Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16198
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door nielspbr »

daxdaan schreef: 31 jul 2021 12:29 heb jij ook zon dikke weerstand bij je koplamp zitten? mijn cb 125s heeft dat nl wel.. dat scheelt in het doorbranden.
en welke accu gebruik je? toch wel eentje volgens opgegeven specificaties? dat lijkt een onbenullig grote accu voor zon klein motorfietsje maar is wel nodig.

ik was uiteindelijk het gedoe met 6v zat en heb m omgebouwd naar 12 volt met een hele zware condensator ter vervanging van de accu.
werkt prima!
Behalve als je motor niet draait.

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

daxdaan schreef: 31 jul 2021 12:29 heb jij ook zon dikke weerstand bij je koplamp zitten? mijn cb 125s heeft dat nl wel.. dat scheelt in het doorbranden.
en welke accu gebruik je? toch wel eentje volgens opgegeven specificaties? dat lijkt een onbenullig grote accu voor zon klein motorfietsje maar is wel nodig.

ik was uiteindelijk het gedoe met 6v zat en heb m omgebouwd naar 12 volt met een hele zware condensator ter vervanging van de accu.
werkt prima!
was ik ook al lang over aan het na denken om deze om te bouwen naar 12 v ( als ik het ga doen in de toekomst stuur ik je een prive berichtje )
nu back to :
ik heb idd een weerstand bij de koplamp zitten deze zit op de beugel normaal denk ik naast de koplamp zelf ?
en de batterij is de juiste volgens de handleiding Yuasa conventionele batterij 6N6-3B-1 :)

fons .be
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
Bezit: Honda CB125s

Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s

Bericht door fons .be »

SeeWhy50 schreef: 23 jul 2021 15:46 Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.

Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in het koplamp-huis) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.

Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad). Bijvoorbeeld deze:
https://www.bromfietsshop.nl/spanningsr ... rseel.html

Hieronder ook een voorbeeld van een gelijkrichter/spanningsregelaar combinatie die ook in jou geval zou moeten werken. Lees ook eens de beschrijving. Lijkt erg op het probleem wat jij aangeeft.
https://www.bgm-tuning.com/nl/product/b ... universal/
ik ga even men ebay aankoop afwachten en de nieuwe batterij als deze niet werken ga ik zeker eens een mail sturen naar de link van bgm tuning ,
nog even bedankt om deze door te linken :geek:

Plaats reactie