Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Roylee01
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jul 2016 20:35
Bezit: Skyteam PBR

Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door Roylee01 »

Hoi goedendag,

Zoals ik een aantal jaar geleden druk bezig was met de 22mm voor mijn 110cc. zoals hier.
Heb ik nu de PBR volledig gerestaureerd en voorzien van een 125cc origineel Skyteam blok, NIEUW! :mrgreen: :mrgreen:
Nu is mijn vraag. kan ik uit een 125cc nog extra vermogen halen door een 26mm carburateur te monteren, of haal ik dan alle luchtsnelheid weg uit de carb met alle gevolgen van dien?

Of zeggen jullie, als die 22mm goed liep op de 110cc, schroef maar over op de 125cc. en zoja, moet ik dan opnieuw gaan afstellen kwa sproeiers en gasnaald e.d.?

Ik hoor het graag van jullie! Bedankt alvast :)

p.s. mochten er mensen geinteresseerd zijn in het restauratie resultaat, laat maar even weten, dan post ik wat foto's ;)

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door wim V8 »

Roylee01 schreef: 14 nov 2022 10:50 Hoi goedendag,

Nu is mijn vraag. kan ik uit een 125cc nog extra vermogen halen door een 26mm carburateur te monteren, of haal ik dan alle luchtsnelheid weg uit de carb met alle gevolgen van dien?

Of zeggen jullie, als die 22mm goed liep op de 110cc, schroef maar over op de 125cc. en zoja, moet ik dan opnieuw gaan afstellen kwa sproeiers en gasnaald e.d.?

Groter als je inlaat(klep) diameter heeft weinig zin.
Of je de 22mm carb weer opnieuw moet afstellen kan niemand vooraf zeggen maar de kans is groot.
Mocht hij met de 22 toch in één keer goed lopen dan kijk je toch even naar de kleur van de bougie
of de sproeiers goed zijn.
Ook eerst maar je blokje knap voorzichtig inrijden, stel de kleppen eerst, voor het starten!
Inloop olie er uit na 1000km.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Roylee01
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jul 2016 20:35
Bezit: Skyteam PBR

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door Roylee01 »

wim V8 schreef: 14 nov 2022 11:09
Roylee01 schreef: 14 nov 2022 10:50 Hoi goedendag,

Nu is mijn vraag. kan ik uit een 125cc nog extra vermogen halen door een 26mm carburateur te monteren, of haal ik dan alle luchtsnelheid weg uit de carb met alle gevolgen van dien?

Of zeggen jullie, als die 22mm goed liep op de 110cc, schroef maar over op de 125cc. en zoja, moet ik dan opnieuw gaan afstellen kwa sproeiers en gasnaald e.d.?

Groter als je inlaat(klep) diameter heeft weinig zin.
Of je de 22mm carb weer opnieuw moet afstellen kan niemand vooraf zeggen maar de kans is groot.
Mocht hij met de 22 toch in één keer goed lopen dan kijk je toch even naar de kleur van de bougie
of de sproeiers goed zijn.
Ook eerst maar je blokje knap voorzichtig inrijden, stel de kleppen eerst, voor het starten!
Inloop olie er uit na 1000km.


Gr. Wim.
Ik kan hieruit opmaken dat de kleppen 22mm groot zijn? Inlaat poort was namelijk 26mm. maar toen ik erin keek, zag ik het al snel nauwer worden dus dacht al niet echt dat 26mm de werkelijke inlaat grote zou zijn.

Ja precies, gewoon even kijken wat ie doet dus.

Goed dat je het zegt van de eerste start, anders had ik hem vanmiddag gestart zonder te stellen.

vwb de olie, deze heb ik gelijk vervangen voor castrol power rs welke ik na 500km vervang.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door wim V8 »

Geen idee of de inlaat 22mm is.

De genoemde Castrol olie is te goed om in te rijden.
De motor zal bijna niet inslijten en/of het duurt eindeloos.

Slechte kwaliteit dunne olie SAE30 met SD specificatie is goed.
Slechte kwaliteit, dus voorzichtig inrijden, warmdraaien, niet overdreven belasten,
geen hoge en/of langdurig dezelfde toerentallen.
Verversen tussen 500-1000km. Controleer tussentijds steeds het oliepeil.
En de kleur van de bougie.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Roylee01
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jul 2016 20:35
Bezit: Skyteam PBR

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door Roylee01 »

wim V8 schreef: 14 nov 2022 12:02 Geen idee of de inlaat 22mm is.

De genoemde Castrol olie is te goed om in te rijden.
De motor zal bijna niet inslijten en/of het duurt eindeloos.

Slechte kwaliteit dunne olie SAE30 met SD specificatie is goed.
Slechte kwaliteit, dus voorzichtig inrijden, warmdraaien, niet overdreven belasten,
geen hoge en/of langdurig dezelfde toerentallen.
Verversen tussen 500-1000km. Controleer tussentijds steeds het oliepeil.
En de kleur van de bougie.


Gr. Wim.
Wat zijn de nadelen van het niet of nauwelijks inslijten? wist niet dat je juist slijtage nodig hebt in het begin :o maar dat zal zich alleen maar beperken tot deze bami blokken denk ik?

In ieder geval bedankt zover! :)

Gebruikersavatar
fs1tom
4T-MSB addict
Berichten: 660
Lid geworden op: 29 jan 2007 18:38
Bezit: Bamimotorgorilla
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door fs1tom »

Zo'n standaard 125cc is geen hardloper. Ik heb ooit eens een grotere carburateur op mijn 125cc gemonteerd. Na veel gekut en gepiel met sproeiers liep het uiteindelijk redelijk, maar het liep nauwelijks harder en onderin liep het alleen maar slechter omdat de luchtsnelheid/venturi werking een stuk minder is bij zo'n grotere carburateur.
Als je harder wilt had je beter een groter/zwaarder blok kunnen kopen (YX140, YX160 of als je echt gek wilt doen een ZS180/ZS212)
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos

Roylee01
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jul 2016 20:35
Bezit: Skyteam PBR

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door Roylee01 »

fs1tom schreef: 14 nov 2022 14:07 Zo'n standaard 125cc is geen hardloper. Ik heb ooit eens een grotere carburateur op mijn 125cc gemonteerd. Na veel gekut en gepiel met sproeiers liep het uiteindelijk redelijk, maar het liep nauwelijks harder en onderin liep het alleen maar slechter omdat de luchtsnelheid/venturi werking een stuk minder is bij zo'n grotere carburateur.
Als je harder wilt had je beter een groter/zwaarder blok kunnen kopen (YX140, YX160 of als je echt gek wilt doen een ZS180/ZS212)
Ah oke! Thanks, duidelijk. Zoiets zag ik met googlen inderdaad ook een keer voorbij komen. dat het inderdaad behoorlijk invloed heeft op de venturi, en prestaties in de lage toeren, en lage hoeveelheid gas geven. Dan ga ik het lekker bij de 22mm houden en die goed afstellen! :) :D

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door wim V8 »

Ik had t met mn Super100.
107cc Lifan. 19mm carb.
Ik demonteerde t spruitstuk om de inlaat te meten.
22mm, dus ik 22mm carb gekocht die plug en play was qua maten.
Paste mooi op t ori filterhuisje, klein gaatje bij geboord.
Alleen maar gezeik gehad. Niet af te stellen enz.
De 19 er weer op.
Perfect!


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Roylee01
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 jul 2016 20:35
Bezit: Skyteam PBR

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door Roylee01 »

Bij mijn oude 107cc bami blok had ik ook de inlaat opgemeten, en idd ook 22mm waargenomen. Vandaar dat ik toen alles in 22mm heb besteld. Afstellen lukte wel aardig toen. Maar heeft altijd een raar dipje gehad als je van volgas plots naar half gas ging. Je moest rustig afbouwen in gas, of helemaal los laten. Voorderest liep hij perfect. Misschien dat dit komt doordat de inlaat zoals jij al suggereert, niet "echt" 22mm is maar kleiner.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2530
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Skyteam 125cc advies gevraagd (carburateur)

Bericht door MrSinga »

26 zou ik sowieso voor passen. Zal lukken hoor, maar je wint er geen km's mee en zeker met huidige benzineprijzen geen top idee.

nu je hebt 22mm en 22mm. Op de DX90 van m'n tante heb ik zo'n 125 motor gezet, ze krijg hem niet in gang gekickt en zo'n 125 kostte me bijna niets. Ori 22mm carbu erop en dat ding rijdt een 85-90kmh.
zou er meer uit gehaald kunnen worden? ja, mits nokje en eventueel een goeie merkcarbu ipv die carbu die erop zit standaard.

waarom zeg ik dit? een merkcarbu; zoals een Keihin of echte mikuni kun je vlotter afstellen en gaan ook net dat verschil maken. Op m'n 125 (Daytona motor gebouwd) zat ik met een Yoshi 24vlak. Er is geeneen carbu die het haalt tov deze carbu (m'n PE24 moet onder doen erop). Echter een KUTcarbu omdat die zo beinvloed wordt door weer/temperatuur/... Waar de PE24 bijna geen last van heeft, raad eens de Yoshi ligt ergens op de plank terug.

nadeel is dan weer dat een merk 22 duurder wordt dan een pe24 maar je daar dan ook weer zit aan spruitstuk met rubber tussen, andere luchtfilter,...

Plaats reactie