Dynamo-spanningsregelaar
Dynamo-spanningsregelaar
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb laatst een jingcheng dax in nieuwstaat met 110cc lifan gekocht.
Alleen brande laatst mijn verlichten volledig door.
Dus multimeter erbij gepakt.
Nu meete ik 18v stationair en rond de 36-40 v volgas over de spanningswisselaar op de witte draad (voeding) en gele(verlichting). (Ingangen spanningswisselaar bron 4t winkel). Ik heb toen een nieuwe spanningswisselaar erop gezet. Maar het blijft het zelfde.
Ik keek op het wiring diagram van de dax. Waarop ik zie dat de gele draad(verlichting) ook verbonden is met de dynamo... en dus geen 'uitgang' van de spanningswisselaar is.?
Klopt het dus dat de verlichting direct op de dynamo aangesloten zit??
Wat voor spanning hoort er uit de dynamo te komen??
Weet iemand een opslossing voor het doorbranden van de verlichting??
Ik kom er zelf niet meer uit. En snap ook niet meer hoe het met de dynamo zit.
Alvast bedankt voor de hulp!
A
Alleen brande laatst mijn verlichten volledig door.
Dus multimeter erbij gepakt.
Nu meete ik 18v stationair en rond de 36-40 v volgas over de spanningswisselaar op de witte draad (voeding) en gele(verlichting). (Ingangen spanningswisselaar bron 4t winkel). Ik heb toen een nieuwe spanningswisselaar erop gezet. Maar het blijft het zelfde.
Ik keek op het wiring diagram van de dax. Waarop ik zie dat de gele draad(verlichting) ook verbonden is met de dynamo... en dus geen 'uitgang' van de spanningswisselaar is.?
Klopt het dus dat de verlichting direct op de dynamo aangesloten zit??
Wat voor spanning hoort er uit de dynamo te komen??
Weet iemand een opslossing voor het doorbranden van de verlichting??
Ik kom er zelf niet meer uit. En snap ook niet meer hoe het met de dynamo zit.
Alvast bedankt voor de hulp!
A
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dynamo-spanningsregelaar
Uw probleem is gewoon kapotte spanningsregelaar. Niets abnormaals vij die chinese
Maar idd verlichting is wisselspanning. Rechtstreeks op de ontsteking en de spanningsregelaar maakt dat de spanning ong 12-13v blijft.
Nu, controleer ook es of de massa van die spanningsregelaar (zwart/wit of groen) wel nog verbonden zit met de massa. Want als de spanningsregelaar niet 3 van de 4 draden verbonden heeft (alle behalve rood) werkt die niet correct.
Maar idd verlichting is wisselspanning. Rechtstreeks op de ontsteking en de spanningsregelaar maakt dat de spanning ong 12-13v blijft.
Nu, controleer ook es of de massa van die spanningsregelaar (zwart/wit of groen) wel nog verbonden zit met de massa. Want als de spanningsregelaar niet 3 van de 4 draden verbonden heeft (alle behalve rood) werkt die niet correct.
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Dynamo-spanningsregelaar
En gek genoeg, wil het best ook uitleggen, de spanningsregelaar krijgt een stuk minder op zijn duvel als de accu ook goed is aangesloten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- Kill me please, I'm trapped here!
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Dynamo-spanningsregelaar
Ik begrijp dat er al een nieuwe is gemonteerd/geprobeerd.
Dan is de eerder aangegeven massacontrolle idd ook een optie.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dynamo-spanningsregelaar
helaas zijn veel van die chinese slecht bij aankoop heb er zo een dozijn liggen die op blok a 18V geven, maar op blok b dan perfect 12V. Enige waar ik nooit miserie mee heb zijn die van Honda, maar bon die kosten ook +120euro en een chineesje een fractie waar je het voor lief neemt dat je er 3 koopt en nog maar een 40euro kwijt bent in slechtste geval
En dan heb je bij die chinese nog zwarte (grotere) en grijze (zoals ori Honda). Daarin zit dan nog eens verschil, met die zwarte heb ik meer slechte dan goeie.
klopt, maar zou in sé zonder de rode aangesloten ook reeds moeten werken. tig mensen die zonder batterij rijden, maar goed die nemen dan veel kwalen ook voor lief aan.
Re: Dynamo-spanningsregelaar
Bedankt voor reactie en hulp!
De massa is goed aangesloten. En met een gloednieuwe spanningsregelaar heb ik nogsteeds hetzefde probleem.
Het probleem zit m denk ik niet in de spanningregelaar. Aangezien bij meerdere vervangingen het probleem nogsteeds niet opgelost is.
Ik zit nu nogsteeds met een aantal vragen.
Hoeveel volt moet er uit de dynamo komen?
Waarom zit de verlichting aangesloten op de spanningsregelaar en op de dynamo?
Dat kan ik niet begrijpen. Weet iemand waarom dit zo zit?
Alvast bedankt.
De massa is goed aangesloten. En met een gloednieuwe spanningsregelaar heb ik nogsteeds hetzefde probleem.
Het probleem zit m denk ik niet in de spanningregelaar. Aangezien bij meerdere vervangingen het probleem nogsteeds niet opgelost is.
Ik zit nu nogsteeds met een aantal vragen.
Hoeveel volt moet er uit de dynamo komen?
Waarom zit de verlichting aangesloten op de spanningsregelaar en op de dynamo?
Dat kan ik niet begrijpen. Weet iemand waarom dit zo zit?
Alvast bedankt.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Dynamo-spanningsregelaar
ik weet wel dat iig bij honda de verlichting permanent aan moet zijn omdat anders de accu teveel voor zn donder krijgt, dus de verlichting helpt mee met de spanning een beetje te dempen, het is niet alleen de spanningsregelaar die dit verzorgd. en wanneer de verlichting wel uit kan zit er ergens een hele dikke weerstand gemonteerd die de spanning dempt.
ik weet niet of dat voor china brommers ook zo is.
ik weet niet of dat voor china brommers ook zo is.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Re: Dynamo-spanningsregelaar
Bedankt voor uw reactie.lil schreef: ↑15 dec 2022 19:05 ik weet wel dat iig bij honda de verlichting permanent aan moet zijn omdat anders de accu teveel voor zn donder krijgt, dus de verlichting helpt mee met de spanning een beetje te dempen, het is niet alleen de spanningsregelaar die dit verzorgd. en wanneer de verlichting wel uit kan zit er ergens een hele dikke weerstand gemonteerd die de spanning dempt.
ik weet niet of dat voor china brommers ook zo is.
Maar wat u beschrijft is niet het probleem. Zoals u kunt zien op het elektrisch schema zit de verlichting niet op de accu maar op de dynamo en spanningsregelaar.
- wim V8
- Kill me please, I'm trapped here!
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Dynamo-spanningsregelaar
lil schreef: ↑15 dec 2022 19:05 ik weet wel dat iig bij honda de verlichting permanent aan moet zijn omdat anders de accu teveel voor zn donder krijgt, dus de verlichting helpt mee met de spanning een beetje te dempen, het is niet alleen de spanningsregelaar die dit verzorgd. en wanneer de verlichting wel uit kan zit er ergens een hele dikke weerstand gemonteerd die de spanning dempt.
ik weet niet of dat voor china brommers ook zo is.
Honda heeft toch altijd een weerstand die automatisch inschakelt die de lampen vervangt zodra de verlichting uitgeschakeld word.
Dus doe je het licht uit gaat de weerstand aan.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Dynamo-spanningsregelaar
ik heb 3 rijdende NT cubjes waarvan de verlichting niet uitgeschakeld kan worden, deze hebben geen weerstand ingebouwd zitten. dan heb ik een overgangstype NT waarbij de verlichting wel uit kan en die heeft ook de weerstand ingebouwd zitten. en dan ook een late OT passport cub waarvan de verlichting niet uit kan maar die heeft wel de weerstand.
er zijn dus honda's zonder die weerstand, voornamelijk latere.
in japen is permanente verlichting wel verplicht, maar honda heeft de verplichte permanente verlichting ook een spanningsdempende functie gegeven.
er zijn dus honda's zonder die weerstand, voornamelijk latere.
in japen is permanente verlichting wel verplicht, maar honda heeft de verplichte permanente verlichting ook een spanningsdempende functie gegeven.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dynamo-spanningsregelaar
Lees je wat ik schreef? Heb hier een dozijn slechte liggen, nieuw uit doosje. Dus het kan nog steeds daar aan liggen en ik zeg u uit ervaring, dat zal het zijn.DAXZLD schreef: ↑15 dec 2022 18:35 Bedankt voor reactie en hulp!
De massa is goed aangesloten. En met een gloednieuwe spanningsregelaar heb ik nogsteeds hetzefde probleem.
Het probleem zit m denk ik niet in de spanningregelaar. Aangezien bij meerdere vervangingen het probleem nogsteeds niet opgelost is.
Ik zit nu nogsteeds met een aantal vragen.
Hoeveel volt moet er uit de dynamo komen?
Waarom zit de verlichting aangesloten op de spanningsregelaar en op de dynamo?
Dat kan ik niet begrijpen. Weet iemand waarom dit zo zit?
Alvast bedankt.
Als je meet, zonder gelijkrichter ga je tussen massa en geel een +30v krijgen op wit zal dat gelijkaardig zijn. Als je dan gas geeft kan je veel hoger uitkomen
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dynamo-spanningsregelaar
Say what? Als je bij een nt dax/monkey, dus 12V lichten af zet heb je gewoon niets. Je ‘knipt’ gewoon de gele af zodat er geen stroom naar de lichten gaat
Bij 6V zit er idd veelal nen weerstand idd (zat toch zeker al op een J1 en SS50)
-
- chaly addict
- Berichten: 18807
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Dynamo-spanningsregelaar
Bij de latere C's en bij staande cilinders zit er wel degelijk een weerstand via de roze draad die een deel van de stroom laat weglekken naar de massa als het licht uit staat. Dat is zeg maar een regelaar avant la lettre. Bij die systemen geeft de witte draad meer spanning (zit aan het eind van de spoel) dan de gele voor het licht (wordt halverwege afgetapt). Ofwel: de accu wordt altijd door de gehele spoel geladen, maar met licht aan wordt een deel van de opgewekte prik va de halve spoel naar het licht gestuurd waardoor net de accu de volle laag krijgt. Met licht uit krijgt de accu die volle laadstroom als de weerstand niet en deel zou laten afvloeien.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Dynamo-spanningsregelaar
maar dan spreken we niet meer over 12V modellen?? Kabelboom NT Dax is niet zo verschillend aan die van de JC hierboven. Geen roze draad te bekennen in NT Dax modellen. Idem monkey (zelfs op 6v dax zat geen roze draad, op neef ze ss50 wel)NIX schreef: ↑16 dec 2022 00:12 Bij de latere C's en bij staande cilinders zit er wel degelijk een weerstand via de roze draad die een deel van de stroom laat weglekken naar de massa als het licht uit staat. Dat is zeg maar een regelaar avant la lettre. Bij die systemen geeft de witte draad meer spanning (zit aan het eind van de spoel) dan de gele voor het licht (wordt halverwege afgetapt). Ofwel: de accu wordt altijd door de gehele spoel geladen, maar met licht aan wordt een deel van de opgewekte prik va de halve spoel naar het licht gestuurd waardoor net de accu de volle laag krijgt. Met licht uit krijgt de accu die volle laadstroom als de weerstand niet en deel zou laten afvloeien.