Geachte experts,
Ik heb een Zhenhua APE50, en ik ben een beetje in de war. Ik heb namelijk geen "owner manual" meer.
Natuurlijk kan ik aan de rechterkant van het blok de olie checken, (zit een "kijkglaasje") en boven bijvullen.
Maar op het ontstekingshuis (linkerkant) zit ook een dopje en nou weet ik dus niet waar dat voor is.
En een daaropvolgende vraag, is het ok als er in dat huis ook olie zit?
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe dit zit aub?
Thanks,
Wim,
Zhenhua APE50 dopje op onstekingshuis
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16211
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Zhenhua APE50 dopje op onstekingshuis
Door dat dopje kun je de T markering van het vliegwiel zien, die markering heb je nodig als je kleppen gaat stellen of andere werkzaamheden aan het blok gaat uitvoeren waarbij je met nokkenas timing te maken krijgt.
Ik zou zeggen dat daar geen olie hoort te zitten maar ik heb geen verstand van zhenhua staande cilinders.
Ik verwacht onder die kap een binnestebuitenviegwiel, want e-start, en de spoelenkrans gemonteerd tegen de binnenkant van het deksel. En met deksel bedoel ik niet het inspectieluikje met de 4 boutjes, als je die eraf haalt kun je met behulp van een dopsleutel de krukkas op tdc zetten, zie eerder genoemd dopje.
Ik zou zeggen dat daar geen olie hoort te zitten maar ik heb geen verstand van zhenhua staande cilinders.
Ik verwacht onder die kap een binnestebuitenviegwiel, want e-start, en de spoelenkrans gemonteerd tegen de binnenkant van het deksel. En met deksel bedoel ik niet het inspectieluikje met de 4 boutjes, als je die eraf haalt kun je met behulp van een dopsleutel de krukkas op tdc zetten, zie eerder genoemd dopje.
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 aug 2021 13:25
- Bezit: Geen "echte", een Zhenhua APE50
Re: Zhenhua APE50 dopje op onstekingshuis
Hallo Nielspbr, dank voor de snelle reactie, dan is in ieder geval 1 misterie opgelost.
Dan hoop ik dat nog iemand anders kan reageren op de andere vraag van olie in dat ontstkingscompartiment, want dat zit er echt wel in. Want als ik er boven in kijk en dan met de kickstarter ervoor zorg dat de rotor draait zit er echt wel olie aan.
Als dat "echt niet hoort" weet ik ook hoeveel moeite ik nog moet doen om e.e.a. "weer aan de praat te krijgen".
Als ik daar nog wat meer info of foto's moet posten hoor ik dat natuurlijk graag.
Thanks,
Wim,
Dan hoop ik dat nog iemand anders kan reageren op de andere vraag van olie in dat ontstkingscompartiment, want dat zit er echt wel in. Want als ik er boven in kijk en dan met de kickstarter ervoor zorg dat de rotor draait zit er echt wel olie aan.
Als dat "echt niet hoort" weet ik ook hoeveel moeite ik nog moet doen om e.e.a. "weer aan de praat te krijgen".
Als ik daar nog wat meer info of foto's moet posten hoor ik dat natuurlijk graag.
Thanks,
Wim,
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 04 aug 2008 06:26
- Locatie: hoonhorst/raalte
Re: Zhenhua APE50 dopje op onstekingshuis
bij zo'n zhenhua loopt de olie rond de ontsteking. net als bij grotere motoren. zolang er olie in zit, niets om je zorgen over te maken.
heb er zelf ook zo een. (bij de mijne was de pick-up spoel overleden)
Loopt de jouwe niet meer dan?
heb er zelf ook zo een. (bij de mijne was de pick-up spoel overleden)
Loopt de jouwe niet meer dan?
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22 aug 2021 13:25
- Bezit: Geen "echte", een Zhenhua APE50
Re: Zhenhua APE50 dopje op onstekingshuis
Ok, dus dat is gelukkig ok.
Nou, heeft een paar jaar stil gestaan. Dus ik ben eerst maar eens aan een "schoonmaak actie" begonnen. In eerste instantie "geen vonkje", maar dat bleek een losse draad (geen idee hoe dat komt door stil staan)
Dus als ik carburator schoon heb zal ik het nog eens voorzichtig proberen (met nieuwe benzine natuurlijk, de ouwe is naar het chemisch afval)
Maar eigenlijk ben ik bezig hem zover te krijgen dat hij weer verkoopbaar is. En daar wil ik dus alleen aan als hij loopt en betrouwbaar is...
Nou, heeft een paar jaar stil gestaan. Dus ik ben eerst maar eens aan een "schoonmaak actie" begonnen. In eerste instantie "geen vonkje", maar dat bleek een losse draad (geen idee hoe dat komt door stil staan)
Dus als ik carburator schoon heb zal ik het nog eens voorzichtig proberen (met nieuwe benzine natuurlijk, de ouwe is naar het chemisch afval)
Maar eigenlijk ben ik bezig hem zover te krijgen dat hij weer verkoopbaar is. En daar wil ik dus alleen aan als hij loopt en betrouwbaar is...