Hoi,
Misschien beetje suffe vraag maar ik ben de cilinderkop aan het installeren. Daarbij moet ik het vliegwiel bij de T markering uitlijnen en ook het nokkenastandwiel met de marketing uitlijnen.
Dat lukt maar als ik het vliegwiel vervolgens een keer volledig ronddraai, staat de markering op het tandwiel 180 gr tov het markeerpunt.
Hoort dat zo?
Afstellen nokkenas tandwiel
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
- Bezit: Nog geen
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Afstellen nokkenas tandwiel
Ja, dat hoort zo. Een viertakt doet één arbeidsslag per twee omwentelingen van de krukas (=4 slagen/takten van de zuiger)
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
- Bezit: Nog geen
Re: Afstellen nokkenas tandwiel
Top, dat betekent dat het tandwiel dan ook maar op 1 positie met de juiste uitlijning gemonteerd kan worden?
Ik bedoel, met het vliegwiel uitgelijnd op T, zijn er dus 2 punten waarop het tandwiel geplaatst kan worden?
Ik bedoel, met het vliegwiel uitgelijnd op T, zijn er dus 2 punten waarop het tandwiel geplaatst kan worden?
Laatst gewijzigd door Rutger1973 op 03 apr 2022 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16193
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Afstellen nokkenas tandwiel
Eigenlijk twee, ook met het bolletje op 180 graden maar daar heb je geen merkteken voor de afstelling.
Voor de ontsteking op onze blokjes maakt dat namelijk niets uit want die vonkt namelijk 1x per krukasomwenteling, net als bij een tweetakt. (zogenaamde lost spark ignition, die vonk gaat verloren in het einde van de uitlaatslag.)
Als nu sensor/punten op de nokkenas(ot 90) zou hebben zou die eenmaal per twee omwentelingen een vonk produceren. Maar dit is gewoon simpeler.
Voor de ontsteking op onze blokjes maakt dat namelijk niets uit want die vonkt namelijk 1x per krukasomwenteling, net als bij een tweetakt. (zogenaamde lost spark ignition, die vonk gaat verloren in het einde van de uitlaatslag.)
Als nu sensor/punten op de nokkenas(ot 90) zou hebben zou die eenmaal per twee omwentelingen een vonk produceren. Maar dit is gewoon simpeler.