Geen 3 bij C320
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
- Bezit: Honda C320
Geen 3 bij C320
Grote Hondagoeroe's!
De C320 loopt! En rijdt. En pruttelt. En ploft. Heerlijk. (welke? Deze: viewtopic.php?f=15&t=35219)
Maar. Hij heeft maar twee versnellingen. Bovendien brult hij in zijn hoogste versnelling als een dolle en dan rijd ik net aan 40. Lijkt me niet kloppen. En met een tandwielverhouding van 13-36 moet dat beter kunnen (dat is toch een prima verhouding?).
Dus mijn vermoeden is dat ik zijn derde versnelling mis. Maar wat ik ook doe aan de schakelkabels. Ik krijg geen 3. Dus ik heb het blok laten zakken om naar de schakelkam te kijken. Die blijft inderdaad net voor zijn 3 'hangen'. Hoe ik ook sjor en trek. Hij komt geen centimeter verder zijn 3 in. En ook lijkt het eerste dalletje (dus van normaal gesproken zijn 1) een vrij te geven. Dus als ik naar de schakelkam kijk, lijkt het eerder alsof ik zijn 1 mis in plaats van zijn 3. Ik snap er helemaal niks meer van. Waarom dan zo brullen en maar 40 in zijn hoogste versnelling, toch een verkeerde tandwielverhouding?
Hebben jullie een oplossing. Hoe stel ik de schakelkam op neutraal af? Dan kan ik dat als basis nemen. Ik heb het gevoel dat die verkeerd op de schakelas zit. Ik heb de werkplaatshandleiding zitten lezen, maar daar word ik niet veel wijzer van.
De versnelling in 'zijn 1' maar dat lijkt als ik aan het vliegwiel draai een neutraal
De versnelling in zijn 3 op het stuur, maar dan hangt die op het blok halverwege (bij draaien aan het vliegwiel geeft die geen neutraal, maar staat die in een versnelling).
De C320 loopt! En rijdt. En pruttelt. En ploft. Heerlijk. (welke? Deze: viewtopic.php?f=15&t=35219)
Maar. Hij heeft maar twee versnellingen. Bovendien brult hij in zijn hoogste versnelling als een dolle en dan rijd ik net aan 40. Lijkt me niet kloppen. En met een tandwielverhouding van 13-36 moet dat beter kunnen (dat is toch een prima verhouding?).
Dus mijn vermoeden is dat ik zijn derde versnelling mis. Maar wat ik ook doe aan de schakelkabels. Ik krijg geen 3. Dus ik heb het blok laten zakken om naar de schakelkam te kijken. Die blijft inderdaad net voor zijn 3 'hangen'. Hoe ik ook sjor en trek. Hij komt geen centimeter verder zijn 3 in. En ook lijkt het eerste dalletje (dus van normaal gesproken zijn 1) een vrij te geven. Dus als ik naar de schakelkam kijk, lijkt het eerder alsof ik zijn 1 mis in plaats van zijn 3. Ik snap er helemaal niks meer van. Waarom dan zo brullen en maar 40 in zijn hoogste versnelling, toch een verkeerde tandwielverhouding?
Hebben jullie een oplossing. Hoe stel ik de schakelkam op neutraal af? Dan kan ik dat als basis nemen. Ik heb het gevoel dat die verkeerd op de schakelas zit. Ik heb de werkplaatshandleiding zitten lezen, maar daar word ik niet veel wijzer van.
De versnelling in 'zijn 1' maar dat lijkt als ik aan het vliegwiel draai een neutraal
De versnelling in zijn 3 op het stuur, maar dan hangt die op het blok halverwege (bij draaien aan het vliegwiel geeft die geen neutraal, maar staat die in een versnelling).
Re: Geen 3 bij C320
Kabels even los halen en schakelen met die unit waar je de foto's van hebt staan.
Kijken of je dan alle versnellingen hebt, zo ja, dan zit het in de kabels. (evt kabels verkeerd om)
Kijken of je dan alle versnellingen hebt, zo ja, dan zit het in de kabels. (evt kabels verkeerd om)
Laatst gewijzigd door Dennis op 21 aug 2021 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
''UNOX MAN''
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
- Bezit: Honda C320
Re: Geen 3 bij C320
Dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg hem met de hand niet geschakeld. Is daar een manier voor?
Re: Geen 3 bij C320
Beetje draaien aan je uitgaande as, dan moet het toch wel kunnen hoor
''UNOX MAN''
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
- Bezit: Honda C320
Re: Geen 3 bij C320
Je bedoelt de as van het voortandwiel?
Re: Geen 3 bij C320
ja klopt, dan moet hij wel in de versnellingen gaan als je de schakelhevel draait. Op de laatste foto kom je namelijk niet in dat laatste deukje. De vraag is of dat door je kabels komt, of dat dat ding ind e verkeerde stand op je asje zit.
''UNOX MAN''
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Geen 3 bij C320
En als dat allemaal niet werkt: blok splitsen. Ik heb ooit bij een 'gereviseerd' blok het tandwiel van de 2 moeten omdraaien. Dat blok had daardoor geen vrij. Ik vermoed iets vergelijkbaars bij jouw blok (maar dan bij de 3).
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
Re: Geen 3 bij C320
Wat NIX èn Dennis zeggen.
Wat ook kan is dat de kam een tandje of wat verkeerd op de schakelas zit.
Zet de versnellingsbak in vrij, zorg dat de hendel aan het stuur dat ook is.
Kijk of het blokkeerwieltje in het dal van de kam zit...zo niet; kam verplaatsen.
Wat ook kan is dat de kam een tandje of wat verkeerd op de schakelas zit.
Zet de versnellingsbak in vrij, zorg dat de hendel aan het stuur dat ook is.
Kijk of het blokkeerwieltje in het dal van de kam zit...zo niet; kam verplaatsen.
Re: Geen 3 bij C320
dit blok is niet recent uit elkaar geweest en daarvoor ooit lang geleden wel gewoon gereden neem ik aan. Het lijkt er ook op dat je schakel unit niet volledig op het asje zit, dus er mogelijk ooit af geweest is. Kan inderdaad uiteindelijk blijken dat je hem er af moet halen en in andere stand terug moet plaatsen. Dan helpt het vaak wel om even een platte schroevendraaier in de spleet te doen die je normaal dichtknijpt met het borg boutje. Dan gaat het wat makkelijker.
Het zou natuurlijk kunnen dat de vorige eigenaar bij demonteren dacht dat die schakel unit er af moest voor de kabels enzo. Dan makkelijk in verkeerde stand terug te zetten. Maar eerst gewoon schakelen zonder kabels, kijken wat er gebeurt.
Succes, moet lukken zonder grote problemen verawacht ik.
Het zou natuurlijk kunnen dat de vorige eigenaar bij demonteren dacht dat die schakel unit er af moest voor de kabels enzo. Dan makkelijk in verkeerde stand terug te zetten. Maar eerst gewoon schakelen zonder kabels, kijken wat er gebeurt.
Succes, moet lukken zonder grote problemen verawacht ik.
''UNOX MAN''
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
- Bezit: Honda C320
Re: Geen 3 bij C320
Dank allen!
Dat werkte inderdaad.
Gek, ik probeerde eerst het schakelen te beïnvloeden door aan het vliegwiel te draaien, maar dat werkte niet.
Door jullie tips draaien aan de uitgaande as geprobeerd en dat werkt wel.
Ik heb een 3 gevonden. De schakelkam iets versteld. Alleen is de 1 nu onbereikbaar via de stuurversnellingen. Schakelt sowieso nog rot. Maar morgen maar eens rustig verder proberen met het afstellen van de kabels.
Dank tot zover!
Dat werkte inderdaad.
Gek, ik probeerde eerst het schakelen te beïnvloeden door aan het vliegwiel te draaien, maar dat werkte niet.
Door jullie tips draaien aan de uitgaande as geprobeerd en dat werkt wel.
Ik heb een 3 gevonden. De schakelkam iets versteld. Alleen is de 1 nu onbereikbaar via de stuurversnellingen. Schakelt sowieso nog rot. Maar morgen maar eens rustig verder proberen met het afstellen van de kabels.
Dank tot zover!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
- Bezit: Honda C320
Re: Geen 3 bij C320
En voor het archief: wie deze ooit eens zoekt.
Het was de oplossing. Schakelkam iets verstoken op de as. Alle versnellingen zijn na het afstellen van de handkabels goed bereikbaar.
Blokje had er in het begin geen zin overigens, pas na dat ik hem een keer goed warm had gereden begon die te schakelen. Naja. Hij heeft dan ook ruim 10 op een kast gelegen.
Het was de oplossing. Schakelkam iets verstoken op de as. Alle versnellingen zijn na het afstellen van de handkabels goed bereikbaar.
Blokje had er in het begin geen zin overigens, pas na dat ik hem een keer goed warm had gereden begon die te schakelen. Naja. Hij heeft dan ook ruim 10 op een kast gelegen.
Re: Geen 3 bij C320
Waarschijnlijk plakken je koppelingsplaten een beetje, of zijn gewoon niet goed meer. Als je de koppeling inknijpt en in versnelling 1 zet, moet je vrijwel zonder weerstand kunnen rollen met je brommer. Als dat toch wat weerstand geeft, komt je koppeling niet goed vrij en gaat schakelen rot. Bij warme motor iets minder frictie van de olie tussen de platen, dan dus beter schakelen. Koppeling afstellen aan de kabel als hij vrij los staat, kan ook geprobeerd. En natuurlijk kabels goed smeren, wd40 is lekker dun en komt er vaak wel goed in. Ook je schakel handvat even sprayen.
Fijn dat het gelukt is verder natuurlijk!
Groeten
Dennis
Fijn dat het gelukt is verder natuurlijk!
Groeten
Dennis
''UNOX MAN''