Welk onderdeel is dit?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
snaak
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2022 10:31
Bezit: Zhendua CJL125

Welk onderdeel is dit?

Bericht door snaak »

Hallo allemaal,

iemand enig idee wat dit is en wat het doet? (geel lijntje rond) Zou dit iets kunnen zijn voor extra brandstof toevoer? 1 slang lijkt verbonden met
de klep die op de cilinder zit? Andere slang gaat in het frame van de brommer. 3de slang ligt los en lijkt voor een overloop ofzoiets te zijn.

Bedankt voor de info!
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door nielspbr »

Ontluchtingsdarmen en -vaatje voor het motorblok.

ps. Als je wilt dat dit blok nog even blijft leven monteer je een nieuw luchtfilter, je bent namelijk het filterende deel kwijt.

snaak
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2022 10:31
Bezit: Zhendua CJL125

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door snaak »

nielspbr schreef: 19 apr 2022 12:34 Ontluchtingsdarmen en -vaatje voor het motorblok.
en wat doet dat juist? Er zit daar ergens een rubber kapje op (waar je ook een slang op kunt steken vermoed ik) maar dat is versleten. als ik daar wat aan pruts komt er iets van olie of naft uitgedrupt..

Afbeelding
nielspbr schreef: 19 apr 2022 12:34 ps. Als je wilt dat dit blok nog even blijft leven monteer je een nieuw luchtfilter, je bent namelijk het filterende deel kwijt.
ja dat had ik al gezien ;-) bedankt toch!

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door MrSinga »

zal veel effect hebben zo. Hoort eigenlijk hoger te hangen (net onder je zadel ongeveer); Dan heb je daarop aan 1 kant 3 aansluitingen en andere kant 1.
2 grote zijn voor kop en olievuldop, kleine voor achteraan op uwe blok. Deze 1e aan de achterkant gaat gewoon naar achter, losse leiding (bij mij zitten die onder m'n achterlicht/nummerplaat verstopt)

snaak
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2022 10:31
Bezit: Zhendua CJL125

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door snaak »

MrSinga schreef: 19 apr 2022 13:07 zal veel effect hebben zo. Hoort eigenlijk hoger te hangen (net onder je zadel ongeveer); Dan heb je daarop aan 1 kant 3 aansluitingen en andere kant 1.
2 grote zijn voor kop en olievuldop, kleine voor achteraan op uwe blok. Deze 1e aan de achterkant gaat gewoon naar achter, losse leiding (bij mij zitten die onder m'n achterlicht/nummerplaat verstopt)
vooraan zijn er 3 slangen (2 grote & 1 kleine). 1 grote gaat naar de klep vooraan op het blok, er gaat er een naar achteraan op het blok (zit net onder het frame) en de kleine loopt weg naar de grond.

achteraan is er 1 slang en die is afgesloten...

maar als het een ontluchtingsdarmpje en vaatje is dan is dat toch raar dat er olie in terecht komt?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door MrSinga »

als je uwe klepdop lost en uw moteur draait, spuit er daar nog redelijk wat uit. Als je een zwaardere motor hebt kan het soms zijn dat ie olie begint weg te duwen langs achteraan op uw blok of door dichtingen/keerringen. Met dit los je dat dan op. Druk (en eventuele olie) gaat dan naar het vatje weg, leiding onderaan gaat dan de olie bij koude motor terug laten stromen naar carter. Druk ontsnapt achteraan

snaak
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2022 10:31
Bezit: Zhendua CJL125

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door snaak »

MrSinga schreef: 19 apr 2022 14:03 als je uwe klepdop lost en uw moteur draait, spuit er daar nog redelijk wat uit. Als je een zwaardere motor hebt kan het soms zijn dat ie olie begint weg te duwen langs achteraan op uw blok of door dichtingen/keerringen. Met dit los je dat dan op. Druk (en eventuele olie) gaat dan naar het vatje weg, leiding onderaan gaat dan de olie bij koude motor terug laten stromen naar carter. Druk ontsnapt achteraan
Ok , heb het er af gehaald. Liep redelijk wat smerige dikke olie uit. Ik krijg het wel niet open om eventueel te kuisen. Zou er een andere manier zijn om dit te doen? Ik ben sowieso van plan om de olie te vervangen en alles eens uit te kuisen.
Ik weet nog altijd niet hoe dat ding heet of wat de technische term is om er info over op te zoeken … iemand een idee?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door nielspbr »

snaak schreef: 19 apr 2022 16:04 ...
Ik weet nog altijd niet hoe dat ding heet of wat de technische term is om er info over op te zoeken … iemand een idee?
... een ontluchtingsvaatje ...
Het dient om de olie uit de carterdampen af te scheiden zodat die afgewerkte olie niet rechtstreeks de natuur in wordt geblazen.
Ik principe hoort een standaard blok dit niet nodig te hebben maar kan handig zijn als een blok door veel blowby (slijtage, ruime passingen) anders zijn olie uit de ontluchting spuugt of om de druk van het blok te halen zodat de olie niet langs de keerringen naar buiten wordt gedrukt.

edit: je kan ook lezen dat de olie uit de ontluchting op die manier niet op je achterband terecht komt waardoor je op je bakkes gaat. :)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 19 apr 2022 16:34
snaak schreef: 19 apr 2022 16:04 ...
Ik weet nog altijd niet hoe dat ding heet of wat de technische term is om er info over op te zoeken … iemand een idee?
... een ontluchtingsvaatje ...
Het dient om de olie uit de carterdampen af te scheiden zodat die afgewerkte olie niet rechtstreeks de natuur in wordt geblazen.
Ik principe hoort een standaard blok dit niet nodig te hebben maar kan handig zijn als een blok door veel blowby (slijtage, ruime passingen) anders zijn olie uit de ontluchting spuugt of om de druk van het blok te halen zodat de olie niet langs de keerringen naar buiten wordt gedrukt.

edit: je kan ook lezen dat de olie uit de ontluchting op die manier niet op je achterband terecht komt waardoor je op je bakkes gaat. :)
Vandaar dus de retour naar de olievuldop. Echter dit model Daytona/r-design is zo wat ‘raar’. Bij de meeste heb je onderaan echt een nippel die ‘rechtstreeks’ loopt.

Die achterband is dus waarom ik m’n achterste leiding onder m’n nummerplaat laat uit komen. Achter m’n band

snaak
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2022 10:31
Bezit: Zhendua CJL125

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door snaak »

MrSinga schreef: 19 apr 2022 19:53
Vandaar dus de retour naar de olievuldop. Echter dit model Daytona/r-design is zo wat ‘raar’. Bij de meeste heb je onderaan echt een nippel die ‘rechtstreeks’ loopt.
er loopt een darm van 1 v.d 3 aansluitpunten van het ontluchtingsvaatje naar dat punt (geel omcirkeld) van het motorblok. Dat lijkt me toch niet de olievuldop? Of kan je op meerdere plaatsten de olie bij vullen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door nielspbr »

Dat is de ontuchting. De olievuldop zit altijd aan de rechterkant.
En kan dan afhankelijk van merk en type op verschillende plaatsen in het koppelingdeksel zitten. het is in ieder geval een ingedraaide dop die je met je vingers los kan draaien (als die tenminste door de vorige eigenaar normaal is vastgedraaid.)

Oliepeil meten met de brommer rechtop, bij een dax kan dat op de middenbok, en de peilstok tijdens het meten opleggen, niet indraaien.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2528
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door MrSinga »

zoals Niels zei: dat zit op de "kleinste" nippel op die ontluchting.
De andere 2 (aan die zijde) zijn voor op de kop en op de olievuldop

snaak
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2022 10:31
Bezit: Zhendua CJL125

Re: Welk onderdeel is dit?

Bericht door snaak »

MrSinga schreef: 20 apr 2022 11:42 zoals Niels zei: dat zit op de "kleinste" nippel op die ontluchting.
De andere 2 (aan die zijde) zijn voor op de kop en op de olievuldop
ah nu is het pas duidelijk voor mij ;) Het is inderdaad dan wel "foutief" aangesloten in die zin dat ik de "gerecupereerde" olie niet opvang maar laat verloren gaan op de weg...
Bedankt Niels & MrSinga!

Plaats reactie