PC50 klusadvies

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
bobmon
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2020 19:19
Bezit: Honda PC50

PC50 klusadvies

Bericht door bobmon »

Afgelopen periode zijn wij (wat vrienden en ik) bezig geweest met het klussen aan mijn PC50. Na een 2daagse rit had ik hem weggezet (reedt niet perfect, snelheid (max 40, terwijl hij harder ging) en op volle snelheid wat haperend gevoel).

Ik had het gevoel dat de begrenzer in mijn vliegwiel nog niet was vastgezet dus had ik er een aangeschaft die al wel was vastgezet. Nadat wij dit gedaan hebben, begon het raadsel. Bij het aantrappen viel op dat hij af en toe stil staat en dan later weer door draait. Ook zit er wat speling in de trapperstang (is dat normaal?).

Vervolgens wilde hij niet meer starten, de bougie geeft geen vonk meer (twee bougies getest), de verlichting doet het nog wel.

Ik heb wat filmpjes gemaakt, dan kan jij het ook zien. Nu de grote vraag. Voor een aantal punten weten wij zelf hoe we het kunnen vervangen alleen niet of dat dan ook de problemen verholpen zijn.

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Iemand een tip waarmee ik aan de slag kan gaan? of kent iemand een goede plek rondom Woerden, Utrecht, die er misschien een keer naar kan kijken? Fourstroke is helaas nog heel druk dus had geen tijd.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: PC50 klusadvies

Bericht door iclaudius »

Hoe is de schakelaar op de koplamp? daarmee kan je de PC uitzetten, soort contactschakelaar, nog verder draaien en je licht is aan. Dus hoe is die schakelaar!
Erg moeilijk te zien (filmpjes draaien niet bij mij ,mijn schuld denk ik...ouderwets)wat er gaande is.
Zet iig de puntjes op F met rijstevloei ertussen, en die moet losgaan als je draaiend de F bereikt (vliegwiel anti klok draaien) Is de nok in het vliegwiel in rust bij stilstand..........enz enz, Is het schoon tussen de puntjes?

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: PC50 klusadvies

Bericht door wim V8 »

De meeste Nederlandse pc's hebben die schakelaar niet. Alleen verlichting aan/uit.

Filmpje 3, gebruik je daar wel even kort het decompresseur hendeltje aan het stuur?.
Zo ja? Dan is je startkoppelingsplaatje versleten.

Probeer weer eens met je eigen vliegwiel.
Doet ie het dan weer?
Zet van die dan de begrenzer vast en gebruik dat vliegwiel.

Trapas speling is wel groot, axiaalspeling mag.
Maar dit lijkt wel erg veel.
Ik zal eens bij mijne kijken.
Misschien te maken met het doorslippen met aantrappen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: PC50 klusadvies

Bericht door Lacsap »

Die axiale speling op de trapas is veels te groot, dat klopt niet.
Zoals Wim al aangeeft; dit kán gevolgen hebben voor de startkoppeling.

Vwb het niet draaien; je hebt geen vonk of (aannemelijker) je hebt het vliegwiel niet goed gemonteerd en nou klopt de timing niet.
Zit het spietje nog in de krukas?

bobmon
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 mei 2020 19:19
Bezit: Honda PC50

Re: PC50 klusadvies

Bericht door bobmon »

Bedankt voor de adviesen.

Wij hebben het oude vliegwiel terug geplaatst en dat leek ook niks te helpen. Zelf ben ik nu heel erg druk en wordt het winter dus kan ik de tijd er voor gaan nemen.

Heeft er iemand toevallig contacten rondom Woerden (Utrecht) die het eventueel leuk vinden om dit probleem te tackelen? Heb al wat lijntjes uitgezet maar hoor het graag.

Plaats reactie