elektriciteit

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Simonemvd
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2022 07:43
Bezit: Honda CB50

elektriciteit

Bericht door Simonemvd »

Hoi allemaal,

Ik heb een Honda CB50 en een aantal weken geleden is hij omgevallen. Sindsdien doen de lichten het niet meer, eerst alleen het voor en achterlicht niet, nu ook de knipperlichten en de lampjes op het 'dashboard'. Alle lampjes leken gesprongen, deze heb ik allemaal vervangen. Daarna hebben ze het 1 rit gedaan en sindsdien doen ze het weer allemaal niet, lampjes waren weer gesprongen.
Ik heb zo'n vermoeden dat er in de elektriciteit iets niet goed is, maar dit kan ik verder niet vinden. Of mogelijk dat de condensator kapot is, maar hier kan ik niet bij.

Ben jij of ken jij toevallig iemand in de omgeving van Utrecht die goed is met elektriciteit en hiernaar zou willen kijken? (voor vergoeding) Of weet jij een goede garage die dit zou kunnen? Laat het me vooral weten! Ik weet het verder zelf niet zo goed en durf ook niet te gaan rommelen aan de elektriciteit.

Groetjes,

Simone

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: elektriciteit

Bericht door Ben C50 »

Is je accu stuk? Zou kunnen dat daardoor de spanning in het systeem te hoog wordt waardoor de lampjes steeds ploffen.
Maar ik ken de cb50 niet goed…

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: elektriciteit

Bericht door SeeWhy50 »

Een simpele controle is even kijken of achterlicht, remlicht en/of knipperlichten werken met ingeschakeld contact zonder dat de motor draait.

Als er niets is gewijzigd aan de elektriek (lees: origineel) dan is hier inderdaad meteen de accu de verdachte. Maar ook de elektrische verbindingen waarmee de accu aangesloten zit op de gelijkrichter via de kabelboom en de zekering en de massa aansluiting van de accu.

Welk type accu heb je? Als het een "natte" accu is kijk dan ook of er nog voldoende vloeistof in zit. Er zitten strepen op de accu die aangeven waartussen het niveau moet zijn.

Als antwoord op je vraag: Loef Bromfietsen (Houten), Fourstrokebarn (Utrecht) (repareren die?) en Leertouwer (Soest) zijn bekende namen als het om viertaktbrommers gaat in de buurt van Utrecht.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Simonemvd
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2022 07:43
Bezit: Honda CB50

Re: elektriciteit

Bericht door Simonemvd »

Hoi Danny en Ben,

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik denk inderdaad dat de spanning niet goed is / te hoog, waardoor de lampjes steeds doorbranden.
Ze werken ook niet wanneer het contact is ingeschakeld maar de motor niet draait.

Ik ga in ieder geval nog naar de accu kijken, en naar de vloeistof! Het zou mij ook niet verbazen als het in de kabelboom zit, maar dan kan ik zelf niet goed bij/dit durf ik eigenlijk niet aan.

Als ik het probleem in de accu niet kan vinden dan ga ik naar 1 van de aangeraden garages bellen, heel erg bedankt!!

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: elektriciteit

Bericht door gonzo »

Door valpartij ergens kabelboom ingeklemt gezeten ergens? Vals contact/ massa daardoor?
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 267
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: elektriciteit

Bericht door SeeWhy50 »

Bijna alle dingen die dit kunnen veroorzaken zitten achter het linker zijkapje waar ook de accu zit.
Kijk behalve naar de accu ook alle stekkertjes daar in de buurt even goed na en voel of ze goed vastzitten.
De hoofdverdachten zijn in eerste instantie de rode draad die tussen + van de accu en de gelijkrichter hoort te zitten (inclusief de zekering!) en de draad vanaf de - van de accu naar het frame.

Succes!
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Plaats reactie