Versnellingsbak skyteam 49cc

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Rutger1973 »

Ok, ik heb het andere carterdeel gebruikt en versnellingsbak erin gezet. Ook de kickstarter er in gezet en nu is mij ook duidelijk waar dat nokje op hangt. Tandwielen draaien nu wel lekker en los beide kanten in dus dit zit al beter dan voorheen.

Ik weet alleen niet hoe deze nu moet staan en afgesteld worden? Kan de krukas er nu in en kunnen de carters op elkaar?

Afbeelding

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Rutger1973 »

Herstel, moet deze foto zijn…

Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door lil »

heb je al gekeken of de schakelwals de verschillende versnellingen goed schakelt? de vorken hun werk goed doen? en of de verschillende tandwielen in iedere verschillende schakelstand goed vrijlopen en/of aangrijpen? en dan ook aangrijpen over de volledige breedte van hun tanden? alles checken want alles moet goed zijn, want als je hier al begint met iets fout te doen moet straks je hele blok weer uit elkaar om het goed te maken.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Rutger1973 »

Dat zou ik heel graag willen doen maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat kan testen. Ik snap niet hoe een versnellingsbak moet werken.

Ik heb gecheckt en alles draait iig netjes rond.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door nielspbr »

Uitgaande as (of krukas) draaien en dan schakelen, anders vallen de nokjes niet in de uitsparingen..
Moet je wel eerst de rechterhelft erop zetten (met pakking!) en het schakelmechanisme aldaar eerst terugbouwen. armpje duwt tegen ander dingetje, palletje valt in kuiltje schakelklavertje, en viola hij staat of in neutraal of in een versnelling, vandaar dat het klavertje 5 kuiltjes heeft (bij een vierbak).

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door lil »

je draait de wals in de verschillende standen en kijkt hoe de vorken de tandwielen in de verschillende versnellingsstanden brengen, en je kijkt dan of de tandwielen mooi staan tegenover de corresponderende tandwielen. daarna probeer je het met het andere carterdeel eropgeschroeft en met het schakelklavertje op de schakelwals gemonteerd, zodat de wals op de exacte schakelstanden komt te staan.(evt met schakelhevel en rolletje e.d. gemonteerd) en zo kijk je opnieuw of alles mooi draait. en als alles goed is maak je hem weer open en zet je de krukas en kickstart as erbij en monteer je de carters definitief.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 933
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Ben C50 »

Hij kan kruk en kickas toch ook laten zitten? Dan hoeft hij niet opnieuw open

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Rutger1973 »

Goed filmpje gevonden (camerawerk niet zo goed) maar volgens mij legt dit heel goed uit hoe een versnellingsbak en schakelmechanisme werkt. Hier ga ik vanavond eens mooi mee pielen!

https://youtu.be/4iteP-zLsN8

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door lil »

merk op hoe het kickstartmechaniek op dat filmpje anders is als bij jou. op het filmpje komt het hele tandwiel vrij, terwijl bij jou alleen de ratel loskomt terwijl het tandwiel permanent in aangrijping blijft met de baktandwielen.


Ben C50 schreef: 23 mar 2022 07:58 Hij kan kruk en kickas toch ook laten zitten? Dan hoeft hij niet opnieuw open
dat kan idd, als alles goed is, maar dit is gewoon om te controleren
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Rutger1973 »

Ik heb de versnellingsbak getest zonder kickstarter en een filmpje van gemaakt. Klopt dit een beetje?

https://youtu.be/jFW__uL-wLI

Wat me opvalt:
- er zijn meerdere standen dat de 'kleine' as (weet niet hoe ze heten) niet meedraait. In mijn boerenverstand zou ik verwachten dat dit alleen mag voorkomen in de neutraal/vrijstand positie?
- ik heb de kickstarter er ook even in gezet en daar valt me op dat, ondanks de stand van de wals, de kickstarter altijd meedraait en dus met het nokje tegen de blokkering aankomt. Lijkt me niet de bedoeling?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door NIX »

lil schreef: 23 mar 2022 11:08 merk op hoe het kickstartmechaniek op dat filmpje anders is als bij jou. op het filmpje komt het hele tandwiel vrij, terwijl bij jou alleen de ratel loskomt terwijl het tandwiel permanent in aangrijping blijft met de baktandwielen.
Ben C50 schreef: 23 mar 2022 07:58 Hij kan kruk en kickas toch ook laten zitten? Dan hoeft hij niet opnieuw open
dat kan idd, als alles goed is, maar dit is gewoon om te controleren
Het is gedoe als het ding weer open moet. Ik zet zelf de boel altijd in 1x terug in elkaar, tenzij ik een blok uit los spul heb opgebouwd, dan laat ik die 2 er eerst even uit. Deze bamikickas moet je afstellen, dus is ook gedoe als de boel toch nog een paar keer open moet
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Rutger1973 »

Nog een vraag... Moet deze neutraal sensor klipdingetje aan de binnenkant van het carter of aan de buitenkant in de uitsparing geschroefd worden?

Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1896
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door lil »

bij honda zit het binnen en maakt een voeler die vanaf buiten naar binnen ingeplugd word er contact mee, maar ik geloof bij alle bami blokken zit dat aan de buitenkant bevestigd op de schroef waarmee de schakelwals vastgezet word
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door Rutger1973 »

Ik ben er inmiddels helemaal achter hoe de kickstarter werkt en hoe deze afgesteld moet worden! Succes 🙂

Echter, het schakelen gaat nog erg moeizaam, loopt gewoon niet lekker. En na zo’n 22 keer het carter open- en dicht geschroefd te hebben viel me iets op. Het lijkt wel alsof de uitsparingen in de wals handmatig uitgeschuurd zijn of zoiets… lijkt me niet te kloppen of kan dit geen kwaad?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Versnellingsbak skyteam 49cc

Bericht door nielspbr »

Die gaten? Dat is gewoon materiaalbesparing fabrikant, met een lekker gietflash kartelrandje omdat daar metaal tussen de delen van de mal is gekomen. En ze hebben wel het mallen zand teruggewonnen maar niet de moeite genomen om de flash te verwijderen. Materiaal, gereedschap en tijd zijn allemaal geld.

Plaats reactie