weet iemand een goede ijzerbewerker

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
joostisoke
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2022 12:07
Bezit: Honda SS50

weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door joostisoke »

Beste, sleutelaars

Ik ben al een tijdje bezig om uit te zoeken hoe ik mijn probleem het beste kan oplossen, ik ben toch tot de conclusie gekomen dat ik het moet laten uitslijpen of boren alleen kan ik dit niet zelf en zoek nu een goede ijzerbewerker die dit kan doen weet iemand een goed adres in de buurt van Arnhem ?

Mvg Joost

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door Lacsap »

Je kunt toch gewoon een metaalbedrijf opzoeken..?
Of...kabelboom (en eventueel spatbord laten zakken) losmaken, brander op framebuis zetten en heet stoken, en dan met een moker de as eruit slaan

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1915
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door lil »

ik zie dat ding nog helemaal naar zn gallemiezen geholpen worden... hoe moeilijk kan het zijn om er gewoon een stukkie op te lassen? een stukkie boutdraad of een stukkie rondijzer waar je daarna effe wat draad op snijdt, nog effe overtollig ijzer wegslijpen, mooi maken, klaar


moet ik het doen? kom maar hierheen met dat ding
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1347
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door ildert »

Lacsap schreef: 29 jul 2022 18:55 Je kunt toch gewoon een metaalbedrijf opzoeken..?
Of...kabelboom (en eventueel spatbord laten zakken) losmaken, brander op framebuis zetten en heet stoken, en dan met een moker de as eruit slaan
He wat?! Dat is een masief in het frame gelaste pen. Die sla je er niet zo ff uit!
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door Jurrien »

Een beetje in de buurt zoeken op metaalbewerkingsbedrijven. Het komt wel op je charmes en leuke verhaal aan, want ze verdienen weinig aan zo'n klus en hebben het momenteel enorm druk, dus je hebt geluk als iemand je kan helpen.

En anders bieden op marktplaats ook nog wel eens vakmensen hun diensten aan, die hebben doorgaans wat meer ruimte voor dit soort particuliere klusjes.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door gonzo »

ildert schreef: 29 jul 2022 19:30
Lacsap schreef: 29 jul 2022 18:55 Je kunt toch gewoon een metaalbedrijf opzoeken..?
Of...kabelboom (en eventueel spatbord laten zakken) losmaken, brander op framebuis zetten en heet stoken, en dan met een moker de as eruit slaan
He wat?! Dat is een masief in het frame gelaste pen. Die sla je er niet zo ff uit!
Op foto lijkt het alsof er een pen doorheen geperst/geslagen is.......

En jongens, kom op, niet iedereen is even handig met metaal, of is te bang om het kapot te maken.

Helaas, ik kan best een stukkie slijpen en lassen, maar dat doe ik liever bij eigen matetiaal. Succes
Try and die techniek....... love it.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door Dennoz »

Lacsap schreef: 29 jul 2022 18:55 Je kunt toch gewoon een metaalbedrijf opzoeken..?
Of...kabelboom (en eventueel spatbord laten zakken) losmaken, brander op framebuis zetten en heet stoken, en dan met een moker de as eruit slaan


Er is al aangegeven dat dit een massieve as is en dat die in zijn geheel in het frame gelast zit, al wil je die vervangen ben je nog verder van huis en wat skills verder, er is nog een optie wat mij betreft, maar ook daar zal je wat hulp voor nodig hebben .
Voor alle duidelijkheid , die schroefdraad is enkel om de schokdemper op zijn plek te houden , de as zelf vangt alle krachten op.
Je zou dus dat stuk draad er van af kunnen zagen zodat je dat stompie van 12 mm overhoud, je haalt dat metalen busje uit het rubber van de schokdemper , je maakt (laat maken) een busje met een binnendiameter van 12 en de buitendiameter van het deel wat in je schokdemper gaat..uit mn hoofd dacht ik 15 mm , aan het uiteinde van dit draaiwerk zit weer die m10x1.25 draad. Dit draaiwerk duw je over dat afgezaagde stompje en dmv een proplas hou je het op zn plek….enige verschil is nu dat de schokdemper geen losse bus in het oog meer heeft maar dat de orginele as al op die maat is…..ik gok dat de technische mensen dit wel snappen maar ik zal trachten er nog een schets van te posten , of dit uiteindelijk meer of minder of beter werk is dan een bout aanlassen hangt van de uitvoerende partij af.
Laatst gewijzigd door Dennoz op 29 jul 2022 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door CheapUrbanBitches »

Even google'n en je vindt er genoeg, metaalbewerker Arnhem, draaibank Arnhem: de Smidse metaal (bedrijf). De Helling geeft cursussen, leer je een nieuwe vaardigheid en kost waarschijnlijk hetzelfde.

Maandag even rondbellen en wellicht zit er 1 tussen met tijd, alle personeel met een gezin is nu weg of net terug, en affiniteit met brommers.
'It never hurts to help.'

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door Dennoz »

Afbeelding
Hop hop gas dr op

Skiller
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 30 jan 2007 20:40
Bezit: Nog in opbouw:
Honda SS50Z K1-AR
Honda CR750
Locatie: Hoogeveen

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door Skiller »

Zelf heb ik dit type reparatie ook wel eens gedaan, ben je toch gauw even zoet mee naast dat je de machines en handigheid moet hebben.
Betaald zou ik dit niet voor een ander willen doen want je uurloon vragen zit er niet echt in en als je een bedrijf dit soort werk laat doen en de juiste schroefdraad op wilt hebben kan je denk ik net zo goed deze zonder nummer kopen...

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... cd50-frame


PS als iemand dit zo grondig heeft verneukt zou ik ook nog even goed kijken naar de rest van de staat van het frame.
Geen uitgelubberde/ingescheurde blokophanging, niet krom etc. voor je hier wat aan laat doen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2537
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door MrSinga »

Goedkoopste manier, en heb ik wel al gedaan is, afslijpen, gat in boren en daar dan een bout zonder kop in lassen (beetje zoals de bus die dennoz beschrijft met proplas) Ok, geen correcte schroefdraad (ze bestaan maar meestal niet als particulier te krijgen. Maar heb je wel een ziel en dan pas schroefdraad zoals origineel.

Andere optie is: uitboren en gewoon schroefdraad in tappen. Maar dan heb je idd wel wat schroefdraad nodig omdat je anders die bout kapot wringt door te veren en indien je dan verlengbus moet voor een uitlaat ofzo, dan is het miserie

Maar either way, als je het zelf niet kunt is het nen dure grap bij metaalbedrijf. Die gaan ook snel uur of 2 bezig zijn (en wss gaan zij dan een stukje schroefdraad draaien op een asje enz enz) waardoor je snel aan +100euro ligt gewoon door werkuren

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door Dennoz »

Het probleem komt vaker voor , mischien moet ik eens een voorraadje las busjes gaan maken voor de handel, de ori freaks zullen wel afhaken omdat de bus in de vering dan vervalt.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door gonzo »

Dennoz schreef: 30 jul 2022 08:19 Het probleem komt vaker voor , mischien moet ik eens een voorraadje las busjes gaan maken voor de handel, de ori freaks zullen wel afhaken omdat de bus in de vering dan vervalt.
Boeje......... je maakt het gangbaar, geen gekloot met vreemde maat draad, en if it works, it aint stupid.
Try and die techniek....... love it.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door Dennoz »

Zo denk ik er ook over ….helaas is de draad van mijn cd niet kapot, anders had ik het op deze manier kunnen fixen.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: weet iemand een goede ijzerbewerker

Bericht door SeeWhy50 »

joostisoke schreef: 29 jul 2022 12:44 Beste, sleutelaars

Ik ben al een tijdje bezig om uit te zoeken hoe ik mijn probleem het beste kan oplossen, ik ben toch tot de conclusie gekomen dat ik het moet laten uitslijpen of boren alleen kan ik dit niet zelf en zoek nu een goede ijzerbewerker die dit kan doen weet iemand een goed adres in de buurt van Arnhem ?

Mvg Joost

Afbeelding
Ga eens op bezoek bij De Smidse aan de Westervoortse Dijk. Vroeger kon je daar altijd wel terecht voor bijzondere klussen.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Plaats reactie