Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Jason »

@C320i: spannende tijden! Mogelijk dat je een klein video clipje wilt plaatsen van het avontuur?

Zeer benieuwd hoe het uit gaat pakken en zal voor je duimen!

Groet, Jason

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16214
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

Fingers crossed dan maar.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Gisteren een koppakking gemaakt voor de verbrede horizontale cilinder & cilinderkop.
Voor de andere cilinder kun je gewoon één kopen natuurlijk, maar deze moet je zelf maken.
(rood) Koper is hier heel geschikt materiaal voor, heel goed warmtegeleidend, relatief zacht en sterk genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hannesd
4T-MSB beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2021 16:42
Bezit: super 100

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door hannesd »

en hou je rekening dat deze zelfgemaakte koperen pakking niets in dikte zal verliezen en de originele pakking wat wel samengedrukt zal worden?
dus zal er mogelijks ook wat compressieverschil zitten tussen de cilinders. ik zou dan eerder nog een 2de pakking maken ook in koper, dan heb je al +- dezelfde compressie voor beide cilinders.

Jason
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 158
Lid geworden op: 27 jan 2012 14:28
Bezit: SS50ZB2

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Jason »

@C320i: hannesd heeft een goed punt.

Wat ik zelf zou doen is zeker stellen dat je de koperen pakkingen goed "cured" met hitte en afkoelen.

Hierdoor worden de pakkingen zacht genoeg om hun werk te kunnen doen qua afsluiten en afgesloten blijven.

Overigens: "rood koper" is een beetje een pleonasme, want koper heeft die rood achtige kleur.

Het "gele" metaal is "messing" en dat is een legering.

Je maakt goede voortgang, respect: keep it going!


Groet, Jason

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Koper is rood, daarom had ik rood ook tussen haakjes gezet.
Als ik het er niet bij had gezet dan had er vast iemand geroepen dat ik geen geel koper moet gebruiken omdat dat messing is 😄

Ik stook koper pakkingen altijd roodgloeiend en gooi ze dan in koud water, in tegenstelling tot koolstofrijke staalsoorten wordt koper dan zacht i.p.v. hard. 40 jaar geleden of zo op school al eens geleerd 😉

Ik zorg wel dat de cilinders ongeveer even veel compressie krijgen, evt met een dikkere voetpakking of zo, een koperen koppakking voor de andere cilinder maken zou kunnen, maar lijkt me niet nodig.
Het is ook niet erg als er verschil in beide cilinders zou zitten trouwens, maar ik probeer het wel te voorkomen.

Ik denk dat het blok eerst weer helemaal uit elkaar moet want hij schakelt niet goed met het schakelpookje. Als ik een dopsleutel op de bout van de schakelklok zet dan klik ik hem gemakkelijk door alle versnellingen, maar met het pookje alleen naar de 1 en de vrij. terwijl ik toch het tandwiel ronddraai...
Misschien is dat wel over als de motor loopt, maar dat waag ik er niet op.
Dan moet ik alsnog weer het hele blok uit elkaar peuteren om de bak/schakelklok/bediening te checken.
Ik heb dit ding al zo vaak in elkaar gezet en uit elkaar gehaald, ik kan het wel dromen, ik vind het wel genoeg zo langzamerhand 😊

Leuk; Een wedstrijdje doen in "met ogen dicht een totaal uit elkaar liggend SS50 blokje (goed) in elkaar zetten" ?
Ik doe mee ! 😄

Afbeelding

Afbeelding

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 644
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Leuk; Een wedstrijdje doen in "met ogen dicht een totaal uit elkaar liggend SS50 blokje (goed) in elkaar zetten" ?
Ik doe mee ! 😄

Dus als ik het (goed) lees heb je deze keer nog niet gewonnen…
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4030
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door wim V8 »

Leg je ook nog een o-ring in de koper pakking tpv de oliekanalen? Of zal dit zo al dicht zijn.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 644
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Beter de orginele “vierkante” ringen in dit geval …voor o-ringen zijn toleranties van de pasvlakken redelijk belangrijk.
Hop hop gas dr op

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5172
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door stoterstangen90 »

voor goed schakelen moeten de assen draaien hè. Stilstaand gaat het altijd stroef.
Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2553
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MrSinga »

stoterstangen90 schreef: 11 apr 2022 14:41 voor goed schakelen moeten de assen draaien hè. Stilstaand gaat het altijd stroef.
Feit. Zelden dat ze door de versnellingen schakelen zonder draaiende assen. Maar beter nog eens checken. Niet vergeten dat er aan die carters gelast is geweest en ergens een stom stukje dat ‘veranderd’ is door de warmte kan het verschil maken tussen schakelen en blokken

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5172
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door stoterstangen90 »

MrSinga schreef: 11 apr 2022 18:20
stoterstangen90 schreef: 11 apr 2022 14:41 voor goed schakelen moeten de assen draaien hè. Stilstaand gaat het altijd stroef.
Feit. Zelden dat ze door de versnellingen schakelen zonder draaiende assen. Maar beter nog eens checken. Niet vergeten dat er aan die carters gelast is geweest en ergens een stom stukje dat ‘veranderd’ is door de warmte kan het verschil maken tussen schakelen en blokken
is ook
Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Ja, dat je de boel moet draaien om te kunnen schakelen dat snap ik 😄
En dat van één carterhelft de versnellingsbak los van het krukasdeel is gezaagd en op een andere plek weer is vastgelast enorme vervorming kan geven als je het niet goed doet klopt.
Maar ik heb het zo gelast dat dit niet is gebeurd.
Allle assen draaien soepel, de schakelklok gaat als boter, als ik een dopje 10 op het boutje van de klok zet (dat boutje achter dat zwarte afdekdopje) dan klik ik hem soepeltjes door alle vier versnellingen.
Probeer ik hetzelfde met de schakelpook dan gaat hij in zijn 1 en in de vrij, maar naar 2 of verder gaat niet.

Maar goed, aan de klok, schakelvorken en de bak zelf kan het niet liggen is mijn conclusie, want dan zou ik met een dopsleutel 10 niet soepel door de versnellingen kunnen klikken.
Het is dus het schakeldeel wat achter het koppelingdeksel zit wat misschien wat bijstelwerk nodig heeft.
Daar voor hoef ik het blok in ieder geval niet weer helemaal te delen.

Ik bouw dus gewoon verder tot het blok klaar is en ik het kan starten.
Het zou me niet verbazen dat hij bij draaiende motor en ingebouwd in een frame, wel wil schakelen.
Zo niet dan ga ik het schakelmechaniekje achter het koppelingsdeksel bekieken.

Vanmiddag even wat anders gedaan, stukje te toeren geweest op de C320i 🌞. Super weertje daar voor 😎

Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18844
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door NIX »

Kijk eens even of de plaat/hevel van de schakelas die achter de primaire aandrijving zit, ver genoeg heen en weer kan. Een heel enkele keer kom ik bij het opbouwen van een blokje uit losse delen wel eens een schakelas tegen waar ik wat materiaal van de plaat (zeg maar de hevel die naar de wals loopt) ergens wat materiaal moet weghalen waar het tegen het gietwerk van het carter aankomt omdat je anders de pook niet ver genoeg omhoog of omlaag kunt trappen en je dus de wals net niet ver genoeg kunt draaien. Ik gok dat er bij jouw carter meer risico is op giet/laswerk waar de slag van de hevel door beperkt kan zijn. Soms is de plaat ook verbogen waardoor hij tegen zaken aanstoot waar hij eigenlijk langs hoort te lopen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

NIX schreef: 13 apr 2022 08:11 Kijk eens even of de plaat/hevel van de schakelas die achter de primaire aandrijving zit, ver genoeg heen en weer kan. Een heel enkele keer kom ik bij het opbouwen van een blokje uit losse delen wel eens een schakelas tegen waar ik wat materiaal van de plaat (zeg maar de hevel die naar de wals loopt) ergens wat materiaal moet weghalen waar het tegen het gietwerk van het carter aankomt omdat je anders de pook niet ver genoeg omhoog of omlaag kunt trappen en je dus de wals net niet ver genoeg kunt draaien. Ik gok dat er bij jouw carter meer risico is op giet/laswerk waar de slag van de hevel door beperkt kan zijn. Soms is de plaat ook verbogen waardoor hij tegen zaken aanstoot waar hij eigenlijk langs hoort te lopen.
Toen ik een tijdje geleden de schakelas voor het eerst monteerde kwam hij aan de bovenkant ( met dat oogje waar dat veertje aan vast zit) tegen laswerk aan.
Dat heb ik toen weggefreesd zodat er nu op die plek 1,5mm ruimte is.
Toen ik de boel achter het koppelingdeksel monteerde heb ik goed gekeken of alles netjes soepel draaide en vrij liep, alles is goed gesmeerd. Het leek mij prima allemaal.
Maar ik maak me er eerst niet druk om, werkt het straks niet dan kijk ik wel even achter het koppeling-deksel wat daar allemaal goed en fout gaat.

Vanavond de hele avond aan het sleutelen geweest.... met de wasmachine 😏
De afvoerpomp doet het goed, pluizenfilter is schoon, maar water wegpompen ho maar.
Morgen weer verder, leuk ! 🙄

Plaats reactie