Honda PC50 vliegwiel/ontsteking --> topsnelheid

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Tom-PC50
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2022 08:49
Bezit: PC50 (stoterstang blok)

Honda PC50 vliegwiel/ontsteking --> topsnelheid

Bericht door Tom-PC50 »

Hallo,

Ik zal me nog in het juiste topic voorstellen, kort samengevat ben ik sinds vorige week eigenaar van een pc50 OHV en ben er super blij mee!
Hopelijk kan ik ook wat toevoegen aan dit forum :D

Na aanschaf ben ik wat dingen gaan controleren:
Klepspeling (gesteld op 0,05 was namelijk net iets te ruim bij aanschaf)
Ontsteking (met een ouderwetse ontstekingslamp in lijn met bougiekabel, punten bij gesteld, stond zeker 8-9mm voor de F, nu 3mm, puntjes licht opgeschuurd)
Carburateur F4A ( clip zat op bovenste positie, dus armste stand nu een omlaag gezet, ook klopte de luchtschroef en stationairschroef van geen kant)
Nieuwe bougie ngk cr6hsa (bougiedop heeft ook 5kohm weerstand dus die word zsm vervangen door een niet ontstoorde) momenteel dus dubbele weerstand..

Hij rijd verder goed, echter voor een pc50 met vastgezet vliegwiel vind ik hem bij vol gas best wat inhouden.
Het gekke is dat het vliegwiel is vast gelast, maar bij gas geven lijkt de ontsteking wel te verlaten/verdraaien.

Volgende stap is carburateur uit elkaar en helemaal schoon maken, nieuwe rubbers erin.


Aantal vragen:
  • Hoe kan het zijn dat het vliegwiel nog lijkt te verlaten terwijl deze is vast gelast?
  • Tussen 3/4 en volgas gebeurd er niks meer/extras . Hoofdsproeier evt vuil?
  • Kan de cr6hsa bougie in combinatie met de NGK bougiedop met 5kohm weestand er voor zorgen dat hij bovenin lijkt in te houden?
Topsnelheid nu 43-44kmh op de gps. (Tandwielen zijn 15-28)
Tank brandschoon, brandstofkraan met filter, geen extra brandstoffilter. Schuim overzetluchtfilter, tuitje achter luchtfilter in het frame is er nu uit.

Alvast bedankt voor het meedenken

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Honda PC50 vliegwiel/ontsteking --> topsnelheid

Bericht door Ben C50 »

Lekker bezig! En welkom.

Maak eerst die carb inderdaad goed schoon. Afstellen heeft geen zin als die nog vies is.
Kans dat hij daarna weer wat terugkrijgt bovenin.

Ik zou sowieso een c6hsa monteren en nooit een r. Heb je niets aan.

Wat bedoel je met overzetfilter?

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1388
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda PC50 vliegwiel/ontsteking --> topsnelheid

Bericht door iclaudius »

Aan de top is helaas niks te doen (tenzij je flinke meewind hebt) Andere carbs (groter) helpt ook niets, kleppen zijn net grote spijkers, en vullen de cilinder met mate.
Ook heb ik eens een vervroegend vliegwiel gemaakt, hielp ook niks, blokje maakte alleen maar meer lawaai. (té vroege ontsteking)
Dat met die stroboscoop (erg goede manier) een vervroeging waarnemen heb ik bij alle Honda's last van. Ik weet niet hoe dat komt. maar als je bij stationair het streepje op streepje hebt staat ie wel goed!Afbeelding
Zelfmaak vliegwiel. vervroegend PC50. (niet in gebruik)

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Honda PC50 vliegwiel/ontsteking --> topsnelheid

Bericht door Dennoz »

heeft er wel eens iemand die duur enz van de nokken-as in kaart gebracht? natuurlijk is dat wel de volgende level maar daar is vast wat te halen.
Hop hop gas dr op

Tom-PC50
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2022 08:49
Bezit: PC50 (stoterstang blok)

Re: Honda PC50 vliegwiel/ontsteking --> topsnelheid

Bericht door Tom-PC50 »

Ben C50 schreef: 23 nov 2022 08:13 Lekker bezig! En welkom.

Maak eerst die carb inderdaad goed schoon. Afstellen heeft geen zin als die nog vies is.
Kans dat hij daarna weer wat terugkrijgt bovenin.

Ik zou sowieso een c6hsa monteren en nooit een r. Heb je niets aan.

Wat bedoel je met overzetfilter?
Qua filter bedoel ik niet een origineel papieren filter maar een schuim filter over het originele plastic frame. Dit filter is mooi schoon.

Carburateur schoonmaken en een nieuwe c6hsa bougie en een niet onstoorde bougiedop zijn mijn volgende stappen. Hopelijk brengt dit iets. Het hoeft zeker geen zwaar opgevoerde brommer te worden maar 50 op de gps is wel gewenst ivm overige verkeer.

Feit dat tussen half of 3/4 gas en volgas amper verschil zit doet me ook vermoeden dat er wat met de hoofdsproeier is.

Komend weekend de carburateur maar eens uit elkaar halen reinigen en de juiste nieuwe rubbers bestellen.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Honda PC50 vliegwiel/ontsteking --> topsnelheid

Bericht door Lacsap »

Dat PC/PFblokje is niet gemaakt voor hoge snelheid..
48-50 is wel de max wil je het heel houden, en lange stukken volgas zou ik proberen te voorkomen.
Mijn PC-tje is van het eerste OHC-type en haalt ook krap 50 (48-ish); het was een boodschappen pruttelpotje en niet bedoeld voor de Rossi's onder ons.

Plaats reactie