Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Tvogel
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2017 19:44
Bezit: Nog geen

Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door Tvogel »

Hallo lezers,

Ik vraag graag jullie expertise voor het volgende. Ik rij al 5jaar rond door alle seizoenen heen op mijn Honda cb50j die ik zelf heb gereviseerd jaren terug. Zins een paar week terug moet helaas fietsen. Er komt geen vonk meer uit de bougie, die maar vervangen, nog niks. Even de kabel zelf tegen het blok aan en er komt af en toe wat uit soms helemaal niks. Bobine al vervangen, cdi ook en ook de kabel en dop.

Voor de rest werkt alles prima. Als ik hem aantrap brand de lamp zo als het hoord. Het wordt nog vreemder ik ben wel heen gereden met een vlotte gang maar toen ik terug wilde liet de Honda mij in de steek.

Iemand ervaring of een oplossing voor een slechte of geen vonk?

Groet,
Thijs

Afbeelding

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door SeeWhy50 »

Voor dat je alles begint los te schroeven is het handig om vooral eerst alle stekkers en bedrading na te lopen die te maken hebben/heeft met de ontsteking. De stekkers zitten in de draden die van het motorblok af komen, aan de bobine en in de koplamp. Kijk ook of de bobine goed contact maakt met het frame (massa). Is de massadraad van de cilinderkop naar het frame nog in orde? Let ook op of de draad die via het contactslot loopt niet beschadigd is of op een andere manier verbinding maakt met het frame. Bougiekabel niet beschadigd?

Schema's o.a. hier te vinden:
https://web.archive.org/web/20150113213 ... tthandbuch:.
https://web.archive.org/web/20160713124 ... 0-XL50.pdf

Als je er zeker van bent dat hier alles in orde is dan verder kijken naar contactpunten, de condensator en de bobine.
Ik ga er hier vanuit dat je de originele ontsteking met contactpunten er nog op hebt zitten.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door CheapUrbanBitches »

CDI ontsteking en zo'n beetje alles al vervangen.

Bedrading en (masssa)contacten nalopen/meten inderdaad. Alles wat groen corrosie heeft (groen of bruin) schoonmaken en je draadboom nalopen. Plekken waar het wringt: tussen frame en tank, balhoofd, koplamp enz.
'It never hurts to help.'

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door cor »

SeeWhy50 schreef: 07 okt 2022 15:27 Voor dat je alles begint los te schroeven is het handig om vooral eerst alle stekkers en bedrading na te lopen die te maken hebben/heeft met de ontsteking. De stekkers zitten in de draden die van het motorblok af komen, aan de bobine en in de koplamp. Kijk ook of de bobine goed contact maakt met het frame (massa). Is de massadraad van de cilinderkop naar het frame nog in orde? Let ook op of de draad die via het contactslot loopt niet beschadigd is of op een andere manier verbinding maakt met het frame. Bougiekabel niet beschadigd?

Schema's o.a. hier te vinden:
https://web.archive.org/web/20150113213 ... tthandbuch:.
https://web.archive.org/web/20160713124 ... 0-XL50.pdf

Als je er zeker van bent dat hier alles in orde is dan verder kijken naar contactpunten, de condensator en de bobine.
Ik ga er hier vanuit dat je de originele ontsteking met contactpunten er nog op hebt zitten.
Er zit een cdi op zegt hij, dus electronische ontsteking.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door cor »

De cdi unit is vaak de boosdoener ( spreek uit ervaring) vervang die eens voor een normale cdi ( zwart met groene kleur)

Tvogel
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2017 19:44
Bezit: Nog geen

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door Tvogel »

Kijk daar heb ik wat aan! Ik heb namelijk alles al door gemeten en gecontroleerd op breuken. Dat is het eerste wat ik doe altijd.

Is zo iets wat ik moet zoeken?
https://4taktwinkel.nl/1110007445-CDI-u ... lijkstroom

Of heeft u een andere suggestie?

Tvogel
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2017 19:44
Bezit: Nog geen

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door Tvogel »

Voor de info ik heb deze zet er op zitten:
https://4taktwinkel.nl/1110000122-CDI-o ... -CB50-CY50

Ik heb geen contactpuntjes meer.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16199
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door nielspbr »

Wat sewhy50 zegt, meet de bedrading en stekkers na op kabelbreuken, kortsluiting en of dat er niets los zit.
Meet de cdi voedingsspoel door.
Leen even een werkende cdi om die uit te sluiten. idem voor de bobine, heb een nieuwe bougie bij de hand.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door cor »

Je hebt dezelfde cdi ontsteking die de meesten hebben bij ombouw naar elektronische ontsteking. Bij mij deed hij na ombouw ook niet. Alles nagelopen en toen maar eens een andere cdi erop. En toen deed hij het wel. Hij heeft het bij jou wel gedaan zeg je, dus aansluitingen zullen goed zijn. Dat neemt niet weg dat er ergens iets los is gaan zitten of sluiting maakt, dus kabels nalopen en massa controleren. Cdi is gauw te wisselen dus daar zou je ook naar kunnen kijken.

Tvogel
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 apr 2017 19:44
Bezit: Nog geen

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door Tvogel »

Hallo heren,

Ik heb alles nu wel geprobeerd en zit nog met mijn handen in het haar. Alle kabels zien er goed uit, de stekkers zitten prima in elkaar en ik meet nergens kortsluiting.

Wanneer ik hem aan loop gaat de koplamp branden, dit is voor mij het teken dat de spoelen het goed doen. Of zit ik hier mis?

Ik heb gister de de CDI en bobine verwisseld met een nieuwe en kreeg toen heel even een vonk. Dus heb hem toen heel even lopend gekregen maar dit hield al snel op.

Zijn er nog meer tips?

Ron de Vor
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2020 13:38
Bezit: Honda ss50 groen bj 1979

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door Ron de Vor »

Hoi een CDI is heel of stuk anders kan niet, jou probleem 99% je spoeltje inde ontsteking zie je niks aan maar 99% zeker dat hij stuk is. ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dit zit ook al een beetje in het antwoord van Nielspbr.
Laatst gewijzigd door Ron de Vor op 01 nov 2022 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door SeeWhy50 »

Heb je ook het contactslot, en dan vooral de contacten en draad die ervoor zorgen dat je niet kunt starten, gecontroleerd?

Anders misschien eens proberen zonder contactslot (doe alsof je contactslot op contact staat zonder contactslot):
In de koplamp de connector van het startslot losmaken van de kabelboom en draad vanaf de accu (rood, geloof ik) doorverbinden met de juiste draad op de connector die aan de draadboom zit (schema voor de juiste kleuren).
Als je een CDI hebt die geen 12V aansluiting nodig heeft dan zou het ook moeten werken je alleen de connector loshaalt en niets doorverbindt.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Ron de Vor
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2020 13:38
Bezit: Honda ss50 groen bj 1979

Re: Honda cb50j met cdi vonkt niet meer

Bericht door Ron de Vor »

SeeWhy50 schreef: 01 nov 2022 17:14 Heb je ook het contactslot, en dan vooral de contacten en draad die ervoor zorgen dat je niet kunt starten, gecontroleerd?

Anders misschien eens proberen zonder contactslot (doe alsof je contactslot op contact staat zonder contactslot):
In de koplamp de connector van het startslot losmaken van de kabelboom en draad vanaf de accu (rood, geloof ik) doorverbinden met de juiste draad op de connector die aan de draadboom zit (schema voor de juiste kleuren).
Als je een CDI hebt die geen 12V aansluiting nodig heeft dan zou het ook moeten werken je alleen de connector loshaalt en niets doorverbindt.
Nee hij schrijft als hij hem aan duwt loopt hij even dus geen contactslot (het is de spoel al zo vaak meegemaakt bij tuin gereedschap kan haast niet missen.) Principe de zelfde werking.

Plaats reactie