DAX start niet
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: DAX start niet
nou laat maar weten as je zover ben dan
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4000
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: DAX start niet
Wat zijn de onregelmatigheden bij de pijl?
Hij mag geen valse lucht zuigen hoor, helemaal niets, dat moet lucht dicht zijn.
Ook onderaan je spruitstuk.
En wat is dat plakband gedoe bij je bedrading?
Zit dat allemaal nog wel spatzuiver?
En wat lill zei, die chokekabel.
Die hangt er half uit, dat je dus niet met de choke nog
half dicht rijdt. Zo ziet t er nu uit.
Gr. Wim.
Hij mag geen valse lucht zuigen hoor, helemaal niets, dat moet lucht dicht zijn.
Ook onderaan je spruitstuk.
En wat is dat plakband gedoe bij je bedrading?
Zit dat allemaal nog wel spatzuiver?
En wat lill zei, die chokekabel.
Die hangt er half uit, dat je dus niet met de choke nog
half dicht rijdt. Zo ziet t er nu uit.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: DAX start niet
een forum is ook ideaal om het te leren hoe het probleem oplossen moet.iclaudius schreef: ↑13 nov 2022 19:39 Was het maar waar, dan was dit forum niet echt nodig.
Je Dax ziet er keurig uit, maar er kan zoveel aan de hand zijn.
Meestal is de vraag; hoe was ie ervoor, is er iets mee gebeurd?
Als ie traag optrekt....Compressie, bougie los of rot, sproeier te groot, tandwiel voor té groot. kleppen-timing niet goed (tandje verschil) klepspeling te strak (minder compressie) uitlaat verstopt (poetslap achtergebleven)
Gaat je gasschuif wel helemaal open, blijft je choke niet hangen (geen lucht genoeg)
Remmen plakken.
Ik/we helpen je graag, maar er kan zooooveeel mis zijn. Kijk alles dus goed na, en breng het forum op de hoogte van je werken.
helaas zitten er ook veel drammers op die na tig keer advies gegeven te hebben gaan lopen zeuren dat ze eerst maar is zoek functies moeten gaan gebruiken of ze gaan nutteloze antwoorden geven.
hij heeft een brommer die traag op trekt. is niet een heel belangrijk punt, hij deed het toen. oplossing om daar iets aan te doen is een ander tandfwiel te monteren. standaard zal er 12-42 op liggen. je zou een voortandwiel 11 kunnen monteren trekt hij sneller op. het nadeel is op top loopt hij minder hard. dus dat is om af te wegen of dat je het waard is.
nu is de carburateur schoon gemaakt lees ik. en doet de brommer het niet meer. zou dus goed aan de carburateur kunnen liggen. maaaaaar het kan ook iets anders zijn.
het makkelijkst is eerst controleren of niet een van je vrienden zo grappig is geweest om je kill switch om te zetten ja sommige brommers hebben z'n onzin knop. stond die om. een leuke tip als je weet wie het gedaan heeft, als je samen voor het stoplicht staat zijn brommer van contact zetten en sleutel uit het slot trekken dan op de grond laten vallen gegarandeerd succes.
was het geen kill switch draai even je bougie er uit hou die tegen de cilinder kop aan en trap je brommer aan en kijk of je een goede blauwe vonk tussen de contacten ziet. vonk is goed geen vonk is slecht.
als je een vonk hebt maar hij start nog niet, dan is de kans groot dat het met je carburateur te maken heeft.
wat heb je allemaal los gehad aan de carburateur laten we daar mee beginnen. vlotter bak, sproeiers, stel schroeven, gasnaald?
heb je hem exact in elkaar gezet zo als je hem uit elkaar gehaald hebt? ook de stel schroeven op de goede standen gezet?
lucht schroef 1.5 slag open, stationair schroef dat je een kleine opening bij de gas schuif hebt, gas naald het clibje in de goede groef?
als je hem weer lopend hebt.
ga dan eerst is je kleppen stellen. LET OP DIT MOET MET EEN KOUDE MOTOR. in en uit op 0.05mm hier voor heb je speciaal gereedschap nodig een voeler maart setje. kost is 3 euro of zo is bij elke auto materialen zaak wel te krijgen. ik zet het er maar bij er zullen weer honderd duizend man het beter weten door te zeggen dat de kleppen op andere maten gesteld moeten worden 0.08 of 0.10 dat is ruim gaat het ding alleen maar van tikken volgens de onderhouds boeken van honda is het allemaal 0.05mm.
heb je de kleopen gesteld en loopt de brommer nog. ga is een eindje rijden en ga is kijken wat het brandstof mengsel doet.
in het FAQ hebben we ergens een heel mooi artikel over carburateurs af stellen.
zelf ben ik daar een beetje een luie drol in. als hij vol gas maar goed is. want vaak rij je toch alleen maar volgas. als hij tussen stationair en volgas vloeiend door loopt zit dat vaak wel goed.
vol gas mengsel controleer je eigenlijk door een tijdje volgas te rijden en dan te stoppen je bougie er uit draaien en te kijken welke kleur je bougie heeft. bruin goed. zwart te veel benzine, wit te weinig benzine.
succes
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: DAX start niet
Met deze text kan je bijna elk motor probleem beginnen. Goed werk, en nu maar hopen dat men het leest
Re: DAX start niet
Moeten deze helemaal vast gedraaid worden?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 24 jun 2015 19:30
- Bezit: Skyteam dax 125 (2007)
Re: DAX start niet
Beide sproeiers gewoon vast draaien.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16197
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: DAX start niet
Niet proberen met kracht vast te draaien want dan kan er iets krak gaan zeggen. Vast is vast.
Re: DAX start niet
Na carburateur open te hebben gehad start hij nog altijd niet. Bougie en alles doet het wel.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
- Bezit: Mezelf
- Locatie: Tussen de Scheldes
Re: DAX start niet
En als je een soort starthulp gebruikt? Bv met een injectiespuitje benzine, even een spriets in de carb zonder luchtfilter, en dan effe aanduwen. Als ie start en daarna het weer laat afweten is het absoluut een een benzineprobleem.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
- Bezit: Novio
Re: DAX start niet
Dat vlotterpennetje zit ook niet juist.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4000
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: DAX start niet
Brent, wat heb je nou allemaal gedaan met al die adviezen die je allemaal kreeg vóór je eerste bericht van vandaag?
Je geeft nul respons op al die adviezen.
Wat je er mee hebt gedaan. In mijn beleving niets.
Wel gedaan, hoe dat uitpakte?
Wat moeten we nu nog zeggen, weer, stel de kleppen?
Is wel geadviseerd, maar wat heb je ermee gedaan?
Enz enz.
Pff.
Gr. Wim.
Je geeft nul respons op al die adviezen.
Wat je er mee hebt gedaan. In mijn beleving niets.
Wel gedaan, hoe dat uitpakte?
Wat moeten we nu nog zeggen, weer, stel de kleppen?
Is wel geadviseerd, maar wat heb je ermee gedaan?
Enz enz.
Pff.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: DAX start niet
dat pennetje zit los omdat ie de vlotter verwijdert heeft
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: DAX start niet
iclaudius geeft een goeie tip, probeer dat es. je kan dat shotje benzine ook via het bougiegat naar binnen sprietsen, als je vonk hebt dan moet ie iets doen zo
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4000
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: DAX start niet
Ik doe dat altijd met wat gas uit een brandertje.
Luchtfilterbuis er af, en dan 2cm achter de inlaat genoeg gas laten lopen waarop ie zou kunnen starten en eventueel blijft draaien.
Geen natte bougies meer enz.
Gr. Wim.
Luchtfilterbuis er af, en dan 2cm achter de inlaat genoeg gas laten lopen waarop ie zou kunnen starten en eventueel blijft draaien.
Geen natte bougies meer enz.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Re: DAX start niet
Dax net 1 keer aangekregen door gewoon te kicken het geluid is niet echt normaal. Na die 1 keer kreeg ik hem ook nimmer aan.