Versleten schroefdraad
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2542
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Versleten schroefdraad
ik zie het probleem niet echt hoor. Paar proplassen en die nieuwe draadstang zit mooi terug vast. Al meermaals gedaan. Lijkt me ook geen rocket science.
- CheapUrbanBitches
- 4T-MSB regular
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
- Bezit: Bak bami
Re: Versleten schroefdraad
Zou je in dat geval niet beter beide kanten tot de verdikking kunnen afzagen, door (laten) boren (best een eind) en een nieuwe M10 as plaatsen, draad snijden en alles uiit 1 stuk helemaal nieuw.
Ik ken een Monkey die zo gerepareerd is.
Ik ken een Monkey die zo gerepareerd is.
'It never hurts to help.'
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Versleten schroefdraad
het lijkt me dat deze eigenaar iets zoekt waarvoor hij niet zn halve brommer hoeft te demonteren of door een specialist te laten lassen (dit zal lastig worden met baquetten...) , uiteraard zijn er meer manieren om dat te repareren , vooral voor degene die handigheid en spullen bezit. deze draad houd alleen de boel op zijn plek , de astap erachter vangt de krachten van de schokdemper op dus daar in boren en of iets lassen vergt wel een enigzins uitgekiende tactiek.
als ik iemand aan de deur krijgt met afgekauwde schroefdraad dan kiezen we er voor dat hoogstens de uitlaat en rekje er even afmoeten en dat ze niet te hoeven blijven logeren en er dus unc 3/8 overheen draaien.
als ik iemand aan de deur krijgt met afgekauwde schroefdraad dan kiezen we er voor dat hoogstens de uitlaat en rekje er even afmoeten en dat ze niet te hoeven blijven logeren en er dus unc 3/8 overheen draaien.
Hop hop gas dr op
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2542
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Versleten schroefdraad
MAAR wil hij ooit een andere uitlaat, dan moet die schroefdraad dus wel de juiste M10 zijn om die verlengstukjes te monteren.Dennoz schreef: ↑19 apr 2022 09:04 het lijkt me dat deze eigenaar iets zoekt waarvoor hij niet zn halve brommer hoeft te demonteren of door een specialist te laten lassen (dit zal lastig worden met baquetten...) , uiteraard zijn er meer manieren om dat te repareren , vooral voor degene die handigheid en spullen bezit. deze draad houd alleen de boel op zijn plek , de astap erachter vangt de krachten van de schokdemper op dus daar in boren en of iets lassen vergt wel een enigzins uitgekiende tactiek.
als ik iemand aan de deur krijgt met afgekauwde schroefdraad dan kiezen we er voor dat hoogstens de uitlaat en rekje er even afmoeten en dat ze niet te hoeven blijven logeren en er dus unc 3/8 overheen draaien.
Iets wat bij een C/SS/... zelden nodig is omdat er meestal geen andere bovenliggende uitlaten zijn. En ja, dat alu stukje geeft zich wel naar de "nieuwe" schroefdraad...
Nu, als topicstarter zo wil blijven rijden met die uitlaat, idd snelle oplossing. Maar ik herinner mezelf als 16jarige dat ik dat stille ding graag liever kwijt dan rijk was
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
- Bezit: Nog geen
Re: Versleten schroefdraad
Topicstarter is geen 16 meer
Ben wel blij met deze stille uitlaat dus heb het idee dat 3/8 snijden mss de meest pragmatische oplossing is. Wel 2 nieuwe dopmoeren bestellen.
Ben wel blij met deze stille uitlaat dus heb het idee dat 3/8 snijden mss de meest pragmatische oplossing is. Wel 2 nieuwe dopmoeren bestellen.
Re: Versleten schroefdraad
Als het draad echt gaar of weg is, las ik het.
Ik zoek een bout met m10x1.25, bijvoorbeeld C50 onderzijde achterveer. Maar daar loopt het schroefdraad niet door tot aan de kop. Mooiste is bout m10x1.25 tot aan de kop. Dan slijp ik van het frame het schroefdraad inclusief een paar mm extra af. ik slijp het resterende deel een beetje in puntvorm. Dan pa ik de m10x1.25 bout met kop, waarvan ik de kop ook bewerk tot hij een beetje in puntvorm loopt, met verder de juiste diameter waar je achterveer overheen past. Dus het 6kant gedeelte heb ik rond gemaakt, en iets puntig richting de andere punt die aan het frame zit. Dan las ik dat aan elkaar en slijp ik het glad. Klinkt als veel werk, maar bij een los frame valt dat wel mee. Op een hele brommer wel een beetje uitdaging in verband met vonken enzo.
M8 kun je wel maken van m10, maar dan zul je eerst met siljptol of powerfile ofzo de diameter moeten verkleinen tot er een M8 snijblok overheen kan.
Groeten,
Dennis
Ik zoek een bout met m10x1.25, bijvoorbeeld C50 onderzijde achterveer. Maar daar loopt het schroefdraad niet door tot aan de kop. Mooiste is bout m10x1.25 tot aan de kop. Dan slijp ik van het frame het schroefdraad inclusief een paar mm extra af. ik slijp het resterende deel een beetje in puntvorm. Dan pa ik de m10x1.25 bout met kop, waarvan ik de kop ook bewerk tot hij een beetje in puntvorm loopt, met verder de juiste diameter waar je achterveer overheen past. Dus het 6kant gedeelte heb ik rond gemaakt, en iets puntig richting de andere punt die aan het frame zit. Dan las ik dat aan elkaar en slijp ik het glad. Klinkt als veel werk, maar bij een los frame valt dat wel mee. Op een hele brommer wel een beetje uitdaging in verband met vonken enzo.
M8 kun je wel maken van m10, maar dan zul je eerst met siljptol of powerfile ofzo de diameter moeten verkleinen tot er een M8 snijblok overheen kan.
Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 20 jun 2021 06:21
- Bezit: Nog geen
Re: Versleten schroefdraad
Dank voor het meedenken allemaal. Het is inmiddels gelukt… een 3/8 snijplaat gekocht en een dopmoer bij de fietsenmaker gehaald. Dit is blijkbaar een gangbare maar voor achterassen van fietsen (shimano naaf)