Afstellen nokkenas tandwiel

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Afstellen nokkenas tandwiel

Bericht door Rutger1973 »

Hoi,

Misschien beetje suffe vraag maar ik ben de cilinderkop aan het installeren. Daarbij moet ik het vliegwiel bij de T markering uitlijnen en ook het nokkenastandwiel met de marketing uitlijnen.

Dat lukt maar als ik het vliegwiel vervolgens een keer volledig ronddraai, staat de markering op het tandwiel 180 gr tov het markeerpunt.

Hoort dat zo?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Afstellen nokkenas tandwiel

Bericht door nielspbr »

Ja, dat hoort zo. Een viertakt doet één arbeidsslag per twee omwentelingen van de krukas (=4 slagen/takten van de zuiger)

Rutger1973
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
Bezit: Nog geen

Re: Afstellen nokkenas tandwiel

Bericht door Rutger1973 »

Top, dat betekent dat het tandwiel dan ook maar op 1 positie met de juiste uitlijning gemonteerd kan worden?

Ik bedoel, met het vliegwiel uitgelijnd op T, zijn er dus 2 punten waarop het tandwiel geplaatst kan worden?
Laatst gewijzigd door Rutger1973 op 03 apr 2022 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Afstellen nokkenas tandwiel

Bericht door nielspbr »

Eigenlijk twee, ook met het bolletje op 180 graden maar daar heb je geen merkteken voor de afstelling.
Voor de ontsteking op onze blokjes maakt dat namelijk niets uit want die vonkt namelijk 1x per krukasomwenteling, net als bij een tweetakt. (zogenaamde lost spark ignition, die vonk gaat verloren in het einde van de uitlaatslag.)

Als nu sensor/punten op de nokkenas(ot 90) zou hebben zou die eenmaal per twee omwentelingen een vonk produceren. Maar dit is gewoon simpeler.

Plaats reactie