Carburateur ps50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
er_is_weer_wat_stuk
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:07
Bezit: honda ps50 nokkenas 1968

honda scoopy 1985

Carburateur ps50

Bericht door er_is_weer_wat_stuk »

Hallo ben ik weer,

Ik ben een beetje klaar met het carburateurtje van m'n ps50. Het is nog de originele keihin maar ze beginnen zo zeldzaam te worden dat ik er wat klaar mee ben (luchtlekken aan alle kanten en gewoon geklooi met afstellen).

Is er iets van een alternatief? Het gaat om een nokkenas blokje dus het spruitstuk is zon lekkere gootsteen afvoer. van wat ik zelf heb kunnen vinden lijken puch maxi carbs er best op. De puch carbjes zijn wel een paar mm groter maar ik heb eigenlijk geen idee hoeveel effect dit heeft op de brommer.

(voorbeeld puch karbje https://www.jmpbparts.com/12mm-carburet ... plica.html )

Iemand die ervaring heeft met dit soort spul of die een goed alternatief kent?

vriendelijke grot en alvast bedankt voor antwoorden

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Carburateur ps50

Bericht door iclaudius »

Elk Ps blokje is een nokkenas blok
Bedoel je dat je carb met een rubber stuk op je spruitstuk zit? zogenaamd OHC (bovenliggende nokkenas)En wat bedoel je met luchtlekken? Dat moet je zien te voorkomen. Ik denk niet dat een puch carbje soelaas gaat brengen.
Heb je ook het buisje waar je gasnaald in gaat er al eens uit gehad? die tik je eruit van boven (gasschuif)met een lollystokje of zoiets (als het maar zachter is dan het messing buisje)In dat buisje zitten gaatjes, en het kan daar erg vuil worden, gaatjes dienen doorgeprikt te worden.
Als dat niet schoon is, werkt er bijna niets... :D
Dat is mijn ervaring, en alternatieven heb ik echt niet.

er_is_weer_wat_stuk
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:07
Bezit: honda ps50 nokkenas 1968

honda scoopy 1985

Re: Carburateur ps50

Bericht door er_is_weer_wat_stuk »

iclaudius schreef: 18 nov 2022 16:55 Elk Ps blokje is een nokkenas blok
Bedoel je dat je carb met een rubber stuk op je spruitstuk zit? zogenaamd OHC (bovenliggende nokkenas)En wat bedoel je met luchtlekken? Dat moet je zien te voorkomen. Ik denk niet dat een puch carbje soelaas gaat brengen.
Heb je ook het buisje waar je gasnaald in gaat er al eens uit gehad? die tik je eruit van boven (gasschuif)met een lollystokje of zoiets (als het maar zachter is dan het messing buisje)In dat buisje zitten gaatjes, en het kan daar erg vuil worden, gaatjes dienen doorgeprikt te worden.
Als dat niet schoon is, werkt er bijna niets... :D
Dat is mijn ervaring, en alternatieven heb ik echt niet.
Het is inderdaad het OHC blokje met het rubber spruitstuk. het originele rubber was volkomen vergaan en is vervangen door een stuk olie leiding die tegen benzine kan. de luchtlekken zitten in dat rubber overloopje maar ook in de carburateur zelf (vermoedelijk de stationair naald als niet ook via de gas kabel.)

de carburateur heb ik meerder maal uit elkaar gehaald en ik heb ondertussen een redelijke verzameling aan gebruikte onderdelen. het spul is alleen gewoon echt versleten. Een redelijke carb die een beetje opgeknapt is kost al snel tegen de 100 piek terwijl een alternatieve maar een paar tientjes hoeft te kosten. Ik kan me eigenlijk niet bedenken waarom een andere carb niet zou werken.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Carburateur ps50

Bericht door lil »

andere carbs werken natuurlijk ook, alleen is het wel uitzoeken welke de juiste karakteristiek heeft voor jou blokkie, en dat valt niet zo te zeggen.
die puchmaxi carb is bijvoorbeeld te groot. je hebt een doorlaat van 8 tot 10 mm nodig, maar zo kleine carbjes zijn er niet veel.
bij viertaktwinkel heb ik eens een 9mm imi carbje voor bijvoorbeeld een monkey of een scaly gezien voor iets van 30 euro, misschien is dat wat.
ik vind echter alleen deze terug; https://4taktwinkel.nl/1110007941-Carbu ... -C320S-8mm , maar die is een stuk duurder...
deze is lekker compact; https://4taktwinkel.nl/1110007849-Carburateur-Chaly
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

er_is_weer_wat_stuk
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:07
Bezit: honda ps50 nokkenas 1968

honda scoopy 1985

Re: Carburateur ps50

Bericht door er_is_weer_wat_stuk »

lil schreef: 18 nov 2022 20:08 andere carbs werken natuurlijk ook, alleen is het wel uitzoeken welke de juiste karakteristiek heeft voor jou blokkie, en dat valt niet zo te zeggen.
die puchmaxi carb is bijvoorbeeld te groot. je hebt een doorlaat van 8 tot 10 mm nodig, maar zo kleine carbjes zijn er niet veel.
bij viertaktwinkel heb ik eens een 9mm imi carbje voor bijvoorbeeld een monkey of een scaly gezien voor iets van 30 euro, misschien is dat wat.
ik vind echter alleen deze terug; https://4taktwinkel.nl/1110007941-Carbu ... -C320S-8mm , maar die is een stuk duurder...
deze is lekker compact; https://4taktwinkel.nl/1110007849-Carburateur-Chaly
Bedankt voor de tip. Deze carbs gaan helaas niet passen omdat ze niet op het inlaatspruitstuk kunnen worden gemonteerd. Ik zou dan een metalen adapterplaat moeten maken zodat het stuk aan de spruitstuk kant eindigt is een rond buisje.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Carburateur ps50

Bericht door lil »

of de boutflensjes eraf zagen...

of tegelijk een bijpassend spruitstuk bij de carb kopen en dan daar een stuk af zagen zodat je een buisje overhoud waar een slang op kan. of zit het andersom?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1395
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Carburateur ps50

Bericht door iclaudius »

Heb ook last gehad met die tussenstukjes(rubber) bij mijn PC50, heb het opgelost met een slang uit een sloopauto. Die slang had nét die kromming in zich, om precies te passen.
Ik heb je nog niet gehoord over mijn vraag of je het naaldbusje al eens uit de carb heb getikt. ;) Is erg belangrijk.

er_is_weer_wat_stuk
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:07
Bezit: honda ps50 nokkenas 1968

honda scoopy 1985

Re: Carburateur ps50

Bericht door er_is_weer_wat_stuk »

iclaudius schreef: 19 nov 2022 09:59 Heb ook last gehad met die tussenstukjes(rubber) bij mijn PC50, heb het opgelost met een slang uit een sloopauto. Die slang had nét die kromming in zich, om precies te passen.
Ik heb je nog niet gehoord over mijn vraag of je het naaldbusje al eens uit de carb heb getikt. ;) Is erg belangrijk.
Naald buisje is helemaal schoon. De carb is zo schoon als dat ie word (ultrasonic cleaner en alles). De brommer loopt ook wel maar ik heb continu licht lekken waardoor na het loslaten van het gas de toeten niet direct zakken en afstellen wat onmogelijk is.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 632
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Carburateur ps50

Bericht door Dennoz »

flensje (laten) fresen en die me JB-weld op je spruitstuk lijmen cq krimpen , dan kan je er een novio carburateur op zetten.
op deze manier worden er ook cv carburateurs op oudere harley's gezet.Afbeelding
Hop hop gas dr op

er_is_weer_wat_stuk
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:07
Bezit: honda ps50 nokkenas 1968

honda scoopy 1985

Re: Carburateur ps50

Bericht door er_is_weer_wat_stuk »

Afbeelding

Ik ben tijdens het zoeken naar onderdelen deze afbeelding tegengekomen. Ik heb de eigenaar gevraagd wat voor carb het is maar nog geen antwoord. Ik gok een puch maxi carb als ik zo naar dat luchtfilter kijk.

Een flens aan het spruitstuk vastmaken kan maar dan is het wel weer permanent. Zou dan eigenlijk ff een extra spruitstuk moeten hebben om mee t klooien. Bedankt voor de tip 👍

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carburateur ps50

Bericht door wim V8 »

Puch Maxi heeft nooit zo'n luchtfilter gehad.
En ook niet zo'n carburateur.

Dit lijkt me een Dell'Orto of een Encarwi.
Maar dat past het zelfde als je oude.
Ik zie ook slang en klemmenzooi zitten.

Maak je carb maar goed schoon en zorg dat ie geen valse lucht zuigt.
Valse lucht is de grootste boosdoener meestal door dat voorste rubber aansluiting.
Dat moet je perfect voor elkaar hebben.

Kleppen, speling perfect?
Ontsteking perfect?


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

er_is_weer_wat_stuk
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:07
Bezit: honda ps50 nokkenas 1968

honda scoopy 1985

Re: Carburateur ps50

Bericht door er_is_weer_wat_stuk »

wim V8 schreef: 21 nov 2022 21:53 Puch Maxi heeft nooit zo'n luchtfilter gehad.
En ook niet zo'n carburateur.

Dit lijkt me een Dell'Orto of een Encarwi.
Maar dat past het zelfde als je oude.
Ik zie ook slang en klemmenzooi zitten.

Maak je carb maar goed schoon en zorg dat ie geen valse lucht zuigt.
Valse lucht is de grootste boosdoener meestal door dat voorste rubber aansluiting.
Dat moet je perfect voor elkaar hebben.

Kleppen, speling perfect?
Ontsteking perfect?


Gr. Wim.

De kleppen en ontsteking staan goed en de carburateur is brandschoon. Hij trekt inderdaad valse lucht maar niet door het rubber. Het gaat waarschijnlijk door de lucht- en/of de stationair schroef. De carburateur is gewoon versleten, de vlotternaald dekt ook niet perfect meer af. Heb het naaldje en zeteltje al eens geschuurd met een fijne schuurpasta maar ik ben nu gewoon wat klaar met het geknoei. Onderdelen zijn wel te krijgen maar duur en het is nou niet de meest verfijnde carburateur.

Er is toevallig iemand bij me in de buurt die een Bing 17/10/104A (10mm) tekoop heeft dus mischien dat ik daar mee ga spelen als de prijs wat redelijk is.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 632
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Carburateur ps50

Bericht door Dennoz »

ik denk dat de flens van een novio carburateur bewerken naar een ronde opname mischien ook nog wel zou lukken , dan hang je hem er zo achter op het ori spruitstuk.
ff tussen de centers op een draaibank!

genoeg opties !
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Carburateur ps50

Bericht door Lacsap »

Ik heb zelf wel eens geprobeerd een imitatie 12mm Novio carbje op de PC OHC te friemelen, maar hij liep er nog slechter op dan de 8,5mm originele carb.

Regel wat koelslangetjes van een sloopauto met een knikje, schuif ze ver genoeg over spruitstuk en carb..dan is dat luchtdicht.

Plaats reactie