auto distributieketting spanner c50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
thor_jeuris
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2021 09:23
Bezit: honda cb 50 custom scrambler

auto distributieketting spanner c50

Bericht door thor_jeuris »

Dag allemaal
Vanmorgen was ik op het idee gekomen om de distributieketting van mijn c50ot wat aan te spannen hij maakte namenlijk wat geluid niets dramatisch maar ik vond dat het beter kon. Bij mijn cb50 kan dt aanspannen dus ook heel makelijk gewoon stelboutje op de cilinderkop aandraaien en klaar, nu was ik dus aan het zoeken hoe zo iets moest bij mijn c50 ot .Ik las op het forum vanalles over stelboutjes onder het vliegwiel etc. Dit alles heb ik niet op mijn C50 ergens las ik el dat het spansysteem onder de bout 14 zit (die onderaan het motorblok) maar toen ik deze verwijderde kwam er enkel olie uit na wat meer opzoekingswerk zou ik een automatische spanner hebben, vervolgens start ik de brommer weer maar het geratel is enkel erger geworden. Volgens hetgeen dat ik las zou dit vanzelf moeten weggaan als de motor draait, na het blok eventjes te laten draaien ging het maar niet weg wat heb ik mis gedaan en hoe los ik het op?
alvast bedankt

firestone
4T-MSB addict
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 mar 2007 21:19
Bezit: Een 4 tal 4 wielers en een paar 2 wielers ;-)
Locatie: Tussen Boutjes en Moeren

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door firestone »

Doormiddel van de oliedruk zou je distributieketting gespannen moeten worden.
Als dat niet het geval is, kan wellicht je distributieketting, geleide wieltje, etc, te ver versleten zijn, zodat stellen niet meer lukt
Of de kettingspanner bouwt geen druk meer op, door een stuk oliemembraam
https://honda-gangers-gooi-vechtstreek.weebly.com/

Broem,broem
SS50 K3, SS50 K1, C50 h, CD50 h, CB50 J, C320A, C310A, P50, PC50, PF50, MonkeyR, SH50

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door iclaudius »

Als je de ontstekingsplaat los maakt zie je de spanner zitten, nu kan je de spanner induwen, en moet ie "druk" opbouwen om zo de ketting te spannen. gebeurt er niks dan is het drukmembraan lek of slecht werkend. Dat onderdeel heet; valve check, en zit in je linker carterhelft. Wil je bij dat onderdeel komen, moet je het blok splitsen.
Of er zijn meerdere dingen (ketting tandwielen)versleten

thor_jeuris
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2021 09:23
Bezit: honda cb 50 custom scrambler

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door thor_jeuris »

Oke bedankt allemaal
Ik ga waarschijnlijk een distributie setje bestellen en kijken of het dan opgelost is.
Anders moet ik aan de slag gaan met het mechanisme zelf

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door Ben C50 »

Check die checkvalve wel gelijk even als je het setje vervangt. Je bent er dan toch.

thor_jeuris
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2021 09:23
Bezit: honda cb 50 custom scrambler

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door thor_jeuris »

Natuurlijk!

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door iclaudius »

Je oliepeil moet natuurlijk niet gruwelijk laag staan, anders werkt die valvecheck niet. Stel je hebt zonder het te weten een té lange peilstok, of je peilt met ingedraaide peilstok! Niet hé?? ;)

thor_jeuris
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2021 09:23
Bezit: honda cb 50 custom scrambler

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door thor_jeuris »

hey ik weet dat het een verschrikelijk laat antwoord is maar ik dacht de topic nu toch maar even af te sluiten.
het distributiesetje was dus niet het probleem, het was de plunjer zelf die een paar heel diepe krassen had aangezien je deze niet meer kan of kon bestellen (heb wel geen uren gezocht) heb ik maar even een nieuw gemaakt op de draaibank dit keer in lagerbrons omdat de oude van aluminium was en aangezien het blokje ook alu is leek me dit geen goed idee dan kan de alu as zich vast zetten in het blok. Al leek me dit onwarschijnlijk door de olie die er constant acherzit maar die kras moet er op de een of andere manier toch gekomen zijn. dus kortom een bronzen plunjertje heeft mijn probleem opgelost.

Online
NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: auto distributieketting spanner c50

Bericht door NIX »

Goedzo knul!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie