Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hunda Bunda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2022 19:12
Bezit: C320s

Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door Hunda Bunda »

Dag allen,

TL;DR:
Gek geluid uit blok blijkt veroorzaakt te worden door een kromme versnellingsbak, wat moet ik hiermee?

---

Ik ben al een tijdje bezig met het reviseren van mijn c320s blok. Alles gedemonteerd, schoongemaakt en weer opgebouwd met een gereviseerde kruk, vers gehoonde cylinder (overmaat was nog niet nodig) met nieuwe zuigerveren en met een nieuw 2e hands starter as tandwieltje waar 1 as van afgebroken was.

Afijn, hele boel netjes opgebouwd (en 99% zeker dat het zo zit zoals het eruit kwam) en nu heb ik een kloppend geluid in het onderblok. Op onderzoek uitgegaan en gevonden dat wanneer de koppeling gedemonteerd is er geen geluid is. Na nog meer onderzoek doen vond ik dat mijn versnellingsbak gewoon krom is! Althans, ik weet dus niet of het de as is of alleen het tandwiel welke met het tandwiel van de koppeling in verbinding staat. In beide gevallen begrijp ik er niks van, naar mijn weten was het kloppende geluid voorheen niet aanwezig en heb de bak zeker niet laten vallen of stoten gegeven dat het krom geworden zou kunnen zijn..

Zie hier 2 filmpjes van het geluid: En hier 2 filmpjes van het kromme tandwiel: Ik weet dat c320 blokken nooit echt stil te krijgen zijn maar dit klinkt wel behoorlijk hard destructief, naar verloop zal meer slijtage optreden. Ook is een NOS versnellingsbak is nergens te krijgen... Mijn vraag: wat moet ik hiermee? Is dit toevallig heel normaal voor blokken van deze leeftijd? Zo nee, heeft iemand nog een (niet kromme) bak liggen van een c320s?

Ik heb een zo compleet mogelijk verhaal geprobeerd te typen maar ben vast van alles vergeten, vraag gerust naar meer details.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door wim V8 »

Er staat altijd wel wat te koop,

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... onderdelen


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door iclaudius »

Lijkt op dat de vrijloop niet goed staat, ofwel dat ie bijna in eerste of tweede versnelling wil pakken. Voel eens aan je uitgaande as (waar tandwiel op zit) of dat meetrilt met het geluid. Kan zijn dat je afstelling van de versnellingshandle strak staat. Ik zou dit machientje niet starten.

Online
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1868
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door lil »

kijk ook of je die tik als weerstand kan voelen als je aan het vliegwiel draait. dit is geen goed geluid hoor, dit hoort niet
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door wim V8 »

Enne, de spoelen lopen niet tegen het vliegwiel?


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Hunda Bunda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2022 19:12
Bezit: C320s

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door Hunda Bunda »

Ik heb in het weekend weer de gelegenheid om ermee aan de slag te gaan, dan zal ik jullie suggesties uitproberen.
iclaudius schreef: 17 mei 2022 10:03 Lijkt op dat de vrijloop niet goed staat, ofwel dat ie bijna in eerste of tweede versnelling wil pakken. Voel eens aan je uitgaande as (waar tandwiel op zit) of dat meetrilt met het geluid. Kan zijn dat je afstelling van de versnellingshandle strak staat. Ik zou dit machientje niet starten.
Schakelen gaat verder net zo soepel als voor de blokrevisie. Wat zou er aan dat heveltje te strak kunnen zitten? Dat asje wordt in principe met een circlipje op z'n plek gehouden dus daar lijkt me weinig aan te stellen?
lil schreef: 17 mei 2022 12:31 kijk ook of je die tik als weerstand kan voelen als je aan het vliegwiel draait. dit is geen goed geluid hoor, dit hoort niet
wim V8 schreef: 17 mei 2022 13:26 Enne, de spoelen lopen niet tegen het vliegwiel?


Gr. Wim.
Het zit allemaal niet in het vliegwiel/krukas gebeuren. Als de koppeling gedemonteerd is loopt alles soepel en is er geen geluid. Alleen als de bak in verbinding staat met de krukas klinkt het geluid.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1311
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door ildert »

Het secundaire wiel wachelt als een wilde. Of het wiel is scheef, of de as is krom. Als de bak verder goed schakelt en rondgaat lijkt me het wiel de oorzaak. Heb je een andere om te proberen? Je kunt ook het 'laagste' punt op het tandwiel markeren en dan het wiel een aantal splines verdraaien. Als het punt op de zelfde plek blijft is het het wiel, anders de as.
grote klappen, snel thuis

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door Dennis »

Dat secundaire tandwiel is niet de oorzaak van het geluid. Ja hij wiebelt, maar dat kan door het in rubbers zit en misschien wel wat slijtage/zwakte heeft in het rubber. Wat anderen al zeiden, het lijkt er op dat je tussen versnellingen in zit. Je hebt het asje dat je blok in gaat om mee te schakelen waarschijnlijk wel los gehad van het mechanisme er boven, buiten het blok? Dan kun je de boel in iedere gewenste verkeerde stand weer terug plaatsen met dit resultaat. Als je schakelasje in het blok zelf, naast je secundaire tandwiel, helemaal ingeduwd is met dat pieletje dat er in haakt, zit je in z'n 1e versnelling. Dat moet dan ook kloppen met het nokje bovenop je blok en dat springveerding dat er tegenaan komt. Als je hem dan bovenop je blok in z'n vrij zet, moet je bak ook helemaal vrij lopen. Daar eerst zoeken. Kromme versnellingsbak geloof ik niet zo snel bij een C320, zeker als het geluid er eerder niet was. En als je toch een andere bak wilt, ik heb er nog wel 10 liggen.
''UNOX MAN''

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door NIX »

Ik heb wel eens aan blokje gewerkt waar de 2 omgekeerd in zat, die kon helemaal niet meer in z'n vrij.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
TEX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2007 13:35
Bezit: Zhenhua Dax met (Honda stickers)
Sinds 4 februari 2022 een Honda C320S type 1.
(Volgens RDW voertuiggevens) maar volgens mij TS50DX.
En vanaf 18-03-2023 Skyteam Monkey in mijn trotse bezit.
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door TEX »

Wat is dat toch eigenlijk, lijkt het met C320(S) blokken.
Op 4 februari 2022 een prachtig uitziende C320S gekocht met een reserve motorblok en andere onderdelen erbij.
Omdat al direct de volgende dag olie onder het blok lag, gekeken waar het vandaan kwam, wel uit de slang van de carterontluchting!
Vanaf dat moment heb ik gedurende een volle maand, dagelijks eraan gewerkt.
Maar om een lang verhaal kort te maken, het blok deugde niet en heb uiteindelijk het reserveblok dat van een C310S bleek te zijn gebruikt.
Maar nu jouw geluid, klinkt precies hetzelfde als bij mij toen ik, diverse cilinders, kleppen en wat al niet geprobeerd heb om het verschrikkelijke roken op te lossen wat dat blok had.
Het bleek dat de cilinders niet even hoog zijn!
En één van die cilinders was een fractie lager waardoor na in elkaar zetten, de kleppen tegen de zuiger kwamen waardoor je niet meer rond kan draaien!
Bij mij met datzelfde geluid als resultaat.
Maar goed nadat ik het C310S blok had gereviceerd met nieuwe zuigerveren, nieuwe cilinderkop alsook nieuwe kleppen, is hij nu eindelijk steeds beter gaan lopen, dus wel de tijd nemen om helemaal in te rijden.
Succes ermee.
M.vr.gr.
Tex Merkelbach.
Laatst gewijzigd door TEX op 11 okt 2022 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De menselijke geest is als een parachute, hij werkt alleen als die open is.

Gebruikersavatar
Hunda Bunda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2022 19:12
Bezit: C320s

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door Hunda Bunda »

Afgelopen weekend het e.e.a. uit kunnen zoeken. Zoals Dennis al zei zit het inderdaad niet in het secundaire tandwiel van de versnellingsbak. Ik heb het vliegwiel gedemonteerd en het tandwiel van de versnellingsbak zodat alleen de krukas nog in verbinding staat met de nokkenas. Op dat moment is het geluid nog aanwezig dus dat betekent dat het niet in de bak zit (wat de titel van dit draadje irrelevant maakt sorry :oops:). Het geluid is dan wel minder maar mijn theorie is dat het door galmt in het koppelingshuis en vliegwiel waardoor het heel ernstig lijkt.
Bij het demonteren van de nokkenas verdwijnt het geluid, dat betekent dat het gelukkig niet in de gereviseerde krukas zit. Als de nokkenas gemonteerd is is er op 1 tandje rondom het bovenste dooie punt een kleine weerstand te voelen waaruit op hogere snelheid het geluid voort komt. Aan de tandjes van zowel de krukas als de nokkenas is helemaal niks geks te zien..

Ik ga nog proberen om de nokkenas op een ander tijdstip te zetten om dan te kijken of rondom hetzelfde bovenste dooie punt het geluid/weerstand zich voort doet. Als dat niet zo is zou het in de nokvolgers kunnen zitten denk ik. Misschien dat ze er verkeerd om in zitten t.o.v. hoe ze eruit zijn gekomen. Misschien dat alle ellende daardoor veroorzaakt wordt.

Online
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1868
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door lil »

nee je voelt een weerstand op een tandje, misschien zit er een stukje los ijzer gepropt tussen twee tandjes van een tandwiel.
kan het anders zijn dat de kleppen veelste strak staan? of de zuiger komt tegen de kleppen, of de nokkenas staat niet op tijd. blijven zoeken tot je het gevonden hebt
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Hunda Bunda
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2022 19:12
Bezit: C320s

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door Hunda Bunda »

Nee klepspeling kan het niet zijn want dat was allemaal gedemonteerd. Echt het enige wat ronddraaide was de krukas en nokkenas assembly. Stukje ijzer kan ik nog naar zoeken ja

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door nielspbr »

Dat wordt tandjes nakijken op vervorming, scheurtjes en beschadiging.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Versnellingsbak krom c320s, wat nu?

Bericht door stoterstangen90 »

Nokkenastandwielen willen nog wel eens stuklopen. Nu ben je er optijd bij.
Afbeelding

Plaats reactie