Pagina 1 van 1

Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 13 aug 2021 19:32
door Halodax
Hola!

Ben ik weer na een paar jaar afwezigheid :geek:

Voor de HDD volgende week toch maar even de motodax onder het stof vandaan gehaald.
2 jaar terug weggezet met E10 benzine erin dus carb zat vol met prut.

Carb uit mekaar gehad, ultrasoon gereinigd. Tank gespoeld en leidingen vervangen.

De boel in elkaar gezet, luchtstroef 1,25 slag open en gasnaald op z’n hoogst.
1x kicken en lopen, en gelijk mooi stationair (YX150 oude type).

Mooi begin dus maar met gasgeven een beetje stotteren en pruttelen. Dus de gasnaald op z’n laagst gezet. Toen liep ie mooier, dat wil zeggen.... 1x.

Want sindsdien wil ie niet meer starten.
Gasnaald precies in het midden gezet maar wil nog steeds niet starten🥴🤷‍♂️

Sleutelhelden met goeie ideeen/suggesties?
Mijn dank is groot.

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 13 aug 2021 20:19
door Halodax
Heb ik zelf alvast een updeet:

Blijkbaar was ie echt heel heel erg verzopen.
Half uurtje laten na een paar keer kicken liep ie weer.

Ik weet nog van voorheen dat de combinatie van dit blok en carb vrij nauw komt qua afstelling.

Mocht er iemand goeie ideeen hebben hoor ik het graag. Zou jammer zijn als ik zo de HDD ga rijden en een half uur moet wachten als ie ff afslaat😉

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 13 aug 2021 20:20
door Dennis
Ik denk even goed naar je bougie kijken, moet mooie blauwe vonk zijn en op de juiste plek de vonk geven.
Als ie weer loopt, kunnen we verder beoordelen hoe of wat.

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 13 aug 2021 20:48
door nielspbr
Dennis schreef: 13 aug 2021 20:20 Ik denk even goed naar je bougie kijken, moet mooie blauwe vonk zijn en op de juiste plek de vonk geven.
Als ie weer loopt, kunnen we verder beoordelen hoe of wat.
Volgens mij loopt ie alweer. De topicstarter zoekt tips om dit in de toekomst te voorkomen.

Wat ik doe.
- E5 tanken, nooit E10.
- Als ik de brommer/motor voor langere tijd stil zet de carburateur leegdraaien of aftappen.

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 13 aug 2021 21:16
door SuzuhaTR1
Bij ons hier in Huizen kun je op iig 1 plek nog ‘racebenzine’ krijgen, daar zitten volgens de bediende geen toevoegingen in, voor onze broms en moto’s zoveel gezonder tijdens de winterslaap

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 14 aug 2021 05:18
door jnijkamp
SuzuhaTR1 schreef:Bij ons hier in Huizen kun je op iig 1 plek nog ‘racebenzine’ krijgen, daar zitten volgens de bediende geen toevoegingen in, voor onze broms en moto’s zoveel gezonder tijdens de winterslaap
En waar in Huizen is dat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 14 aug 2021 07:59
door Halodax
Dennis schreef: 13 aug 2021 20:20 Ik denk even goed naar je bougie kijken, moet mooie blauwe vonk zijn en op de juiste plek de vonk geven.
Als ie weer loopt, kunnen we verder beoordelen hoe of wat.
Goeie, vonk is wel blauwig maar niet zo overtuigend fel.
Gek want hoewel het inmiddels een oude bougie is is deze heel weinig gebruikt.
Misschien even een nieuwe halen dus.
Nog steeds NGK C8 HSA? Of zijn er betere alternatieven?

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 14 aug 2021 09:15
door wim V8
Doe uiteraard eerst de basisdingen:

-Vervang voor de zekerheid de bougie (ngk zonder "R" (= weerstand)
-Geen ngk bougiedop gebruiken (deze bevatten een weerstand)
-Zorg voor een schoon luchtfilter.
-Stel de kleppen.


Doorloop dit:

viewtopic.php?f=54&t=51

Als het gaat zoals beschreven dan is ie afgesteld.

Lukt dat niet dan is de combinatie van tunings en/of aftermarket onderdelen verkeerd gekozen.
Of een imitatie carburateur. Daar moet je het ook mee treffen hoor.
Het is een Mikuni vm26 begrijp ik. Die kosten nieuw 130-150
Imitaties zijn er voor 45. Louche handelaren spelen daar op in door imitaties te verkopen
voor 110-120 Pas op!

Reed de motor met deze set-up hiervoor wel goed,
dan zou je kunnen proberen of je de carburateur nog beter schoon kunt maken.

Gr. Wim.

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 14 aug 2021 16:54
door Halodax
wim V8 schreef: 14 aug 2021 09:15 Doe uiteraard eerst de basisdingen:

-Vervang voor de zekerheid de bougie (ngk zonder "R" (= weerstand)
-Geen ngk bougiedop gebruiken (deze bevatten een weerstand)
-Zorg voor een schoon luchtfilter.
-Stel de kleppen.


Doorloop dit:

viewtopic.php?f=54&t=51

Als het gaat zoals beschreven dan is ie afgesteld.

Lukt dat niet dan is de combinatie van tunings en/of aftermarket onderdelen verkeerd gekozen.
Of een imitatie carburateur. Daar moet je het ook mee treffen hoor.
Het is een Mikuni vm26 begrijp ik. Die kosten nieuw 130-150
Imitaties zijn er voor 45. Louche handelaren spelen daar op in door imitaties te verkopen
voor 110-120 Pas op!

Reed de motor met deze set-up hiervoor wel goed,
dan zou je kunnen proberen of je de carburateur nog beter schoon kunt maken.

Gr. Wim.
Dank!
Betreft een echte Mikuni😉
Nieuw bougietje was alvast een wereld van verschil. Ik wou een C6 proberen maar die zijn hier in de buurt allemaal een beetje uitverkocht. Het is een CR7 geworden, geen idee wat de invloed van die weerstand is maar hij loopt er lekker mee.
Proef rondje gedaan met z’n 2e en dat was maar goed ook want ik dacht dat een halve liter benzine wel genoeg was. En toen stond ik zonder in Leusden. 🥳🥳🥳

Moraal van het verhaal: hij loopt nu mooi en trekt goed door ook in z’n 4.

Enige wat ik nog niet helemaal kan verklaren is dat als ik het gas loslaat vanuit hoge toeren het blok afslaat als ik het niet even opvang met de gashendel. Echter na een paar seconden loopt ie vanzelf weer hoger stationair en hoef ik niks te corrigeren🤷‍♂️

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 14 aug 2021 17:05
door nielspbr
C6 is te heet voor een 150, dat is voor een ori geknepen 50cc blokje.
c7/c8 is een stuk beter voor een 150.

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 14 aug 2021 22:21
door Halodax
nielspbr schreef: 14 aug 2021 17:05 C6 is te heet voor een 150, dat is voor een ori geknepen 50cc blokje.
c7/c8 is een stuk beter voor een 150.
Dat dacht ik dus ook maar kreeg in een prive bericht de tip om een C6 of C7 te proberen.
Maargoed het is nu CR7 geworden🤷‍♂️

Nu heb ik sinds in dit 150 blokje heb sowieso altijd al een beetje een moeilijke verhouding met bougies dus we gaan het wel zien. (Reserve mee😉)

Re: Carb afstel uitdaging VM26

Geplaatst: 15 aug 2021 08:18
door MrSinga
Dat ‘opvangen of hij valt uit’ doet me denken aan een rubber die aan het scheuren is. Rubber tussen carbu en spruitstuk dus. Die dingen hebben geen lang leven als het een chinese versie is :( soms een jaar maar, hoogstens 3j. En dan beginnen ze ofwel te krommen ofwel te scheuren. 9/10 als je gas geeft, tipt de carbu iets over naar voorzijde (je trekt hem als het ware iets op). Als je gas lost, dan keert die terug en heb je moment tussen naar voor getipt naar rust waardoor je soms een lek hebt.
Geloof me, heb ik es een paar uren op zitten zoeken waarom een maat z’n motodax dat deed, tot we uit frustratie gewoon ander spruitstuk+rubber hebben gemonteerd. En toen was het weg, terug oud gemonteerd en beginnen testen en kijken wat er gebeurde

Rubbers van de duurdere tuning merken zijn een stuk beter. Kosten dan ook snel meer dan de mad munk/trail bikes/witte producten/…

Bougie moet zeker C7 of C8 zijn. Had ik op m’n DT150 OOK, icm VM26.