veelal niet overeen met de schema’s die ik heb.

Heb de accu aangesloten, massa’s op het frame en bijv de koplamp en de controls aangesloten (beide kanten geprobeerd). Maar niks…

Advies?

Afbeelding

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: knutselproject skyteam - Elektronica

Bericht door Rutger1973 »

Nou, iets van een doorbraak. Uiteraard een suf ding maar ik had het contact niet aangesloten op de draadboom. Ik kreeg daardoor uiteindelijk wel een lampje aan het branden maar de meeste kleuren kloppen voor geen meter met het schema. Ik bestel wel een nieuwe draadboom, heb weinig vertrouwen in deze...

Plaats reactie