Pagina 1 van 19

Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 03 dec 2021 22:00
door C320i
Na het bouwen van een DAX met een Honda CBR 150 LC DOHC 4V blok en een C320 met een MSX125 met PGMFI injectie heb ik een nieuwe uitdaging nodig, iets doen wat bijna niemand doet en waar ik echt mijn best voor moet gaan doen. Ik ga van een SS50 of C50 blokje een 100cc V-twin tweecilinder maken. En niet zoals op Youtube soms te zien is, een blokje wat loopt, maar door de manier van bouwen niet lang. Ik wil er betrouwbaar mee naar de Noordkaap of zuid-Portugal kunnen rijden. En terug. Het moet dus echt goed !

Ik zal de komende tijd proberen met foto's en wat tekst de voorgang/moeilijkheden hier te plaatsen.

Spullen die ik gebruik:
* Een draaibank
* Een freesbank
* een hydraulische pers (50 ton)
* Een AC/DC TIG lasapparaat om giet-aluminium te kunnen lassen
* Geschikt toevoegmateriaal
* Flink wat gereedschap
* Een aantal oude SS/CD/C-motorblokjes of delen er van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 03 dec 2021 22:04
door tjeefke
Allan millyard ;)

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 03 dec 2021 22:15
door C320i
Ik ben begonnen met een drietal blokken helemaal leeg, en met Dastie vetvrij en schoon te maken.

Afbeelding

Daarna zaag ik van het linker carterdeel de versnellingsbak af

Afbeelding
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je de zaaglijn ! :geek:

Afbeelding

Hier zie je het beter :mrgreen:

Afbeelding

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 03 dec 2021 22:43
door C320i
Deze zit in de weg, die zagen we er ook af...

Afbeelding

Het krukas-deel van het carter moet twee drijfstangen gaan huisvesten, dus moet er ruimte voor worden gemaakt;

Afbeelding

Beetje frezen 8-)

Afbeelding

Het nieuwe tussenmuurtje in het carter;

Afbeelding

Ruimte maken in het afgezaagde carter-deel;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen met het versnellingbak-deel;

Afbeelding

En bovenop het nieuwe muurtje de andere helft;

Afbeelding
Afbeelding

Stukje meer ruimte;

Afbeelding

De te lassen delen zo diep mogelijk ingeslepen om een volle las te krijgen door de verschillende diktes van het carter.
Ik heb wel vaken gelast, maar Gietaluminium zo spanningvrij mogelijk lassen is toch wel een dingetje...

Afbeelding

De bovenkant ga ik wel lassen om de juiste las-instellingen te vinden, later wordt dit deel toch weer weggehaald voor de tweede cilinder.

Afbeelding

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 03 dec 2021 23:02
door C320i
Begonnen met de krukas, lagers en het distributietandwieltje er af;

Afbeelding
Afbeelding

Bigend er uit geperst, deze lijkt hardverchroomd, hij is 23,1mm dik.

Afbeelding

En 39mm lang, met een smeergaatje scheef naar het midden en naar buiten lopend uitkomend zodat de olie door de middelpunt vliegende kracht meegeholpen wordt naar buiten te stromen en het naaldlager te smeren.

Afbeelding

Ik heb een langere hardverchroomde bigend-pen nodig met een extra smeerpunt voor de tweede drijfstang. Ik moet nog uitvinden welk materiaal hier voor gebruikt wordt. Weet iemand hier meer van, en iemand die (voor de hobby :roll: ) kan hardverchromen en slijpen op 23,1mm ?

Afbeelding

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 03 dec 2021 23:14
door C320i
tjeefke schreef: 03 dec 2021 22:04 Allan millyard ;)
Wat hij kan, kan ik ook (in theorie :mrgreen: ) Hij heeft ook twee handen, tien vingers en een hoofd dat kan nadenken.
Hij werkt, net als ik, ook helemaal zonder tekeningen. Alles zit in mijn hoofd, zodra je alles snapt kun je beginnen ! :geek:

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 03 dec 2021 23:37
door nielspbr
Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 04 dec 2021 08:19
door Dennoz
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt…lang leve hbm machines iig.

Zelf had ik eens een klein vergelijkbaar plannetje in mn hoofd om een 6 bak van een nsr of mbx er zo in te zagen….blijkbaar heb ik dat naar mijn achterhoofd gezopen.

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 04 dec 2021 12:02
door SuzuhaTR1
Wat een prachtige uitdaging! Ik volg je hier :D

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 04 dec 2021 17:11
door C320i
nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 04 dec 2021 17:17
door C320i
Dennoz schreef: 04 dec 2021 08:19 Ik ben benieuwd hoe het uitpakt…lang leve hbm machines iig.

Zelf had ik eens een klein vergelijkbaar plannetje in mn hoofd om een 6 bak van een nsr of mbx er zo in te zagen….blijkbaar heb ik dat naar mijn achterhoofd gezopen.
Ik heb ook gekeken naar een sterkere 5-bak dan een ori-SS-5bak, dat kan wel, maar dan moet je een afgezaagde versnellingsbak van een ander motorblok er achter lassen... Dat gaat mij wat te ver. Met 100cc en twee tamme nokkenassen krijgt dit tweecilindertje denk ik genoeg bottom-power om met 4 versnellingen goed uit de voeten te kunnen. (Ik kan er evt. later alltijd nog twee 70cc cilinders op zetten 8-) )

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 05 dec 2021 08:51
door MrSinga
C320i schreef: 04 dec 2021 17:11
nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.
Je gaat dus van kruk naar kop naar kop en terug naar kruk. Dus ga je kettingskes moeten verlengen of op maat laten maken?

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 05 dec 2021 11:42
door nielspbr
MrSinga schreef: 05 dec 2021 08:51
C320i schreef: 04 dec 2021 17:11
nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.
Je gaat dus van kruk naar kop naar kop en terug naar kruk. Dus ga je kettingskes moeten verlengen of op maat laten maken?
+ een kop aanpassen omdat het tandwiel verder naar buiten komt om de ketting in lijn te houden.

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 05 dec 2021 12:03
door wim V8
Niet alles voorzeggen!! :evil:
Haha.


Gr. Wim

Re: Tweecilinder bouwen

Geplaatst: 05 dec 2021 12:39
door ildert
Cylinders kunnen best in lijn hoor, wordt de drijfstang een vorkje. Staan de nokassen ook weer in lijn...

Hoe kom je terug met je ketting? En heb je dan genoeg tanden op de ketting op de kruk? Of komt er nog een spanwiel ergens?