Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

ok, ik ben erg blij dat er meerdere reacties zijn die melding geven over dat lassen van gietijzer moet gebeuren terwijl het heet is. ik had dat al willen zeggen maar was bang om al te pedant over te komen. idd moet gietijzer gelast worden terwijl het idealiter dezelfde hitte heeft als de las. (...) er is geloof ik ergens in spijkenisse een bedrijf wat gescheurde gietijzeren motorblokdelen lassen kan, en dat doen ze door het blokdeel roodgloeiend te verhitten en dan lassen, dit voornamelijk om te voorkomen dat het terug weer gaat scheuren. niet omwille van een goed hechtende las, dat is daarin gewoon bijzaak. zover ik weet zijn hun de enige die dit uberhaupt doen, normaal kan je gietijzer helemaal niet lassen

dit alles in aanmerking genomen ga je dus een probleem krijgen met het behoud van de maatvoering van je cylinderboring wanneer je de hele cylinder roodgloeiend wil maken... het na-kotteren -honen van de cylinder zal dan noodzakelijk zijn na het lassen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

https://www.elektrolas.com/lasadvies/gietijzer-lassen

Wel leuk dat mensen meedenken 🙂!
Roodgloeiend lassen kan als je een megadikke oven hebt, dit geeft wel veel verstoring in de koolstofhuidhouding van gietijzer. Maakt ook niet uit, de andere methode, juist héél weinig hitte in het materiaal stoppen, is voor de hobbiist veel beter toepasbaar, dus dat heb ik gedaan. Het moet nog afgewerkt, maar ziet er best goed uit, het laste op zich ook heel mooi en gemakkelijk.
Als de boel straks klaar is en het motortje loopt zien we wel of het heel blijft, zo niet dan komt er een alu- cilinder op, die blijft zeker heel na het lassen. Ik denk dat mijn laswerkje wel heel blijft ☺️

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

wat je misschien ook kan doen is dat je hiervoor twee gewone gietijzeren cylinders opoffert. van de ene zaag je de tunnel eraf, en van de andere behoud je de tunnel en zaag je de rest van de cylinder eraf, waarna je de tunnel bij montage los naast de cylinder monteert. dus dat je tussen de cylinder en de tunnel door kan kijken, das ook wel leuk.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Ik denk dat je die tunnel moeilijk los tegen de cilinder kunt bevestigen zonder lekkage. Maar de boel zit inmiddels redelijk vast, ik was door mijn rutiel-laselectrodes heen. Volgende week maak ik de cilinder af. Inmiddels ben ik ook begonnen de kop breder te maken zodat die straks op de verbrede cilinder past. De kop moet ik nog lassen, misschien morgen als ik even tijd heb.
Ik heb de kleprubbers er mooi heel af gekregen met een zelfgemaakte klepsteelrubbertang (3xwoordwaarde) 😊

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Vanmiddag de te verbreden cilinderkop een half uur in de oven op 250 graden.
Daarna meteen het verbredende stuk wat ik gisteren op de freesbank pas gemaakt heb er met met TIG AC aan gelast.
Goed doorgelast, en daarna aan de buitenkant een beetje glad gemaakt.
Binnenkant moet ook nog wat opgeknapt om te zorgen dat de distributieketting genoeg ruimte heeft.

Voor het "giet-uiterlijk" zit ik te denken aan het laten glasparelstralen van het blok en dit cilinderkopje.

Afbeelding

Kopje in de oven voorverwarmen op 250 graden.

Afbeelding

Goed doorgelast tot binnenin de distributieketting-tunnel.

Afbeelding

Kopje weer glad geschuurd, moet nog verder afgewerkt en daarna glasparelstralen denk ik voor de "originele" looks.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Lacsap »

Mooi doan!

Monteer even een nokkenas en -tandwiel, dan weet je hoeveel er van de las binnenin weggeslepen moet worden om de ketting vrij te laten draaien.

Goed bezig hoor, petje af! 👍

Ik ben geen voorstander van glasparelen, dat heeft me al een vers-gereviseerd motorfietsblok gekost..

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16200
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

Lacsap schreef: 10 jan 2022 21:00
Ik ben geen voorstander van glasparelen, dat heeft me al een vers-gereviseerd motorfietsblok gekost..
Je moet natuurlijk wel alle stappen doen en niets overslaan.
Losse onderdelen, alle (kogel/rol)lagers verwijderen, van tevoren heel goed ontvetten en natuurlijk achteraf goed spoelen en droog blazen. En goed oppassen met kleine kanaaltjes.

Gezien de topicstarter de boel helemaal uit elkaar heeft liggen moet dat geen probleem zijn.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MrSinga »

Lacsap schreef: 10 jan 2022 21:00 Ik ben geen voorstander van glasparelen, dat heeft me al een vers-gereviseerd motorfietsblok gekost..
achteraf alles goed spoelen en uitblazen is idd wel noodzakelijk. Maar ik doe het al jaren als ik een blok opnieuw opbouw, zowel middencarters/kop als koppelingsdeksel. Maar naderhand alle gaatjes en hoekjes uitblazen/doorspoelen/...

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Lacsap schreef: 10 jan 2022 21:00 Mooi doan!

Monteer even een nokkenas en -tandwiel, dan weet je hoeveel er van de las binnenin weggeslepen moet worden om de ketting vrij te laten draaien.

Goed bezig hoor, petje af! 👍

Ik ben geen voorstander van glasparelen, dat heeft me al een vers-gereviseerd motorfietsblok gekost..
Even de nokkenas plaatsen heeft weinig zin. Deze moet ik eerst nog verbreden om het tandwiel op de juiste plek te krijgen.
Maar ik maak de binnenkant gewoon weer zo goed als glad, dan is de ruimte er wel.

Die negatieve ervaring met glasparelen, is dat omdat er achtergebleven glas je blok in de vernieling heeft gedraaid ?

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

nielspbr schreef: 10 jan 2022 21:29
Lacsap schreef: 10 jan 2022 21:00
Ik ben geen voorstander van glasparelen, dat heeft me al een vers-gereviseerd motorfietsblok gekost..
Je moet natuurlijk wel alle stappen doen en niets overslaan.
Losse onderdelen, alle (kogel/rol)lagers verwijderen, van tevoren heel goed ontvetten en natuurlijk achteraf goed spoelen en droog blazen. En goed oppassen met kleine kanaaltjes.

Gezien de topicstarter de boel helemaal uit elkaar heeft liggen moet dat geen probleem zijn.
Ik ga juist alle oude lagers monteren als ik de boel laat parelstralen geloof ik. Dan ben je zeker dat de plekken waar lagers gemonteerd zitten niet mee-gestraald worden.

Naast schoonblazen en poetsen heb ik goede ervaring met kale blokdelen in de afwasmachine. (als de vrouw even weg is 😁)

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Lacsap »

Ook bij mij draaide de vaatwasser ná het parelen overuren..de kopjes hadden nog een tijdje erna een vreemde nasmaak..😉😂

Er blijft sludge achter in oliekanalen waar de glasparels bij mij in bleven zitten.
Ondanks spoelen en doorblazen kwamen ze los tijdens de eerste rit...en vernielden de hoofdglijlagers..en krukas..😭

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door NIX »

Het glas komt vrij zodra de carters opwarmen. Ik zou kiezen voor verdichten.

Let even op de koeling van de kop. Behalve olie, is er ook de luchthapper linksonder die de lucht over de verbrandingskamer laat lopen en er bij de bougie uit komt. De staande cilinder gaat weinig lucht happen zonder aanpassing vermoed ik.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Lacsap »

Toen bestond het nog niet, zou ik het weer doen koos ik voor ijsstralen.
Dus stralen met droogijs; dat geeft gegarandeerd nooit het angstzweet-/ klamme handjes gevoel of je alles wel ècht goed schoon hebt.

https://www.kaercher.com/nl/professiona ... ining.html

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

NIX schreef: 12 jan 2022 14:35 Het glas komt vrij zodra de carters opwarmen. Ik zou kiezen voor verdichten.

Let even op de koeling van de kop. Behalve olie, is er ook de luchthapper linksonder die de lucht over de verbrandingskamer laat lopen en er bij de bougie uit komt. De staande cilinder gaat weinig lucht happen zonder aanpassing vermoed ik.
Goeie tip NIX,
Het slimme koelmaniertje wat Honda ooit heeft bedacht zal inderdaad minder goed(/niet) werken als het happertje recht de lucht in steekt. Ik zou een gebogen kapje er op kunnen lassen zodat de lucht er wel weer "geforceerd" in wordt geduwd. Als het motortje straks in gebruik wordt genomen ga ik meten met een laser-temperatuur meter om te kijken hoe heet de verschillende dingen worden. O.a. vanwege het uiterlijk van zo'n kapje ga ik dit niet meteen doen. Ook heeft Allen Millyard al een paar duizend kilometer met zijn twin ss gereden, ook door zuid-Frankrijk, en hij heeft geen problemen gehad hier mee. SS50's zijn veelvuldig ongelooflijk mishandeld en het spul ontzettend veel te kunnen verdragen, ik ga niet het uiterste uit mijn blokje halen, dus de belasting is minder groot. Daarom verwacht ik dat het mee zal vallen. Maar mocht de kop van de staande cilinder veel heter worden dan kan ik er altijd nog een kapje op maken.
Laatst gewijzigd door C320i op 12 jan 2022 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Lacsap schreef: 12 jan 2022 20:22 Toen bestond het nog niet, zou ik het weer doen koos ik voor ijsstralen.
Dus stralen met droogijs; dat geeft gegarandeerd nooit het angstzweet-/ klamme handjes gevoel of je alles wel ècht goed schoon hebt.

https://www.kaercher.com/nl/professiona ... ining.html
Ook niet verkeerd, de CO2 korrels maken korte metten met al het vuil, het alu wordt weer als nieuw.
Wat het echter niet doet is het veranderen van de oppervlakte structuur, het laat alle metaal in takt zoals het is.
Een dat is wat ik eigenlijk wél wil, ik wil mijn bewerkte/geschuurde/gefreesde carter-delen weer één egale look laten geven.
Carters spuiten zou ook kunnen, maar dat geeft zo'n "chinese look", en dat is niet de bedoeling... :roll:

Plaats reactie