Carb c50 geen luchtschroef?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Heukiehonda
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2022 19:38
Bezit: C50

Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door Heukiehonda »

Sinds een weekje ben ik de trotse eigenaar van een c50, dus ik rij een beetje en wat me opvalt is dat wanneer ik m start dat ie niet aan blijft en dat ie uitvalt wanneer ik in zijn drie bij een stoplicht aan kom bv. Dus ik als leek heb het gevoel hij staat een beetje arm…
Kijk div video’s om m’n carburateur echt goed af te stellen. Zie dat de principes eigenlijk allemaal hetzelfde zijn maar nou kijk ik bij mijn brommer en wat denk je…

Kom ik wel die stationair schroef tegen, maar die andere is gewoon glad… komt dit omdat ie cdi heeft?Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4008
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door wim V8 »

Afbeelding


Probeer rood eens als luchtschroef. Vreemde vorm is denk ik tegen milieuvervuilers ;)
Groen lijkt mij stationair.

Afslaan in zn 3 bij stoplicht.
Zorg dat ie in zn vrij staat vlak voordat je stilstaat.
Peil je olie(dop niet indraaien)
Of ververs het.
Stel je koppeling op de manier zoals je het op internet vindt uit het c50 boekje.
Stel/controleer je klepspeling.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16200
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door nielspbr »

Dan verdenk ik eerder de schroef rechtsonder in beeld, vlak boven de vlotterbak er vlakbij het aanzuigrubber. (edit: na inzoomen, kabelcliphouder vastzetschroefje)

De schroef die Wim heeft omcirkeld is om het stationair toerental af te stellen, de gasschuifbegrenzing.

ps. afdoppen van de stationairmengselschroef werd trouwens in californie ook gedaan. Dit lijkt op een kopje voor een stukje speciaal gereedschap.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door lil »

vanwege die afstopping is de kans dat die mengselschroef gewoon goed staat natuurlijk vrij groot, dus zet het toerental eerst eens een stukje omhoog met de stationairschroef en kijk of dat het probleem verhelpt. en anders moet je idd dat dopje eruit zien te krijgen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4008
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door wim V8 »

Luchtschroef is denk ik geen afstopping.
Je hebt waarschijnlijk een speciaal gereedschap nodig
om m te kunnen verdraaien.
Dus tegen milieuvervuilers ;)

Afbeelding

Afbeelding

Hier de foto's van een "normale".
Je kan deze schroef proberen te verdraaien, er is een plat kantje aan.
Of bestel een gewone.
En de schroef met het veertje is om stationair af te stellen, nadat je de luchtmengselschroef
zo hebt verdraaid totdat het hoogst met de schroef vindbare toerental bereikt is.
De schroef onderaan de vlotterbak is om de vlotterbak leeg te laten lopen,
bijv. als je de brommer langere tijd wilt stallen.


Stel/controleer de afstellingen.
Zorg voor een nieuw luchtfilter.
En wat ik eerder zei.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door SuzuhaTR1 »

Deze carbjes zijn idd af-fabriek zo om rommelen met de afstelling te voorkomen.
Als jouw C50 lang heeft stilgestaan zou ik de carb eraf halen en deze eerst eens compleet demonteren.
Het rood-omcirkelde geval is door Honda met een speciaal gereedschap erin gedraaid, deze kun je over het midden met een ijzerzaagje zover inzagen totdat je hem met een stiftschroevendraaier eruit kunt draaien en ook de doorgang eronder kunt doorprikken en blazen.
Erg vaak zit daar vuil, meestal is de standaard afstelling van deze schroefjes maar zo’n 3/4 slag, draai hem dus eerst ‘in’ en tel je slagen voor je hem eruit haalt, het komt bij deze carbs echt heel nauw en je een kleine verdraaiing maakt een wereld van verschil.

Ja….je zaagt dan dus ook een stukje vd omliggende carbbehuizing in…dat maakt geen bal uit, heb dit bij zo’n 20-tal van deze dingen gedaan met zeer goed resultaat.

Met schoonmaken vd carb bedoel ik dat je echt alles moet doorprikken/blazen, vooral die stationairsproeier dan kun je van een gasbinnenkabel, (die bevatten de dunste enkele/losse draden) 1 vd draadjes lossen en dan de stationairsproeier daar overheen draaiend doorprikken. Als je er echt niet doorheen komt, dan even flink heet stoken, je zult nog aardig wat oude zooi zien verbranden en daarna nogmaals proberen.

Alle sproeiers (ook de gasbuis) daar allemaal mee doorprikken.

En natuurlijk al je afstellingen, zoals reeds gezegd, checken.

Succes!

Heukiehonda
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2022 19:38
Bezit: C50

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door Heukiehonda »

Bedankt,
Ik denk ook dat waar Wim de groene ring heeft getekend de luchtschroef is. Maar ik krijg hem niet aan het draaien. Het is gewoon glad. Die andere rechts heel dicht bij het vlotterbakje houdt alleen een klemmetje vast. Ik zal persoon die me m heeft verkocht eens vragen. Die heeft overigens alles als koppeling, olie enz. recent gedaan. Dus dat is goed.

Heukiehonda
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2022 19:38
Bezit: C50

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door Heukiehonda »

Ach zie nu jou reactie pas. Hmm dat vind ik nog even een beetje te onnodig spannend… maar dit is wel heel bruikbaar!

wieb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:36
Bezit: Honda

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door wieb »

Heukiehonda schreef: 22 nov 2022 17:29 Ach zie nu jou reactie pas. Hmm dat vind ik nog even een beetje te onnodig spannend… maar dit is wel heel bruikbaar!
Voor de luchtschroef is er een speciaal gereedschap. De schroef is rond met daarin
een vlak stukje. Wellicht te koop bij een van de bekende adressen die met recentere
Honda's op de hoogte zijn.

Dualism
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2022 20:00
Bezit: C50 NT 2002
Civic 9G 2016
Locatie: Z-L

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door Dualism »

wieb schreef: 14 dec 2022 12:16
Heukiehonda schreef: 22 nov 2022 17:29 Ach zie nu jou reactie pas. Hmm dat vind ik nog even een beetje te onnodig spannend… maar dit is wel heel bruikbaar!
Voor de luchtschroef is er een speciaal gereedschap. De schroef is rond met daarin
een vlak stukje. Wellicht te koop bij een van de bekende adressen die met recentere
Honda's op de hoogte zijn.
Inderdaad, ik gebruik hier een Single D schroevendraaier voor. Dat is de benaming hiervan.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door cor »

Ik persoonlijk zou bij de luchtschroef ( rode cirkel) er iets vlaks op lijmen met secondenlijm zodat je deze er zo uit kunt draaien.je kunt hiervoor bv een inbussleutel sleutel gebruiken( wel zorgen voor een glad strak vlak. Zit hij goed vast dan kun je hem er makkelijk uitdraaien omdat je nu grip hebt ( langste gedeelte van de inbussleutel zit vastgelijmd aan de schroef) want inbussleutel sleutel is een soort van l op z, n kop. Ook hoort de schroef waar de de kabelklem mee vastzit daar volgens mij niet thuis. Zal vast wel geen kwaad kunnen lijkt mij maar even testen op valse lucht kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door lil »

ik zou die nonsense schroef er zo snel mogelijk uitdraaien,(met het juiste gereedschap uiteraard, bestelt bij leertouwer of wat dies meer zij) en vervangen voor een normale afstelschroef. want hoogstwaarschijnlijk zou de brommer beter lopen met een wat rijkere afstelling.
waarom zou je je sowieso laten limiteren door mensen die wel even voor jou zullen bepalen wat jouw afstelling mag zijn van jouw eigen brommer die jouw eigen bezit is?... ik ben graag zelf de baas over wat van mij is. milieugekkies haten alles, ze moesten blij zijn met wat honda al meer dan een halve eeuw doet, milieuvriendelijke viertaktbrommers bouwen. pas de laatste 10, 20 jaar is dit nu ineens 'an issue'. fuck die stomme schroef, het heeft geeneens geldigheid of verplichting in ons land
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16200
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door nielspbr »

lil schreef: 30 dec 2022 19:55 ik zou die nonsense schroef er zo snel mogelijk uitdraaien,(met het juiste gereedschap uiteraard, bestelt bij leertouwer of wat dies meer zij) en vervangen voor een normale afstelschroef. want hoogstwaarschijnlijk zou de brommer beter lopen met een wat rijkere afstelling.
waarom zou je je sowieso laten limiteren door mensen die wel even voor jou zullen bepalen wat jouw afstelling mag zijn van jouw eigen brommer die jouw eigen bezit is?... ik ben graag zelf de baas over wat van mij is. milieugekkies haten alles, ze moesten blij zijn met wat honda al meer dan een halve eeuw doet, milieuvriendelijke viertaktbrommers bouwen. pas de laatste 10, 20 jaar is dit nu ineens 'an issue'. fuck die stomme schroef, het heeft geeneens geldigheid of verplichting in ons land
Als je het juist e gereedschap hebt hoef je hem niet meer te vervangen. :P

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1917
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door lil »

het is een principekwestie, die schroef staat symbool voor onderdrukking en tyrannie
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Carb c50 geen luchtschroef?

Bericht door NIX »

lil schreef: 31 dec 2022 03:47 het is een principekwestie, die schroef staat symbool voor onderdrukking en tyrannie
Een van de keren dat ik het met Lil eens ben.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie