sputterende S90
sputterende S90
Hallo heren
Na 15 jaar ben ik weer bezig mn s90 nieuw leven in te blazen. Ik heb hem toendertijd weggezet omdat hij voor geen meter liep en ik op mn cb500 verder ging. Wat ik me herinner van toen was dat hij echt bagger begon te lopen als ik een paar km van huis was. Dat doet hij nou nog steeds.
Onsteking zit op de cilinder kop en de contactpunten zijn goed.
Klepspeling is goed.
Carburateur is schoon en is goed afgesteld (omdat hij het wel altijd effe goed doet)
Benzine aanvoer is goed
luchtfilter is vervangen voor een nieuwe orginele.
Accu is nieuw
Bobine doorgemeten en geeft goede waardes. 10,5kOhm en 1,8Ohm
Nu denk ik dat de condensator mischien niet goed is, maar ik kan die alleen niet vinden? ga er vanuit dat die er wel ergens op zit. Hij zit niet in mn frame, niet bij mn contactpunten op de de cilinderkop en mn vliegwiel zit in de olie dus daar zal hij ook niet bij zitten.
Hebben jullie ideeen wat het probleem zou kunnen zijn?
veel dank alvast
Na 15 jaar ben ik weer bezig mn s90 nieuw leven in te blazen. Ik heb hem toendertijd weggezet omdat hij voor geen meter liep en ik op mn cb500 verder ging. Wat ik me herinner van toen was dat hij echt bagger begon te lopen als ik een paar km van huis was. Dat doet hij nou nog steeds.
Onsteking zit op de cilinder kop en de contactpunten zijn goed.
Klepspeling is goed.
Carburateur is schoon en is goed afgesteld (omdat hij het wel altijd effe goed doet)
Benzine aanvoer is goed
luchtfilter is vervangen voor een nieuwe orginele.
Accu is nieuw
Bobine doorgemeten en geeft goede waardes. 10,5kOhm en 1,8Ohm
Nu denk ik dat de condensator mischien niet goed is, maar ik kan die alleen niet vinden? ga er vanuit dat die er wel ergens op zit. Hij zit niet in mn frame, niet bij mn contactpunten op de de cilinderkop en mn vliegwiel zit in de olie dus daar zal hij ook niet bij zitten.
Hebben jullie ideeen wat het probleem zou kunnen zijn?
veel dank alvast
Re: sputterende S90
condensator prima begin. Zit hij niet bij je bobine? En anders bij je spoelen waar ook je vonk en verlichting hun energie vandaan halen. Je vliegwiel zit denk ik niet in de olie, althans, dat is onwaarschijnlijk.
''UNOX MAN''
Re: sputterende S90
Het lukt mij effe niet om een foto toe te voegen, dus probeer deze afbeelding maar.
nr 10 is mn vliegwiel en nr 11 zijn mn spoelen. Er zit een afdekplaat overheen met een pakking en als ik mijn blok recht leg dan komt er olie uit dus ik denk dat hij in de olie ligt
De bobine zat op het blok met 2 boutjes maar daar zat geen condensator bij. hij zit ook niet in mn frame. Zou het kunnen dat er geen condensator bijzit en dat dit verklaart dat hij slecht loopt of kan dit niet.
nr 10 is mn vliegwiel en nr 11 zijn mn spoelen. Er zit een afdekplaat overheen met een pakking en als ik mijn blok recht leg dan komt er olie uit dus ik denk dat hij in de olie ligt
De bobine zat op het blok met 2 boutjes maar daar zat geen condensator bij. hij zit ook niet in mn frame. Zou het kunnen dat er geen condensator bijzit en dat dit verklaart dat hij slecht loopt of kan dit niet.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: sputterende S90
Ontsteking zit altijd in de olie.
Nee, de condensator zit altijd bij de bobine in het frame.
Soms plaatste men deze op een andere(makkelijkere) plaats, maar meestal ook bij de bobine in de buurt omdat daar nu eenmaal de juiste draden en aansluitingen zijn/gemaakt kunnen worden voor de condensator.
Dus controleer dat daar in die hole ruimtes van het frame.
Volg de draden vanaf de bobine en vanaf de punten, er moet ergens een condensator zijn.
Een van die zwarte draden gaat ook richting contactslot, om daar met deze aan massa geschakeld te kunnen worden om de motor uit te schakelen (kortsluitcontact).
Er moet er eentje zijn omdat hij anders nooit goed heeft kunnen draaien.
Gr. Wim.
Nee, de condensator zit altijd bij de bobine in het frame.
Soms plaatste men deze op een andere(makkelijkere) plaats, maar meestal ook bij de bobine in de buurt omdat daar nu eenmaal de juiste draden en aansluitingen zijn/gemaakt kunnen worden voor de condensator.
Dus controleer dat daar in die hole ruimtes van het frame.
Volg de draden vanaf de bobine en vanaf de punten, er moet ergens een condensator zijn.
Een van die zwarte draden gaat ook richting contactslot, om daar met deze aan massa geschakeld te kunnen worden om de motor uit te schakelen (kortsluitcontact).
Er moet er eentje zijn omdat hij anders nooit goed heeft kunnen draaien.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 jan 2007 16:30
- Bezit: Dax
Chaly - Locatie: Soest
Re: sputterende S90
In een oud topic las ik dit: "Condensator zit op de bobine aan het frame vast (en is niet gesoldeerd, maar met een stekkertje")
Je kan google zoeken op "Dikke Harry blok condensator"
Je kan google zoeken op "Dikke Harry blok condensator"
tja....daar gaan we weer.
Re: sputterende S90
Dan denk ik aan twee oorzaken: iets van de ontsteking wordt warm en doet het slechter ,of iets uit het brandstofsysteem zorgt er voor dat de benzine niet goed doorloopt.
Volgens mij staan bobines er om bekend slecht te kunnen worden bij warmworden. Heb je toevallig een andere liggen om te proberen?
En de benzine-optie: heb je geen last van een tankdop die niet ontlucht?
Re: sputterende S90
Hey jongens,
Ik weet voorlopig genoeg.
Heb veel jaren geleden ooit een ander blok tijdelijk eronder gehad, ik denk dat na de wisseling de bobine en condensator op dat ene blok zijn gebleven. Ik zal eens een condensator gaan scoren en dan het blok er weer onder en dan weer verder kijken.
Bedankt voor de reacties
Ik weet voorlopig genoeg.
Heb veel jaren geleden ooit een ander blok tijdelijk eronder gehad, ik denk dat na de wisseling de bobine en condensator op dat ene blok zijn gebleven. Ik zal eens een condensator gaan scoren en dan het blok er weer onder en dan weer verder kijken.
Bedankt voor de reacties
Re: sputterende S90
Heb er een nieuwe accu in gezet want die oude was zo dood als een pier, die laadt tijdens het rijden ook goed bij
Re: sputterende S90
Ik verdenk je bobine, wat je meldt is echt een bobine die aan het overlijden is; koud prima, ook prima meetwaarden...maar warm kortsluiting.
Met hem maar eens door als het blok opwarmt..
Condensator kapot kun je zien door vonken tussen de puntjes, slecht starten..
Met hem maar eens door als het blok opwarmt..
Condensator kapot kun je zien door vonken tussen de puntjes, slecht starten..
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: sputterende S90
Een te strakke klep gaat ook vervelend doen bij warm worden. Check of er voldoende speling op zit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: sputterende S90
Condensator binnengekomen vrijdag, vanmorgen gemonteerd en blok weer compleet eronder.
Bougie eruit en getest of hij vonkt en dat deed hij prima (vond ik althans)
heb hem gestart en liep meteen. Toen ik hem van de werkbank haalde om verder uit te proberen kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Bougie vonkt nu ook niet meer.
Denk dat mn bobine nu toch ook overleden is. Kan dit toeval zijn of heb ik het verkeerd aangesloten en is hij daarom kapot?
de kabel van mn contactpunten gaat naar de blauwe draad vd bobine
condensator groen heb ik naar de zwarte vd bobine
condensator blauw gaan naar de zwarte kabel van mn blok (zit zon 6 pins stekker)
Toen er geen condensator aanwezig was zat het zo aangesloten
kabel contactpunten naar blauwe draad bobine,
zwarte draad bobine naar zwarte kabel van blok via 6 pins stekker.
Ik dacht dat ik het wel goed aangesloten had nu, maar omdat nu niks meer werkt twijfel ik er natuurlijk aan. Maar hij heeft het wel gedaan vanmorgen dat vind ik het rare.
Bobine vervangen is natuurlijk niet verkeerd, dan kan die er ook weer een lange tijd tegenaan, maar zou het wel vervelend vinden als die kapot gaan omdat ik het verkeerd aangesloten heb
Zag op de site van leertouwer dat ze 2 verschillende bobines hebben. zou daar verschil inzitten?
ik hoor het graag van jullie
groeten
Bougie eruit en getest of hij vonkt en dat deed hij prima (vond ik althans)
heb hem gestart en liep meteen. Toen ik hem van de werkbank haalde om verder uit te proberen kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Bougie vonkt nu ook niet meer.
Denk dat mn bobine nu toch ook overleden is. Kan dit toeval zijn of heb ik het verkeerd aangesloten en is hij daarom kapot?
de kabel van mn contactpunten gaat naar de blauwe draad vd bobine
condensator groen heb ik naar de zwarte vd bobine
condensator blauw gaan naar de zwarte kabel van mn blok (zit zon 6 pins stekker)
Toen er geen condensator aanwezig was zat het zo aangesloten
kabel contactpunten naar blauwe draad bobine,
zwarte draad bobine naar zwarte kabel van blok via 6 pins stekker.
Ik dacht dat ik het wel goed aangesloten had nu, maar omdat nu niks meer werkt twijfel ik er natuurlijk aan. Maar hij heeft het wel gedaan vanmorgen dat vind ik het rare.
Bobine vervangen is natuurlijk niet verkeerd, dan kan die er ook weer een lange tijd tegenaan, maar zou het wel vervelend vinden als die kapot gaan omdat ik het verkeerd aangesloten heb
Zag op de site van leertouwer dat ze 2 verschillende bobines hebben. zou daar verschil inzitten?
ik hoor het graag van jullie
groeten
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: sputterende S90
Nee, je hebt een accu bobine ontsteking.
Dus blauw gaat naar punten en bobine.
Parallel daar op sluit je de condensator aan.
Massa maken door condensator goed aan blok/frame te monteren.
De zwarte van de bobine gaat aan plus accu,
via contactslot, om te proberen kan ie ook direct even aan accu plus.
Normaal gaat ie op de witte naar contact.
Nu las ik dat je de condensator op de zwarte had!!
Dan had je die dus vol op de plus.
Afwachten of die nu al is overleden.
Gr. Wim.
Dus blauw gaat naar punten en bobine.
Parallel daar op sluit je de condensator aan.
Massa maken door condensator goed aan blok/frame te monteren.
De zwarte van de bobine gaat aan plus accu,
via contactslot, om te proberen kan ie ook direct even aan accu plus.
Normaal gaat ie op de witte naar contact.
Nu las ik dat je de condensator op de zwarte had!!
Dan had je die dus vol op de plus.
Afwachten of die nu al is overleden.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869