Startprobleem 4-tak aggregaat

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
mfve
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2022 17:52
Bezit: Een Honda EC5000EX

Startprobleem 4-tak aggregaat

Bericht door mfve »

Dit keer niet een vraag over een mooie 4-takt 2 wieler maar over een 4-takt aggregaat. Misschien dat jullie met mij mee kunnen denken want ik heb niet zo heel veel ervaring met foutzoeken in verbrandingsmotoren.

Ik heb hier een aggregaat staan (OHV EC5000EX) die niet goed wil starten. Soms slaat hij pruttelend even aan maar valt dan weet uit.
Het aggregaat is weinig gebruikt maar heeft zeker 5 jaar stil gestaan in een zeecontainer. Ik heb de oude benzine er uitgehaald en er een beetje alkylaatbenzine in gedaan, maar het wil nog niet erg. Soms begint hij even onregelmatig te lopen waarbij er veel rook vrij komt.

- Ik heb de carburateur uit elkaar gehaald en de sproeier gecontrolleerd, die is open.
- Benzine filter, kraantje en slangetje gecontroleerd.
- Het luchtfilter is schoon.
- De bougie vonkt maar zodra de aggregaat even kort heeft gelopen is die weer vervuild zodat deze weer schoongemaakt moet worden.

De aggregaat start alleen als ik de choke ongeveer halverwege zet. Ik zag dat er met een choke een luchtklep wordt opgengezet naar het luchtfilter toe. Als de motor aanslaat kan ik de choke hendel niet uitzetten omdat de motor dan weer afslaat.

Zelf heb ik het vermoeden dat er misschien condensvocht in de brandstoftank is gekomen.

Soms geeft hij ook een flinke plof, ik denk dat er dan brandstof tot ontbranding komt in de uitlaat. Als hij wel aanslaat loopt het motor heel onregelmatig, klinkt als 4, 6 en 8 takt door elkaar heen. Maar langer dan een halve minuut heeft hij nog niet gelopen.

Wie heeft een idee waar ik de fout moet zoeken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mark.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4005
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Startprobleem 4-tak aggregaat

Bericht door wim V8 »

Jij zegt, als er wordt gechoked gaat er een klep open naar het luchtfilter.
Dat is dus vice versa.
Waarschijnlijk als jij denkt ik doe de choke uit
zet je 'm aan.
Dus bougie nat, vet en slaat ie af.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

mfve
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2022 17:52
Bezit: Een Honda EC5000EX

Re: Startprobleem 4-tak aggregaat

Bericht door mfve »

Het zou inderdaad kunnen dat die choke klep precies andersom werkt, ik ben niet echt een expert op dit gebied. Op het apparaat staat wel aangegeven in welke stand de choke in werking is.
Maar choke geheel aan of geheel uit, in beide gevallen wil hij niet starten. En met de choke halverwege start hij dus moeizaam en slaat vrij snel weer af.
Vanaf het luchtfilter loopt ook nog een slangetje naar een afdekkapje waarachter de kleppen zitten. Het is me niet geheel duidelijk wat de functie van dit extra slangetje is.

De bougie lijkt inderdaad nat/vet te worden. Wat kan daar de oorzaak van zijn, te veel brandstof?
Ik heb inmiddels spierpijn gekregen van het eindeloos trekken aan dat touw.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Startprobleem 4-tak aggregaat

Bericht door Dennoz »

In ieder geval niet geduwd tegen het touwtje , dat kunnen we alvast uitsluiten.
Wellicht een massa probleem van de bobine.
Hop hop gas dr op

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Startprobleem 4-tak aggregaat

Bericht door Ben C50 »

Starten met choke halverwege en zodra hij aanslaat choke er af. (Klepje openzetten). Kan je kiezen tussen gasgeven en stationairdraaien? Daar iets mee varieren?
Carburateur nog eens goed schoonmaken?

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4005
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Startprobleem 4-tak aggregaat

Bericht door wim V8 »

Meestal kan je geen gas geven.
Dat doet ie meestal uit zichzelf, pas als je m belast met een verbruiker.

Zo'n ding heeft ook altijd een oliebeveiliging(niveau)
dus te weinig olie is geen vonk.

Stel de kleppen eerst eens.

Maak de bougie schoon en droog, zorg voor een afstand tussen electroden van 0,8mm
Tap de vlotterbak van de carburateur eens af, of laat deze ook eens wat doorlopen met de
benzinekraan nog open.
Oude zooi komt dan vanzelf mee naar buiten.

Als de bougie schoon is stop hem eens in de dop houd m tegen massa en
kijk of er een vonk is.

Kijk of het luchtfilter schoon is.
Als dit een schuim filter is(en vuil) maak m dan schoon
in heet water met dreft, niet wringen dan scheurt ie
alleen kneden.
Dan zeer goed drogen en wat druppels olie er op doen
en die er goed in kneden.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

firestone
4T-MSB addict
Berichten: 504
Lid geworden op: 15 mar 2007 21:19
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Locatie: Tussen Boutjes en Moeren

Re: Startprobleem 4-tak aggregaat

Bericht door firestone »

Het betreft hier een blokje uit de GX serie,
Dat ie niet continu op 1 toerental draait komt door de gouverner, een soort van toerenbegrenzer.
Het buisje van de klepdeksel naar het filterhuis is gewoon een (carter) ontluchting.
Qua ontstekingstijdstip etc. valt er niets af te regelen. Althans als ie origineel is
Zorg ervoor dat je carburateur, sproeiers en vooral de sproeierbuis, echte helemaal schoon zijn.
Klepspeling is ook redelijk cruciaal.
Vers luchtfilter
Schone brandstof erin en gaan.

Heel gecompliceerd zijn deze motoren niet.

wij gebruiken ze, getuned,op onze kart voor 3 uursraces

Afbeelding
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50

Plaats reactie