Pagina 1 van 1

Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 27 aug 2022 08:32
door Winnie
Hoi, de klep die u ziet is als volgt aangesloten op mijn Skyream Dax 125cc Euro 3 (bouwjaar 2008).
Alles in losse onderdelen gekregen, dus hoe moet ik dit nu aansluiten?

Er zijn 2 aansluitingen op mijn inlaatbuis, dus 2 gaatjes voorzien van aansluitnippels, in de bocht, die zich tss mijn motor en carburator bevindt.
Er zijn drie darmpjes op de brandstof inlaatklep (zie tekening), waarvan er telkens één is aangesloten op een nippel.
Aan het derde gaatje hangt een mini luchtfiltertje.

De naam laat vermoeden dat het een onderdruksystheem is dat mijn brandstof automatisch doorlaat tijdens het draaien van de motor.
Ik heb er echter een met de hand bediende kraan opstaan, met bediening "open" en "reserve" stand.

Ik vermoed, dat het dus eerder gaat om een brandstof vervuiling tegen te gaan, voor die Euro 3 norm.

Heeft iemand een foto of tekening met zo een aansluiting, zou welkom zijn.

Alvast bedankt

Afbeelding

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 27 aug 2022 09:38
door nielspbr
Heeft niet echt iets met brandstof toevoer te maken maar wel met het bijmengen van lucht.
Dit voorkomt dat, als jij al rijdend je gas dichtdraait, er een extra hoog vacuum in het inlaatspruitstuk ontstaat waarmee wordt voorkomen dat er extra veel brandstof uit de carburateur wordt getrokken.

Filtertje trekt lucht bij uit de buitenlucht.
Het ene darmpje aan het spruitstuk, voor de vacuumbediening van de klep.
Het andere darmpje, geleid de ingezogen lucht van de klep naar je inlaatspruitstuk.

Vandaar ook dat filtertje, voorkomt vuil in je inlaat.

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 27 aug 2022 18:54
door Winnie
Hartelijk bedankt, weer een stapje verder...

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 04 sep 2022 13:33
door lil
als je je gas dichtdraait dan geld dat net zo goed ook voor de benzine (gasnaald), die gaat niet aangezogen worden door extra vacuum.

nee die slangenbende is voor de carterontluchting, die volgens die euro 3 norm verplicht via de inlaat moet gaan om cartergassen en eventuele oliedruppeltjes in de verbrandingruimte te laten meeverbranden met de brandstof. hoe het precies moet worden aangesloten weet ik niet, maar dat het nogal overdreven ingewikkeld zit weet ik wel. wat ik ook weet is dat er vaak ook een olie afvanger tussen zit die eventuele olie eruitfiltert en via een opvanggedeelte wat in verbinding staat met normale buitenluchtdruk weer terug in het carter geleidt.

vuistregel bij normale carterontluchting bij viertaktmotoren is wel dat je in principe het vacuum van je inlaat benut om een lichte onderdruk in je carter te bewerkstelligen, dat is gunstig want dat voorkomt dat de motorolie langs de afdichtingen van allerlei uitgaande assen naar buiten gaat lekken, of langs de cylinderwand en klepgeleiders naar de verbrandingruimte gaat lekken. de aansluiting op vacuum kan zowel voor als achter de carb zitten, meestal erachter, de aansluiting zit dan in het luchtfilterhuis.(bij auto's iig) dit was normaal gewoon puur en alleen bedoeld om overmatig olieverbruik tegen te gaan, dus niet voor milieu ofzo

ik zou dus gewoon voor de simpele, functionele versie gaan.

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 04 sep 2022 19:50
door Dennoz
MAND!!

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 05 sep 2022 11:31
door lil
dat is nog es een construktieve bijdrage, bravo hoor

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 05 sep 2022 12:23
door nielspbr
Dennoz, heeft anders wel gelijk.

Carterontluchting heeft dikkere slangen en zit met een tussenopvangvaatje aangesloten op het luchtfilter. Dat heeft mijn 1998 gorilla zelfs al.

Je hebt zelfs een paar presscubs die de carterontluchting zo zouden moeten hebben...

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 05 sep 2022 18:06
door lil
meh, hij zei alleen maar mand, wat moet je daar nou uit opmaken?...

maar ik kan er nog naast zitten hoor, bij dit specifieke geval. het lijkt eigenlijk op zo'n benzinekraan die open gaat als er vacuum op 1 van de slangen komt, zoals bij suzuki gt750 tweetakt driecylinder uit de jaren 70, maar dat zal het wel niet zijn.

en ja ik heb een paar presscubs met zo'n maffe ontluchting, ik zal er es een keer goed naar kijken, binnenkort bij de 100000km beurt

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 05 sep 2022 20:27
door nielspbr
lil schreef: 05 sep 2022 18:06 meh, hij zei alleen maar mand, wat moet je daar nou uit opmaken?...

maar ik kan er nog naast zitten hoor, bij dit specifieke geval. het lijkt eigenlijk op zo'n benzinekraan die open gaat als er vacuum op 1 van de slangen komt, zoals bij suzuki gt750 tweetakt driecylinder uit de jaren 70, maar dat zal het wel niet zijn.

en ja ik heb een paar presscubs met zo'n maffe ontluchting, ik zal er es een keer goed naar kijken, binnenkort bij de 100000km beurt
Voor de zoveelste keer, er gaat lucht door die slangetjes, geen brandstof.

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 05 sep 2022 21:07
door CheapUrbanBitches
Het heeft wel met euro3 te maken. Ik heb een paar van die blokjes, soms zit de klep op het spruitstuk met slangetjes, inlaatpoort in de kop bij de uitlaat (is gelukkig ook een blindplaatje voor), of op de uitlaat zelf. Allemaal met een gelijkende appendix.

Het zal de voorloper zijn van de solenoide-gestuurde-luchtschroef-carburateurs van euro4 Chinezen met een lambda.

Meer zuurstof om benzineverbruik en dus slechte verbranding en gerelateerde deeltjes tegen te gaan bij stationair draaien, of heel lang voluit.

Half mandje dus, maar gezien lil 2-takten erbij gaat halen in z'n verweer rond ik 'm af naar een volledige mand.

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 05 sep 2022 21:09
door Dennoz
lil schreef: 05 sep 2022 18:06 meh, hij zei alleen maar mand, wat moet je daar nou uit opmaken?...

maar ik kan er nog naast zitten hoor, bij dit specifieke geval. het lijkt eigenlijk op zo'n benzinekraan die open gaat als er vacuum op 1 van de slangen komt, zoals bij suzuki gt750 tweetakt driecylinder uit de jaren 70, maar dat zal het wel niet zijn.

en ja ik heb een paar presscubs met zo'n maffe ontluchting, ik zal er es een keer goed naar kijken, binnenkort bij de 100000km beurt

Ik had haast dus ik zocht een kortere uitleg : https://youtu.be/9KNV4UXTd3k

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 06 sep 2022 00:30
door lil
ach...

zo kort als de huidige attentiespanne van de gemiddelde millennial dus, got it

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 06 sep 2022 08:24
door Dennoz
Ik word wel vaker jonger geschat dus bedankt , maar mijn wortels liggen toch ergens halverwege generatie patat.
Maar ook daar zitten mensen tussen die lange verhalen net niet boeiend genoeg vinden.
Overigens was mijn “mand” opmerking getriggerd door jou slotakkoord in je advies om vooral de simpele variant van dat klepje te gebruiken.

Welkom terug trouwens.

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 06 sep 2022 22:49
door lil
dat was een constatering over millennials in het algemeen, vanwege die mand-meme, daar was ik onbekend mee want ik kijk bijvoorbeeld geen tv.

Re: Brandstof inlaatklep

Geplaatst: 07 sep 2022 09:06
door Dennoz
Je weet niet wat je mist