Geen 3 bij C320

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Geen 3 bij C320

Bericht door christianos »

Grote Hondagoeroe's!

De C320 loopt! En rijdt. En pruttelt. En ploft. Heerlijk. (welke? Deze: viewtopic.php?f=15&t=35219)

Maar. Hij heeft maar twee versnellingen. Bovendien brult hij in zijn hoogste versnelling als een dolle en dan rijd ik net aan 40. Lijkt me niet kloppen. En met een tandwielverhouding van 13-36 moet dat beter kunnen (dat is toch een prima verhouding?).

Dus mijn vermoeden is dat ik zijn derde versnelling mis. Maar wat ik ook doe aan de schakelkabels. Ik krijg geen 3. Dus ik heb het blok laten zakken om naar de schakelkam te kijken. Die blijft inderdaad net voor zijn 3 'hangen'. Hoe ik ook sjor en trek. Hij komt geen centimeter verder zijn 3 in. En ook lijkt het eerste dalletje (dus van normaal gesproken zijn 1) een vrij te geven. Dus als ik naar de schakelkam kijk, lijkt het eerder alsof ik zijn 1 mis in plaats van zijn 3. Ik snap er helemaal niks meer van. Waarom dan zo brullen en maar 40 in zijn hoogste versnelling, toch een verkeerde tandwielverhouding?

Hebben jullie een oplossing. Hoe stel ik de schakelkam op neutraal af? Dan kan ik dat als basis nemen. Ik heb het gevoel dat die verkeerd op de schakelas zit. Ik heb de werkplaatshandleiding zitten lezen, maar daar word ik niet veel wijzer van.

Afbeelding
De versnelling in 'zijn 1' maar dat lijkt als ik aan het vliegwiel draai een neutraal

Afbeelding
De versnelling in zijn 3 op het stuur, maar dan hangt die op het blok halverwege (bij draaien aan het vliegwiel geeft die geen neutraal, maar staat die in een versnelling).

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door Dennis »

Kabels even los halen en schakelen met die unit waar je de foto's van hebt staan.
Kijken of je dan alle versnellingen hebt, zo ja, dan zit het in de kabels. (evt kabels verkeerd om)
Laatst gewijzigd door Dennis op 21 aug 2021 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
''UNOX MAN''

christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door christianos »

Dat heb ik geprobeerd, maar ik krijg hem met de hand niet geschakeld. Is daar een manier voor?

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door Dennis »

Beetje draaien aan je uitgaande as, dan moet het toch wel kunnen hoor
''UNOX MAN''

christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door christianos »

Je bedoelt de as van het voortandwiel?

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door Dennis »

ja klopt, dan moet hij wel in de versnellingen gaan als je de schakelhevel draait. Op de laatste foto kom je namelijk niet in dat laatste deukje. De vraag is of dat door je kabels komt, of dat dat ding ind e verkeerde stand op je asje zit.
''UNOX MAN''

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door NIX »

En als dat allemaal niet werkt: blok splitsen. Ik heb ooit bij een 'gereviseerd' blok het tandwiel van de 2 moeten omdraaien. Dat blok had daardoor geen vrij. Ik vermoed iets vergelijkbaars bij jouw blok (maar dan bij de 3).
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door Lacsap »

Wat NIX èn Dennis zeggen.

Wat ook kan is dat de kam een tandje of wat verkeerd op de schakelas zit.
Zet de versnellingsbak in vrij, zorg dat de hendel aan het stuur dat ook is.
Kijk of het blokkeerwieltje in het dal van de kam zit...zo niet; kam verplaatsen.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door Dennis »

dit blok is niet recent uit elkaar geweest en daarvoor ooit lang geleden wel gewoon gereden neem ik aan. Het lijkt er ook op dat je schakel unit niet volledig op het asje zit, dus er mogelijk ooit af geweest is. Kan inderdaad uiteindelijk blijken dat je hem er af moet halen en in andere stand terug moet plaatsen. Dan helpt het vaak wel om even een platte schroevendraaier in de spleet te doen die je normaal dichtknijpt met het borg boutje. Dan gaat het wat makkelijker.

Het zou natuurlijk kunnen dat de vorige eigenaar bij demonteren dacht dat die schakel unit er af moest voor de kabels enzo. Dan makkelijk in verkeerde stand terug te zetten. Maar eerst gewoon schakelen zonder kabels, kijken wat er gebeurt.

Succes, moet lukken zonder grote problemen verawacht ik.
''UNOX MAN''

christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door christianos »

Dank allen!

Dat werkte inderdaad.
Gek, ik probeerde eerst het schakelen te beïnvloeden door aan het vliegwiel te draaien, maar dat werkte niet.

Door jullie tips draaien aan de uitgaande as geprobeerd en dat werkt wel.

Ik heb een 3 gevonden. De schakelkam iets versteld. Alleen is de 1 nu onbereikbaar via de stuurversnellingen. Schakelt sowieso nog rot. Maar morgen maar eens rustig verder proberen met het afstellen van de kabels.

Dank tot zover!

christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door christianos »

En voor het archief: wie deze ooit eens zoekt.

Het was de oplossing. Schakelkam iets verstoken op de as. Alle versnellingen zijn na het afstellen van de handkabels goed bereikbaar.
Blokje had er in het begin geen zin overigens, pas na dat ik hem een keer goed warm had gereden begon die te schakelen. Naja. Hij heeft dan ook ruim 10 op een kast gelegen.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Geen 3 bij C320

Bericht door Dennis »

Waarschijnlijk plakken je koppelingsplaten een beetje, of zijn gewoon niet goed meer. Als je de koppeling inknijpt en in versnelling 1 zet, moet je vrijwel zonder weerstand kunnen rollen met je brommer. Als dat toch wat weerstand geeft, komt je koppeling niet goed vrij en gaat schakelen rot. Bij warme motor iets minder frictie van de olie tussen de platen, dan dus beter schakelen. Koppeling afstellen aan de kabel als hij vrij los staat, kan ook geprobeerd. En natuurlijk kabels goed smeren, wd40 is lekker dun en komt er vaak wel goed in. Ook je schakel handvat even sprayen.

Fijn dat het gelukt is verder natuurlijk!

Groeten
Dennis
''UNOX MAN''

Plaats reactie