MrSinga schreef: ↑18 sep 2021 16:42Dit is hier al meermaals aan bod geweest. Injectie opvoeren is gewoon moeilijk omdat ieder merk nog wat z’n eigen ding doet en dan ook dat je beperkter zit naar inspuiten enz. Voor een MSX/MONKEY bestaan Keihin nozzles en zelfs complete bodys die groter zijn, kun je ook de ECU kopen die anders geprogrammeerd is. Maar we zijn bezig over een china kloon, moogt ge al blij zijn of je vervangstukken vind
Ja oke, ik begrijp dit wel.
Ik heb me overigens nooit verdiept in de brommerinjecties.
Maar wat ik me dan afvroeg, stel je hebt zo'n injectieblok, en net als de topicstarter stel je de vraag dat je een grote cilinder wilt
monteren.
Toen zei iemand, als je injectie hebt kan je dat wel vergeten.
Ik denk namelijk van niet.
Als het werkt zoals in de automobiel techniek.
Met injectie heb je een gasklephuis, met gasklep met daaraan een gasklepstandsensor.
Daarvoor gemonteerd een luchtmassa(hoeveelheids) meter (sensor).
Na de gasklep komt de benzine injector, die spuit de juiste hoeveelheid benzine in, berekend door de computer(ecu).
Na de uitlaatklep komt de lambdasonde in de uitlaatbocht, die proeft aan de uitlaatgassen,
en controleert of er genoeg, te weinig of teveel benzine is ingespoten.
Nu monteren we ipv de 40mm een 50mm boring cilinder.
Zuiger gaat naar beneden, zuigt lucht aan, spuit een hoeveelheid brandstof in die volgens de berekening
bij de vorige uitlaatslag voldoende was waarbij dat gasmengsel is beproeft door de lambdasonde.
Maar bij de uitlaatslag proeft de lambdasonde een te arm mengsel.
Dat komt door de grotere boring van de nieuwe cilinder=groter slagvolume=meer lucht
Door de computer wordt nu razendsnel berekend hoeveel benzine er wel in moet,
dat komt er bij de volgende inlaatslag bij.
Bij de hedendaagse injecties wordt uiteraard aan de hand van de aangezogen hoeveelheid lucht
en andere parameter data al direct de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten.
In de berekeningen van de computer werken veel meer sensoren mee, die heb ik voor het gemak niet besproken.
(pingelsensoren, temperatuursensoren, toerental, ontst.tijdstip, nokstand,
al genoemde luchtmeter en gasklepstand sensor en nog wel wat meer apparaten)
Maar alleen de simpele houtje touwtje injectie uitleg gedaan.
Dus kort gezegd, corrigeert het injectiesysteem zelf misschien het foute mengsel naar het juiste mengsel?
Want van bijv. 50cc naar 70cc dat is toch niet zo'n spannende verandering voor het injectiesysteem.
Daar is toch geen injector voor nodig met een grotere opbrengst?
Gr. Wim.